Hej,

Planerar att byta elcentral och skulle i samband med det vilja sitta in mätare som visar aktuell belastning på de olika faserna. Finns diverse som har olika energimätare som har dessa funktioner men verkar kräva diverse knapptryckningar varje gång och är inte lika tydliga.
Har snubblat över denna som verkar göra precis det jag är ute efter.
Någon som har erfarenhet av detta märke?
Generellt är jag försiktig av utav mig hade hade föredragit att haft något från Hager, Garo etc.

https://www.amazon.se/Tense-Elektro...ocphy=9062452&hvtargid=pla-698493629267&psc=1

Svenska Amazon har inga recensioner på den men tyska Amazon har ett 50-tal som är oerhört väl.
https://www.amazon.de/-/en/Elektron...efix=tense+elektronik+em-100din,aps,98&sr=8-2

Hur försiktig behöver man vara?

Om någon har förslag på annan likvärdig produkt tar jag tacksamt emot det
 
Jag har precis köpt en sådan därifrån, tänkt att använda tillsammans med reservkraft. Så min erfarenhet hittills är inte mer än att det var supersnabb leverans.

Precis som du var jag ute efter något enkelt och tydligt som enbart gör jobbet, och utan en massa krångel.

Jag kan inte direkt se varför Hager, Garo etc. skulle vara säkrare som du säger. Alla elektroniska prylar kan gå sönder, eller snarare gör det, förr eller senare. Något att beakta är dock att instrumentet kräver yttre säkring på inkommande.
 
det beror väl på vad du är ute efter... som jag förstår den länkade utrustningen så visar den ögonblicksvärdena utan någon loggning, och den informationen finns ofta tillgänglig i befintlig elmätare (efter någon/några knapptryckningar)

jag skulle nog titta närmare på till exempel https://shop.shelly.cloud/shelly-3em-wifi-smart-home-automation så får man loggning av alla värden redovisade i mobilen eller varhelst – visst är det praktiskt att se värdena direkt genom att kasta ett öga mot elcentralen, men den är ju historielös och säger inget om vad som hände klockan 04:17 i morse...
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Jag ser inte ens ett CE märke på Kinesmätaren, men den var ju billig.
 
Tense verkar ju vara turkiskt, men kan ju iofs vara "made in china", som så mycket annat.
 
ja den där är ju som en Shelly 3em, fast som shellyn skulle ha varit 1968. Köp en Shelly.
 
  • Haha
harka
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
ja den där är ju som en Shelly 3em, fast som shellyn skulle ha varit 1968. Köp en Shelly.
Skillnaden mellan prylar tillverkade 1968 och prylar tillverkade 2022 var att saker höll betydligt längre.
Dessutom var de inte beroende av en app som plötsligt slutas att utvecklas för att tillverkaren inte är sugen på att utveckla den för nya IOS-versionen för att istället försöka få dig som kund att köpa nya prylar.

Avskyr det mesta i smarta-hem-väg =)

Less is more. Det jag gillade med den var just enkelheten.
En ögonblickbild, utan knapptryck eller något. Bara rakt upp och ner.

Någon som har förslag på likvärdig produkt?

Ps. Är nästan född på 90-talet trots min bakåtsträvande inställning.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
D Daaaaaniel skrev:
Skillnaden mellan prylar tillverkade 1968 och prylar tillverkade 2022 var att saker höll betydligt längre.
Dessutom var de inte beroende av en app som plötsligt slutas att utvecklas för att tillverkaren inte är sugen på att utveckla den för nya IOS-versionen för att istället försöka få dig som kund att köpa nya prylar.

Avskyr det mesta i smarta-hem-väg =)

Less is more. Det jag gillade med den var just enkelheten.
En ögonblickbild, utan knapptryck eller något. Bara rakt upp och ner.

Någon som har förslag på likvärdig produkt?

Ps. Är nästan född på 90-talet trots min bakåtsträvande inställning.
Köp du den du hittat om det är så du vill ha det. Är säkert inga problem med den öht som ett kombiinstrument av enklaste slag tre spänningar, tre strömmar direkt i displayen. Som nämndes tidigare bör du se till att du säkrar spänningsmatningen till den åtminstone inte över 10 A.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.