Efter många om och men har vi kommit på att det skulle underlätta oerhört om vi kunde använda en vägghängd kolfilterfläkt nu när vi ska flytta vårt kök. Någon som har erfarenhet av kolfiterflätk i hus? Köket är ca 16 kvadrat och mer eller mindre öppet till en matsal i samma storlek.

Tack på förhand!
/Ulrika
 
Kolfilter är alltid sämre än en riktig fläkt som skickar ut luften.
Jag ser kolfilter som en nödlösning som man bara tar till i lägenheter där riktig fläkt inte är tillåten. Finns det inget håll ni kan skicka ut luften åt? Den behöver ju inte nödvändigtvis gå uppåt. Man kan ju göra en kanal ut åt sidan åt något håll också. Speciellt om ni har öppen planlösning. Den varma och fuktiga luften blir ju kvar inne och förväntas ventlieras ut av det vanliga fläktsystemet om man har kolfilter. Det enda filtret gör är ju att ta bort lite fett och partiklar.
 
Visst finns det möjligheter men det här var "the easy way out". Visst har jag förstått att det inte är det bästa alternativet men man lever på hoppet och hoppas någon med erfarenhet av kolfilterfläkt skulle säga att "nu för tiden är de så mycket bättre och det funkar helt OK".
Men som sagt, det var kanske bara önsketänkande....
 
Jag tycker att det funkar bra med kolfiler.
Fördelen med en snygg och enkel installation väger upp nackdelarna tycker jag.
De få gånger som jag lagar så mycket mat så att jag irriteras över värmen så vädrar jag snabbt ut den. Oftast är det stekoset man vill bli av med och det blir man.
 
Nu när inte ugn och häll ska finnas på samma ställe orkar man ju sällan fixa "riktig" fläkt till ugnen. Hur gör ni där? kolfilter till ugnen eller inget alls?
 
Att de tar bort lukten må vara hänt, men betydelsen av att få ut den fuktiga luften ur huset snabbt ska inte underskattas. Ett hus, i synnerhet om det är av trä, mår inte bra av att inte ha punktutsug över spisen. Som pinebar påpekar, kolfilterfläkten tar inte vattenånga, det viktigaste att bli av med för husets hälsas skull.
 
nimhed skrev:
Nu när inte ugn och häll ska finnas på samma ställe orkar man ju sällan fixa "riktig" fläkt till ugnen. Hur gör ni där? kolfilter till ugnen eller inget alls?
Tycker att trenderna svänger mot att man bygger in ugnen under hällen. Kanske är det för att vi som har ugnen i ett högskåp vid sidan har upptäkt att vi inte blir av med matoset.
 
Jag har levt med kolfilterfläkt i lägenhet i sju år. Även om det tar bort lukten någotsånär är det helt odrägligt med fukten. Detta var ändå i ett gammalt stenhus med högt i tak. I ett trähus skulle jag aldrig ens överväga fläkt utan riktigt utsug.

Johannes
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.