Jag håller på och renoverar köket efter en tidigare vattenskada.

Tänker passa på att byta avloppsröret i gjutjärn och dra lite nätverks-rör och snygga till lite el.

Betongbjälklag på ca 1dm.

Har en GSR 12V-35 FC men saknar borrhammare (har slagborr...)

Duger GFA 12-H för min uppgift med bra borr?

Rör sig eventuellt om ett par mindre hål runt röret för att få loss det och 1-2 vardera av 17mm och 22 mm (16mm rör och 20mm VP-rör)

Ser ju ut att vara eftergjutet runt rören, inte testborrat hur hårt det kan tänkas vara. Står ju i specifikationen för HFA 12-H 10mm betong, 16mm murverk/sten.

Tänker det är skönt att hålla ner andelen verktyg med att bara köpa adaptern, men vill ju inte hamna på att först köpa adaptern och sen ändå behöva köpa/hyra en riktig borrhammare.
 
  • Rostigt rör, isolering, betonggolv, träbjälkar, kablar, under golvet eller inomhus konstruktion, renoveringsscenario.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J JFrisk skrev:
Jag håller på och renoverar köket efter en tidigare vattenskada.

Tänker passa på att byta avloppsröret i gjutjärn och dra lite nätverks-rör och snygga till lite el.

Betongbjälklag på ca 1dm.

Har en GSR 12V-35 FC men saknar borrhammare (har slagborr...)

Duger GFA 12-H för min uppgift med bra borr?

Rör sig eventuellt om ett par mindre hål runt röret för att få loss det och 1-2 vardera av 17mm och 22 mm (16mm rör och 20mm VP-rör)

Ser ju ut att vara eftergjutet runt rören, inte testborrat hur hårt det kan tänkas vara. Står ju i specifikationen för HFA 12-H 10mm betong, 16mm murverk/sten.

Tänker det är skönt att hålla ner andelen verktyg med att bara köpa adaptern, men vill ju inte hamna på att först köpa adaptern och sen ändå behöva köpa/hyra en riktig borrhammare.
Spontant nej, jag har adaptern till 18V maskinen och den är toppen när jag behöver borra hål där det är trångt men grövre än 8-10 mm för plugg har jag inte borrat och det går inte fort. Har en 18V borrhammare för 16-25 mm hål och lättare bilning, de är nog lämpliga för det.
 
O
Köp dig en riktig borrhammare istället! Den kan du ha nytta av till annat också. Jag har en och förutom borra/bilia i betong används den tillsammans med en chuck när jag ska borra större doshål.

https://www.amazon.se/Bosch-Professional-borrhammare-stödhandtag-hantverkarväska/dp/B08XWN9H9N/ref=asc_df_B08XWN9H9N/?tag=shpngadsglesm-21&linkCode=df0&hvadid=476760100319&hvpos=&hvnetw=g&hvrand=14576117589994732304&hvpone=&hvptwo=&hvqmt=&hvdev=m&hvdvcmdl=&hvlocint=&hvlocphy=21013&hvtargid=pla-1224242377855&psc=1&mcid=9634cbb2b1d4385ea79b52b0b4923193
 
Tack för goda kommentarer!
Täckte jag skulle komma utrymmes-smidigt undan, men får jag en hel kabel borrhammare för lägre pris får jag nog inse att det är ett bättre val. Visserligen klen, men ändå mer än dubbla energin mot mitt förslag. Inte lika smidig som att bara ta med en extra adapter och ha den batteridriven, men då jag i princip aldrig stött på behovet kan jag nog orka med en skarvsladd var femte år det behövs.

Nog vore hyra ett lämpligt alternativ här, men tenderar att vara meckigt och dessutom blir jag då stående med borr jag inte ens "kan" använda, nåja, går säkert få i slagborren, men det blir ju ingen speciellt glad över.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.