Gjorde en liten beställning från Ikeas webbshop (småprylar).
Fick de sedvanliga bekräftelsemejlen (totalt 4 st) på gjorde beställning i princip direkt.
Ett av dessa mejl sa "din beställning är snart redo att levereras", tydligt indikerad med en lastbil.
Ett annat sa "vi börjar förbereda din beställning".

Ok, det lät ju bra. Gick efter några timmar in på bifogad spårningslänk, döm om min förvåning när planerad lev.datum är satt till 8 dagar efter gjord beställning.

Idag, precis 7 dagar efter gjord och betald beställning kommer nytt mejl som säger att grejorna är på väg.

7 dagar att få iväg en betald beställning är som jag ser det för lång tid.
Har man betalt grejorna och frakten förväntar jag mig åtminstone att företaget packar grejorna och lämnar över det till speditör inom 48 timmar.

Har jag för stora förväntningar på Ikea eller är jag bara gnällig?
 
  • Haha
Ninjadude85
  • Laddar…
E etompau skrev:
Gjorde en liten beställning från Ikeas webbshop (småprylar).
Fick de sedvanliga bekräftelsemejlen (totalt 4 st) på gjorde beställning i princip direkt.
Ett av dessa mejl sa "din beställning är snart redo att levereras", tydligt indikerad med en lastbil.
Ett annat sa "vi börjar förbereda din beställning".

Ok, det lät ju bra. Gick efter några timmar in på bifogad spårningslänk, döm om min förvåning när planerad lev.datum är satt till 8 dagar efter gjord beställning.

Idag, precis 7 dagar efter gjord och betald beställning kommer nytt mejl som säger att grejorna är på väg.

7 dagar att få iväg en betald beställning är som jag ser det för lång tid.
Har man betalt grejorna och frakten förväntar jag mig åtminstone att företaget packar grejorna och lämnar över det till speditör inom 48 timmar.

Har jag för stora förväntningar på Ikea eller är jag bara gnällig?
Jag har i år beställt ett par gånger från Ikea. För två eller tre år sedan fick vi nytt postnummer. Beroende på om jag matade in det nya eller gamla numret fick jag olika leveransalternativ. Med det gamla postnummret kickas paketet med PostNord och då kommer paketer efter 2-3 dagar. Mindre paket gick att skicka med PostNord (bänkskåp och luckor) medan högskåp och luckor till dessa skickas med DHL. I fallet med DHL så kör de hos mig leverans av Ikeas saker på torsdagar. Valde jag mitt nya postnummer var det endast möjligt med leverans av DHL med inbärning till den fantastiska summan 795kr.

Edit: med DHL kunde jag välja leveransdag och visste i förväg att det bara gick att välja torsdagar.
 
N NoOne2k skrev:
Jag har i år beställt ett par gånger från Ikea. För två eller tre år sedan fick vi nytt postnummer. Beroende på om jag matade in det nya eller gamla numret fick jag olika leveransalternativ. Med det gamla postnummret kickas paketet med PostNord och då kommer paketer efter 2-3 dagar. Mindre paket gick att skicka med PostNord (bänkskåp och luckor) medan högskåp och luckor till dessa skickas med DHL. I fallet med DHL så kör de hos mig leverans av Ikeas saker på torsdagar. Valde jag mitt nya postnummer var det endast möjligt med leverans av DHL med inbärning till den fantastiska summan 795kr.

Edit: med DHL kunde jag välja leveransdag och visste i förväg att det bara gick att välja torsdagar.
Ok, här fanns inga lev.alternativ öht. 2-3 dagar är ju helt perfekt, men 7 dagar för att få iväg paketet gjorde mig besviken, kanske orsakat av att jag hade en deadline att passa (födelsedag).
 
IKEAs webbshop är ett skämt med varierande leveransalternativ som poppar upp först när man går till kassan. Varför kan jag hämta ett paket hos Bring till en extra kostnad, men inte få det hemkört? Extremt ologiskt med alternativen.
 
Kanske missade jag lev.alternativet i kassan. Ska hålla koll om jag beställer fler gånger från dom.

Hursomhaver, betald frakt tycker jag ska innebära lev inom 4-5 dagar.
Brukar beställa från Netonnet, och med deras "gratis frakt-alternativ" så har man grejorna inom 5 dagar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.