Nån som har erfarenhet av denna växt, funderar på om den lämpar sig till häck. Står att den ska var lättskött, snabbväxande och torrtålig (passar bra på våran "sandstrand" ;) ). Men hur ser den ut, alltså hur ser den VERKLIGEN ut? Ser lite vildvuxen på bild...
 
Den är hemskt vanlig, du borde kunna hitta den i närheten oavsett var du bor.

Den ser lite vek ut, men så vildvuxen som på bilden i länken har jag aldrig sett den. De flesta här omkring klipper den ganska strikt.
 
Den slår ut och blir grön väldigt tidigt på våren men senare under sommaren brukar den alltid bli mer eller mindre angripen av mjöldagg och ser då jättetrist ut. Zetas, http://www.zetas.nu/, anger i sin katalog att de säljer den för att den är vanlig och efterfrågad men att den inte kan rekommenderas.
 
Tack för svaren, jag får nog leta upp nån annan växt. Önskar en framförallt snabbväxt buske, gärna tät även utan blad för insynsskydd och det gör inget om den ändrar färg under säsongen eller tom blommar. Några tips?
 
Hoppas nån kan svara på det...

Vi tänkte satsa på bukettspirea. Den blir inte något fantastiskt insynsskydd på vintern, men i och med att den är så bred så blir det en ordentlig markering även om vintern, tror jag. Alltid något.

Jag vill helst inte behöva klippa häcken, så en friväxande blir bra. Att den då dessutom blir bred är ingen nackdel. Då försvinner en del av gräsmattan som också är tröttsam att klippa. Den är väldigt fin när den blommar, så nog tycker jag den känns mer attraktiv än ditt första förslag (ärtbusken).

Om du kan tänka dig att klippa så är avenbok bra. Den behåller sina löv (visserligen bruna) över vintern för det mesta, så den ger skapligt insynsskydd. Dessutom blir den underbart tät när den är grön. Beror även på hur hög du vill ha och så, förstås, och jag vet inte vilka växtzoner som dessa växter funkar i.
 
Tack så mycket för alla tips :D Verkar som om häggmispeln har allt jag söker! Då ska man bara övertala sambon...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.