Hej,

Jag har funderat på att installera en så kallad spiskassett i vår öppna spis (huset från 40-talet). Då bredden inte är så stor* har jag bara hittat en kassett som verkar passa. Det är "lilla fyrkanten" från Roslagsspisen. Finns det någon som har erfarenheter av denna och/eller kan rekommendera den eller någon annan variant av insats-kassett?

Tacksam för råd nu när det börjar bli kallt och en brasa som inte bara går upp i skorstenen skulle smaka...

*spisens öppning är knappt 50 cm bred.
 
Vi satte in stora trekanten från Roslagsspisen ifjol och är mycket nöjda. Det man dock kan påpeka är att skivorna som monteras invändigt är väldigt porösa och man får vara lite försiktig när man lägger in ved.
En sak till är att den sotar ner glasen rätt mycket, jämfört med vissa andra braskaminer.

Men det är en snygg spis till bra pris som värmer jättebra!

/Henke
 
Tack för svaret HenkeBoy,

Ska kolla priserna "monterat och klart" men det lutar nog åt en Roslagare om inte totalpriset avskräcker.

Hur gör ni rent glaset?

Finns även kanske någon annan här som har bra tips på detta med rengöring av glas på spisinsats.
 
Låter fantastiskt enkelt, bra och billigt.

Ska testa så snart jag köpt och börjat elda i min kommande spisinsats.

De gamla "husmorsknepen" som många av oss inte längre vet om är ofta inte så dumma...
 
Ingen bild som visar
Rökhylla
Luftstyrning
Vermiculiteskivor med stöd
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.