Har funderingar att byta matta i vardagsrummet men lite tveksamt runt färgen.
Undrar om ngn har IKEA-s PS rund vit matta hemma.
Som sagt tänkte ha det i v-rummet, används också som tv-rum. Har separat kök så vi äter ingen mat i rummet.
Inga barn, inga husdjur vi försöker städa varje veckan ;).
Den röda färgen passar inte därför vill jag ha det vita.

Väntar ivrigt på svar, skall till IKEA nästa veckan ;D


Sybill
 
Vi har den röda ps-mattan. Och visst blir den skitig men den är förvånansvärt lätt att dammsuga av om man har en hyfsat effektiv dammsugare.
Vi har kemtvättat den en gång då den blev som ny. Men det var dyrt.
Om ni inte har några ungar är det bara att köra tycker jag.
 
Har också den röda varianten - går rätt bra att hålla rent även med barn, det enda, som är lite irriterande är "röd damm", som mattan släpper även efter ett årsanvändning. Annars har vi små vita yllemattor och inga problem med dem heller.
 
Har den röda + hund + barn. Funkar jättebra, den är lätt att hålla ren med hyfsad dammsugare. Däremot flyger det omkring lite ludd från den....
 
Du har säkerligen redan köpt din vita ullmatta. Jag kan ändå inte låta bli att kommentera. Vår familj lyckades smutsa ner en vit ullmatta på ett år. Kasserades. Detta trots att vi var varsamma med ätandet i vardagsrummet, damsög ofta, tog hand om fläckar så fort det gick. En kamin i samma rum samt barnens leksaker och kladd som de bar in i sina kläder och små händer - allt hinner man inte övervaka - gjorde sitt. Ett evigt putsande och krypande på mattan. Jag försökte undvika tvättmedel för att inte slita bort det naturliga avstöttande fettet, men ibland var jag tvungen att använda tvål. Dessförinnan hade samma matta levt ett fridfullt och skinande rent liv i flera år hos mina föräldrar.

När det var dags för en ny matta tvekade jag länge. Det blev en ljus matta i alla fall. Ljusbeige ryamatta av polyamid från VM Carpet. Jättelätt att hålla ren, ingenting fastnar (eller ser jag inte det av allt lurv...?). Mjuk och len under fötterna. Luddfri ganska snart efter att den fällt ett antal klipprester från kanterna. Kan varmt rekommendera materialet!
 
  • VM_Carpet_Saxony.jpg
Jag har inte Ikeas matta, men jag har två andra vita ullmattor i bättre kvalitét.
Det är inga problem med vitt. Spiller du något så är det bara att torka upp det och ser du inte när det händer så är det inga problem att få bort den i efterhand. Därför föredrar jag alltid ull och vitt. Du kan gno utan att det tappar färgen. :)Våra har vi haft i 5-6 år och dom har stått pall för både djur och barn :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.