Vi är jäkligt sugna på att bygga ett Classic 135 ifrån LB-hus. Är det någon som har någon erfarenhet att dela med sig angående LB-hus i Kronoberg/Ljungby? Tänker i synerhet på hur deras kalkyler har överenstämt med det slutgiltiga kostnaderna osv.

Tack på förhand!
 
varför kolladr du inte konkurrenterna ??
jag fick ett lägre pris på ett likadant hus på värsåsvillan och jag tror eksjöhus kan matcha,även åsbo hus kan definitivt matcha.
för övrigt är det väl mark priserna som lb felar har jag hört.
 
nybyggd,
Menar du att LB-hus inte är något att rekomendera eller bara att det finns andra intressanta hus?
 
Jag är just i slutfasen med att bygga just ett Classic 135 (slutbesiktning på fredag i nästa vecka). Jag kan helt klart rekommendera både LB och deras hus Classic 135. Det är ett bra hus och jag tyckte det kändes tryggt med både totalentreprenad och P-märkning (inkl. SP:s stickprov av husen).

Men givetvis ska du även titta på andra husleverantörer. Men när vi gjorde det så hittade vi inte något i samma storlek som hade samma smarta planlösning. Dessutom är just classic 135 ett väldigt prisvärt hur när man tittar vad som ingår.
 
swebichon,

Har ni valt den öppna planlösningen?

Håller med dig till fullo angående planlösningen i 135an. Vi var inne i ett visninghus och alla rum kändes större än vad dom verkade vara på ritningen. Det vi verkligen tycker om är att både de två barn sovrummen samt allrummet känns väldigt rymmliga. Vi vill dessutom lägga till fönster i vardagsrummet och det kostade ju inte så mycket hos LB-hus. Vi har kollat på de flesta tillverkarna tror jag, men med LB-hus verkar man få mycket för pengarna.
 
nybyggd skrev:
för övrigt är det väl mark priserna som lb felar har jag hört.
Japp LB-hus är helt värdelösa på det där med markarbetes kalkyler, de beräknade upp till 150 000 för mitt markarbete men jag behövde bara betala 92 000 så jag känner mig väldigt lurad....

:D

I verkligheten tror jag det är få husleverantörer som gör en sån noggrann undersökning innan de lämnar kalkyl på tillkommande markarbete utöver standard. De har väl lärt sig av tidigare misstag kanske...
 
jhenrikj skrev:
Japp LB-hus är helt värdelösa på det där med markarbetes kalkyler, de beräknade upp till 150 000 för mitt markarbete men jag behövde bara betala 92 000 så jag känner mig väldigt lurad....

:D

I verkligheten tror jag det är få husleverantörer som gör en sån noggrann undersökning innan de lämnar kalkyl på tillkommande markarbete utöver standard. De har väl lärt sig av tidigare misstag kanske...
tycker det är bra att det kontor du handlat av funkade.
'men som flera med mig sagt så har det framkommit kritik mot säljkontoret som säljer på kalmar och kronoeberg.
ska vi alla strunta i det bara för att ett helt anant och annan säljare sköter sig ????
jag vill ha en riktig kalkyl där jag handlar.
 
nybyggd skrev:
tycker det är bra att det kontor du handlat av funkade.
'men som flera med mig sagt så har det framkommit kritik mot säljkontoret som säljer på kalmar och kronoeberg.
ska vi alla strunta i det bara för att ett helt anant och annan säljare sköter sig ????
jag vill ha en riktig kalkyl där jag handlar.
Kan hålla med om det, men det är väl bara att kräva att de åker ut på plats och mäter....
 
Vi har precis flyttat in i vårt Classic 185, eller ja, 117 med 38 graders takstolar och den öppna planlösningen som är lika den i 135an. Vi är på det hela nöjda med LB-hus i Uppsala.

Kalkylen höll och hamnade tom ca 100 kkr under då säljaren tog höjd på mark och ev. merkostnader.
Tilläggas bör att LB var den enda av de 3 företag vi kontaktade som var villiga att kika på tomten vi inte ens då hade köpt. I släptåg med säljaren var även den tänkte markentreprnören. Kom ca 35 kkr under budgeterade markkostnader.
 
degwahlstrom skrev:
swebichon,
Har ni valt den öppna planlösningen?
Ja, vi gick på den öppna planlösningen. Ifall man av någon anledning skulle ändra sig så är det en lätt sak att smälla upp en innervägg med ev. innerdörr mot vardagsrummet. Om man däremot väljer det motsatta så är det svårare att slå ut den väggen eftersom mycket köksutrustning är placerad där. Dessutom är den väggen bärande och jag tror bara man lägger en limträ-balk där för den öppna planlösningen.

degwahlstrom skrev:
Vi vill dessutom lägga till fönster i vardagsrummet och det kostade ju inte så mycket hos LB-hus.
Det kan vara en bra idé. Vi valde att byta ut en fönstret i vårt sovrum mot en glasad altandörr så man kan gå direkt ut på altanen, alternativt enkelt släppa ut hunden mitt i natten ifall den behöver ut ;)

Angående markentreprenaden så stämde kalkylen bra. Både säljaren och byggledaren mötte upp mig på tomten för att ge ett prisförslag (detta är något du ska kräva). Att säljaren skulle kunna göra detta från skrivborden (såvida det inte är LB-hus tomt så klart) är knappast troligt. Ifall du är minsta osäker så kan du ju själv ta höjd genom att lägga på en extra buffert också.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.