jannekjuyckken
Kan få en ny prity W17.

https://prity-bg.com/en/products/fireplaces/prity/prity-w17/

Kamin med synlig eld, svart och granitdetaljer, modellnummer 603 thermo, Eco Design-märkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den säljs vad jag vet oxå av tex Selmac men dom köper bara från leverantören i Bulgarien, sätter på eget klistermärke och lägger på 70%.

Är höga effekt tal. Kan man lita på dessa.
Modellen skall var ce-märkt och godkänd av diverse instanser.
Är EU land den kommer ifrån så kanske det är ok?

Hur kan man kräma ut över 20 kwh i kaminpanna (kallas så i Bulgarien)... flr 10.000 kr. Samma effekt i svensk vattenmantlad kostar säkert 50k . Minst!


Någon som har åsikter eller erfarenheter?
Jag har kollat den irl och känns robust och rejäl.
 
jannekjuyckken
mexitegel mexitegel skrev:
Det krävs ju en bygganmälan så säkrast svar får du från ditt bygglovskontor.

Här är en bra startpunkt för att förstå vilka krav som ställs;
[länk]

Ställde jag någon som helst fråga. Som på något litet sätt indikerade att jag vill ha juridiska råd avseende bygganmälan eller bygglovsansökan.
Så tråkigt med hobbyhandläggare och myndighetsaktivister som ska kasta hat och skit på allt och alla.
Många som är extremt myndighetslojala här.
*

Åter till mina frågor.
Mer än tacksam för erfarenheter eller analyser.
 
  • Haha
Minnie Mesola
  • Laddar…
jannekjuyckken jannekjuyckken skrev:
Ställde jag någon som helst fråga. Som på något litet sätt indikerade att jag vill ha juridiska råd avseende bygganmälan eller bygglovsansökan.
Så tråkigt med hobbyhandläggare och myndighetsaktivister som ska kasta hat och skit på allt och alla.
Många som är extremt myndighetslojala här.
*

Åter till mina frågor.
Mer än tacksam för erfarenheter eller analyser.
Jag tror mexitegel mena att kommunen ändå måste ha pappren på vad det är för kamin, energideklaration på kaminen osv.
Därför bra att höra med dom.
 
  • Gilla
Minnie Mesola och 1 till
  • Laddar…
jannekjuyckken
M Mapet890 skrev:
Jag tror mexitegel mena att kommunen ändå måste ha pappren på vad det är för kamin, energideklaration på kaminen osv.
Därför bra att höra med dom.

Jovisst.
Men jag rekommenderar. Att om man har panna eller kamin så ska man se till att sotaren godkänner. Då gäller försäkringen fyllt ut.
Bygganmälan osv kan man bara skita i
 
Tja, du ställer följande fråga
jannekjuyckken jannekjuyckken skrev:
Modellen skall var ce-märkt och godkänd av diverse instanser. Är EU land den kommer ifrån så kanske det är ok?
vilket inte kan förstås på annat sätt än att du undrar om den uppfyller regelverken. För att hjälpa dig där gav jag dig en läsanvisning men otack är tydligen lönen.

Hoppar du bygganmälan riskerar det bli något du behöver hantera på ett eller annat sätt den dag du tänker sälja fastigheten. Det är min åsikt.

Du får säkert mer bang for the bucks än en svensk kamin, de är dyra och givet vedförbrukningen som står i databladet så stämmer effekten bra.


Edit: Jag tror för övrigt inte att det är en framgångsrik strategi att snäsa av första svaret du får om det inte var precis det du ville ha. Det riskerar skrämma bort andra som kanske har svaren du söker.
 
  • Gilla
anderspzero och 7 till
  • Laddar…
jannekjuyckken
mexitegel mexitegel skrev:
Tja, du
Edit: Jag tror för övrigt inte att det är en framgångsrik strategi att snäsa av första svaret du får om det inte var precis det du ville ha. Det riskerar skrämma bort andra som kanske har svaren du söker.
Du har helt rätt.
Ber om ursäkt för spydigt meddelande.
Man är väl nätskadad av allt tangentbordskrigande överallt
 
  • Gilla
ylven och 1 till
  • Laddar…
jannekjuyckken jannekjuyckken skrev:
Du har helt rätt.
Ber om ursäkt för spydigt meddelande.
Man är väl nätskadad av allt tangentbordskrigande överallt
Nu har jag inte kollat på just den pannan, men jag har en kompis som har "kamin-panna" som han är väldigt nöjd med, så funktionen borde vara ok. Vilka papper som svenska myndigheter kräver i avseendet hur effektiva de är och utsläpp kan jag inte svara på. Möjligen kräver de svenska mätvärden även om det verkar mindre sannolikt.
 
jannekjuyckken
Jag har fjärrvärme och vill bara ha den som komplement.
Skippar bygglovsgrejen men kommer ta hit sotare som godkänner.
Då gäller försäkring.

Inte helt säker på att köra på denna lösningen men vore kul att testa.
Rör osv har jag koll på.
Är mer just den kaminen jag är nyfiken på om andra kört.

Vad är det som gör att den kostar 1/6 av en svensk märkeskamin med samma eller liknande kw effekt luft/vatten.
 
Det är ju svårt att veta men till viss del är det nog ändå så att man får vad man betalar för, dvs. kvaliteten kanske inte är jämförbar med en kamin som är 6ggr så dyr. Det kan vara sämre stål exempelvis som visar sig genom att den inte håller lika länge.

Nu vet jag inte var de svenska kaminerna produceras men är det i sverige är det klart att arbetskostnaden för en bulgarisk dito är lägre.

Hur stort hus har du? 20kw är rätt mycket om det är ett mindre hus - dvs du riskerar att få en ojämn inomhustemperatur vilket gör energibesparingen mindre än om du kan elda lagom under längre period.
 
jannekjuyckken
Kör mot en tank i så fall på 500 liter.
 
Det som brukar skilja är att kaminer av den där typen känns jonkigare att hantera, tunnare plåt, sämre känsla i gångjärn och luftjusteringar. Lite som att jämföra en Dacia Sandero med en BMW.
Tråkigare att sota då det ofta sitter fastsvetsade plåtar istället för löstagbara skivor längs rökgången.
Ofta längre skyddsavstånd till brännbar byggnadsdel än jämförbara modeller av finmärke.

Men det brinner och blir varmt av dom där också så gillar du den är det bara att köpa.
Angående effektsiffrorna stämmer det säkert någorlunda men ta det med en nypa salt, var och besiktigade en bulgarisk liten kamin idag, stor som en drickaback och skulle ge 7kW när en normalstor Contura ger 5kW. Men eftersom den lilla var nära på helt oisolerad och måste stå 50cm fritt från alla väggar så kan jag tänka mig att det ökar på värmeavgivningen en del.
 
jannekjuyckken
Gått igenom den idag hos grannen. Han har den ny (felleverans som han fick behålla).

Verkar rejäl helt klart. Tegel i botten. Resterande brännkammare är plåt.
Som sas ovan. Svetsade plåtar osv.

Regleras med spjäll i toppanslutningen samt med tilluft underifrån.
Sen tar den in luft över glaset i luckan i små hål som inte går att reglera. Vet i fan varför.
 
Sekundärluft kanske.
 
Kan inte det vara för att det ska sota mindre på glaset? Tycker mig ha läst om det på någon kaminreklam.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.