Hej det är så att jag sneglar på en gammal gjutjärnskamin på blocket vid namn Huskvarna mikado. Då denna troligen är till för koks så har jag hört att dom är svåra att få godkända av sotaren vid ny install PGA att det inte finns något typgodkännade. Har även hört att man kan montera en typ katalysator bakom den och då är det godkänt. men katalysatorn är ful som stryk.

Någon som har en funkar den bra att elda ved i ?? (inga mängder men lite mys)
Vad säger era sotare??

Tacksam för svar
 
Då du inte kan få till fullständig förbränning av ved i den här typen av höga smala kokskaminer så är det riktigt om sotaren är så förnuftig att han underkänner den som eldstad.
Godkänner kommunen att man har utedass för mysighetens skull och gräver ned skiten i rabatterna? Godkänner kommunen tvåkammarbrunn och infiltrationsledning för toalettavloppet? Godkänner bilprovningen nya bilar utan säkerhetsbälte och avgasrening?

Jag kan då inte se något mysigt i att bjuda grannens barn på inandning av canderframkallande gaser. Kan du?
 
Ja det kan jag för han är en idiot ändå. Gratis är gott vet du väll
 
Då har jag ett bättre förslag. Bygg ett utedass, montera en stor trefas kanalfläkt som startar när du går in och rikta den mot grannen så får han gräsmattan gratis gödslad.
 
låter inte så dumt. hmm men jag rev faktiskt ute dasset i våras
 
Jag anar en urspårning av tråden till att handla om utesass istället för kaminer.
Vi har en i ett gammalt hus vi äger. Huset var väldigt nergånget vid köpet, men en liten rund kamin från Ebbes Bruk fanns i ett rum på övervåningen. Jag tror också att den egentligen är gjord för koks, man öppnar en mindre lucka på kanten upptill och ställer alltså veden i den. Efter kontroll av sotare att skorstenen var användbar, ja efter att jag murat om några varv överst och här på byggahus fått jättebra tips hur man bygger en skorstenkrona :) , så åkte vi dit en helg på vintern för att övernatta. Det var 14 minus ute och vi la oss på kvällen i samma rum som kaminen, på madrasser och som i en solfjäder. Vi laddade fullt i kaminen, man får ha ved som är välkluven ungefär som man har i en gammal svart vedspis fast lite längre, och värmen steg till 30 grader i rummet, och vi som trodde vi skulle få frysa! Kaminen värmer alltså bra, men kontakta sotare innan köp och installation är mitt tips.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.