Hej,

planerar att borra bergvärme. Ett entreprenör föreslår NIBE F1226-8. Är det någon som har erfarenhet av den?

//Fredric
 
Du kan inte installera några direkta tillbehör till den så om du har tänkt att göra det så for du titta på 1245 ist.

Tex sms och liknande.

Sent from my GT-N7000 using Byggahus
 
På 1245 följer det med innegivare samt effektvakt det saknas på 1226 men klarar du dig utan det funkar den säkert ok men den har lite sämre cop samt att den inte har lågenergi cp kort sagt en snik 1245a
 
Tack för svaret! Vi har en kall nedervåning som vi gärna vill värma på sommaren. Borde vi välja 1245 då? Den skulle vara 6800 dyrare.
 
Att du vill ha värme på en del av huset påverkar inte valet av vp men du bör installera den med arbetstank och separat cp oavsett vp och då har du egentligen lite mindre nytta av 1245ans lågenergi cp eftersom den inte kommer att gå kontinuerligt.
 
  • Gilla
Olle_82
  • Laddar…
Intressant! Och tack för svaret igen!

Cp=cirkulationspump? Förlåt om jag verkar allmänt okunnig, vilket jag är, jag försöker sätta mig in i ämnet.

Arbetstanken och cirkulationspumpen verkar vara integrerade i 1226-8. Bör jag fråga om en annan modell?

Installatören sade att det inte är så bra för vissa modeller att köras på låg fart (t.ex. genom att bara ha på elementen på bottenvåningen) eftersom de måste starta och stanna vilket minskar livslängden. Just att hålla nedervåningen varm på sommaren är ganska viktigt för frun, så det är bra om jag lyckas hitta en värmepump som kan göra det utan att gå sönder.
 
Varken 1245 eller 1226 mår bra av att köras mot en liten del av systemet det kommer att bli mycket start stopp och ingen av dom har arbetstank inbyggd så köp en separat arbetstank på 2-300 liter och separat cp så kommer det funka bra. Den enda av de vanliga märkena som har inbyggd arbetstank är Ctc men den har lite andra nackdelar istället. En vanlig on/off vp har ingen lågfart den lämnar tex 8 kw när kompressorn jobbar och den reglerar effekten genom att starta och stoppa. Den bör inte start och stoppa för ofta och för att säkerställa det vill man ha stor mängd vatten som vp arbetar mot. Stänger man halva systemet blir det för lite vatten och mycket start stop nu kan det vara så att även med hela systemet i drift så har du för lite vatten för en bra drift.
 
  • Gilla
FredSk
  • Laddar…
Stort tack! Jag ska ställa lite motfrågor till bergvärmefirman.
//Fredric
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.