Hej!

Vi gick ifjol över till vattenburet och bergvärme (Nibe F-1255 4-16kW), istället för luft-/luftvärmepump. Dock så har vi problemet att är det mulet har vi det lite för kallt inne och blir det soligt blir det på tok för varmt (vi styr nu alltså med kurva mot utetemp).

Vårt hus ligger väldigt soligt till och vi har många fönster åt syd och väst. Härligt på alla sätt utom att det blir typ 25 grader inne direkt det är soligt och +5, så vi vädrar. Känns ju lite onödigt att det då brassar på med typ 45 grader i ledningarna.

Går detta lösa genom att styra med innegivare istället?
 
Innegivaren ersätter inte utegivaren, utan är bara ett komplement till den. Men, svaret på frågan är ja - Innegivaren löser (eller minskar) problemet med över-/undervärme beroende på vädret.
 
  • Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
Vi har innegivare som komplement och det funkar fint. Om vi t.ex. eldar i kakelugnen så regleras värmen på elementen ner lite.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
H
stefancrs stefancrs skrev:
Går detta lösa genom att styra med innegivare istället?
Har du radiatorer så fungerar det bra med innegivare, men med golvvärme är det ingen ide då det är ett trögt system
 
  • Gilla
total
  • Laddar…
Hej

Har ni radiatorer? Termostater? Annars sätt rumsgivare, men såklart skall utomhusgivaren vara kvar, i menyn ställer du in hur mycket kurvan skall parallellförskjutas uppåt/nedåt om tex innegivaren visar 23gr, så då börjar värmepumpen ”bromsa” in...
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Vi har golvvärme endast i tvättstugan i dagsläget, i övrigt radiatorer (än så länge). Termostater på radiatorerna, skulle förstås kunna ställa dessa på vad som motsvarar t.ex 22 eller 23 grader, men det skulle ju resultera i 45 grader i ledningarna och stängda ventiler till radiatorerna, vilket verkar dumt :)

Är golvvärme ett så trögt system även i trägolv?

Låter som att en innegivare är en kanonidé i dagsläget iaf!
 
Innegivaren gör allra mest nytta vid den här årstiden. Solen kan gassa på ordentligt men utomhusgivaren mäter upp ganska kallt och styr VP efter det.
Sen måste inte utomhusgivare sitta i norr heller. Väster kan vara minst lika bra. Då tar även den mer hänsyn till soluppvärmning.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
H
stefancrs stefancrs skrev:
Är golvvärme ett så trögt system även i trägolv?
Jepp det är trögt system, värmen ska överföras till golvet, sänker man tempen då så svalnar det och tar lite tid att få igång.
Det finns s.k nattsänkning men är förkastligt vid GV , med radiatorer så fungerar det lite bättre, men tänk dig, värmen dras ner på natten, sen på morgonen ca 2 tim innan John Blund stänger av så måste det gasas på för att vara bra temp och det kostar på, bättre då med en jämn värme 24/7 och strypa på radiatorerna i sovrumen
 
H Hjulbent skrev:
Jepp det är trögt system, värmen ska överföras till golvet, sänker man tempen då så svalnar det och tar lite tid att få igång.
Det finns s.k nattsänkning men är förkastligt vid GV , med radiatorer så fungerar det lite bättre, men tänk dig, värmen dras ner på natten, sen på morgonen ca 2 tim innan John Blund stänger av så måste det gasas på för att vara bra temp och det kostar på, bättre då med en jämn värme 24/7 och strypa på radiatorerna i sovrumen
Absolut, men då är det bara att räkna med 25 grader och uppåt vid soligt vinterväder med golvvärme då? :D
 
H
stefancrs stefancrs skrev:
bara att räkna med 25 grader och uppåt
Det brukar vara max ca 35 C på trägolv, vad har du, rent trä eller klickisar och styra det på utegivare. En innegivare kan sänka tempen i hela huset om solen lyser in och då kan fenomenet bli svalt, det kan vara svårt att placera den för en optimal reglering.
Nästan bäst är en kurva som passar huset och ha termostater som stänger i respektive rum om det blir för varmt, då är det alltid rätt temp i övriga rum på norrsidan
 
H Hjulbent skrev:
Det brukar vara max ca 35 C på trägolv, vad har du, rent trä eller klickisar och styra det på utegivare. En innegivare kan sänka tempen i hela huset om solen lyser in och då kan fenomenet bli svalt, det kan vara svårt att placera den för en optimal reglering.
Nästan bäst är en kurva som passar huset och ha termostater som stänger i respektive rum om det blir för varmt, då är det alltid rätt temp i övriga rum på norrsidan
Jag menade i luften, vid soligt väder blir det direkt asvarmt i nästan hela huset. Entréplan består i princip av två rum då det är väldigt öppen planlösning (men kontor/gästrum som separat rum, hall, kök, matplats och vardagsrum i öppen planlösning). På övervåning har vi ett litet allrum och två sovrum och i regel öppna dörrar.

Möjligtvis skulle det bli lite kallt i källaren om man ströp hela huset för att det är varmt på entréplan, men även där lyser idag kvällssolen rakt in genom uppskattningsvis 7kvm stora fönster i västerläge.

Kan ju börja med att ställa ner termostaterna på entréplan dock, men då är det nog bara två radiatorer kvar som är helt öppna (i källaren).
 
Koppla in inegivaren och testa. Den ingår väl i leveransen och borde ha satts upp av installatören? Annars får du reklamera jobbet så dom kommer dit och gör det klart...

Eftersom värmepumpen får sämre verkningsgrad ju varmare vatten den jobbar med så är det mycket bättre att begränsa värmen redan vid källan än att strypa bort den med termostater.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Ja, alltså, innegivaren som medföljde är installerad, men i gästhuset, då det fick vattenburen värme installerad innan villan :)
 
Jag har både innegivare och termostater på allt. Har utvärderat båda. I mitt system så fungerar det bäst med alla termostater aktiva. Innergivaren i mitt system har en större tröghet än mina termostater. Dock så kör jag nu båda aktiva men innergivaren är placerad så att den inte blir påverkad av matlagning/solinstrålning mm direkt utan den är placerad så att när "hela" huset blir för varmt efter lång tid att värmetillskott så börjar den agera.
Med bara innegivaren aktiv så tyckte jag att det försvann kräm i de rum som inte blir påverkade av matlagning/solinstrålning etc.
Obs, mitt system har en stor arbetstank så jag kan labba hur mycket jag vill med värmekretsen utan att värmepumpen storknar. Så det kanske inte gäller dig.

Golvvärme i betong är trögt. Allt annat med plåt och trä,laminat är inte ett trögt system. Inte trögare än radiatorer i alla fall.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Ja, jag tänker ju sätta den i t.ex hallen (nord/öst, typ aldrig direkt solljus där) men även där blir det oerhört snabbt varmt vid soligt väder. Alltså på typ 30 minuter :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.