Hej!
Är det någon som har erfarenhet av Bodums kakelugnar (http://www.bodumskakelugnar.com) och kanske t.o.m. monterat ihop en sån själv?
Dom verkar inte vara så stora på marknaden så finns inte mycket att läsa på nätet vad gäller användarerfarenhet, tester etc, vad jag kan hitta.

mvh
Håkan
 
Hejsan !

Jag var också intresserad av deras kakelugnar. Har varit i kontakt med ägaren ett antal gånger och han var mycket trevlig. Fick en byggbeskrivning av honom och vid första anblicken verkade det rätt krångligt att montera den själv. Fast efter ordentlig genomläsning föll bitarna på plats. Det är ordentliga pjäser med mycket massa. Kan tänka mig att de håller värmen väldigt länge. Priset är också tilltalande. Modellen som jag var intresserad av kostar 33500 + 2500 i frakt. Heter Jasmin förresten. Bra pris för en kaklad modell.

Det som gjorde mig lite tveksam var själva konstruktionen. Spisen består av tre separata "kärnor". En inre där eldstaden finns, en mellan där rökgaserna går samt en yttre där kaklet sitter. De tre olika kärnorna har ingen fysisk kontakt med varandra vilket medför att spisen inte kommer att spricka. Det som gjorde mig lite tveksam var för det första att den saknar fläkt ( vilket jag vill ha), stor fin glaslucka tillverkad i plåt istället för i gjutjärn, eldstaden gjord av eldfast tegel istället för en kassett samt att mellan den inre och den mellersta kärnan drevar man med eldfast garn och vad händer om det blir kass??

Nu har jag beställt en Cronspisen Duo 103 istället. Kostar 40000 med montering så det skiljer bara 4000 mot en kakelugn från Bodum. Inte lika snygg (putsad modell), inte samma massa (1400 kg) men en beprövad modell som jag vet fungerar och många är nöjda med. Den har fläkt vilket jag behöver. Har haft en tung rörspis innan utan fläkt och jag fick inte upp den temperatur i rummet som jag vill ha. Inte under själva eldningen i varje fall. Strålningsvärmen var rätt dålig, temperaturen steg bara någon grad vid eldning. All värme kom efter ett par timmar. Jag vill kunna utnyttja både kakelugnens och kaminens goda egenskaper i en och samma pjäs. Tror i varje fall att det kommer att bli så. Vad gäller tegel i eldstaden har det både för och nackdelar. Fördelen som jag ser det är att eldstaden håller sig mycket varm under lång tid vilket är bra. Nackdelen  är väl att stenarna kommer att slitas ut med tiden. (var så på min rörspis). På Cronspisen finns ju en kassett. Inuti eldstaden finns lösa keramikplattor som kan bytas ut om ifall de går sönder. Eldstaden däremot lär inte vara särskilt varm efter avslutad eldning vilket måste ses som en nackdel.

Det är inte lätt att välja. Jag försökte få tag i så mycket info om olika kakelugnar innan jag slog till. Och så är det det här med priset också. Allt som allt med spis, skorstensrör mm så går min investering på nästan 50000 kr. Och då gör jag mycket själv. Rivit ned den gamla rörspisen, murat om kanalerna i murstocken eftersom de läckte. Foga om alla fogar i murstocken samt hjälper till vid montering av skorstensrör. Däremot skall jag anlita en murare som putsar om murstocket. Resultatet måste bli bra, man har bara en chans innan spisen kommer på plats. Har du några frågor du vill ha svar på är det bara att ställa dem.


Mvh / Niclas
 
Hej Niclas !
Tack för mycket matnyttiga kommentarer även om du inte har provat just Bodums ugnar. Jag håller med dig om att det låter lite vanskligt med konstruktionen som du beskriver den. Kanske är helt okay, men så länge det är en förhållandevis lite spridd produkt så drar man ju öronen åt sig en smula...

Vad gäller fläkt för att få snabb värme i en kakelugn så har väl jag den åsikten att man inte vill ha snabb värme från en kakelugn :) I synnerhet inte via en eventuellt bullrande fläkt. Jag misstänker också att snabba temperaturväxlingar kan göra det lite vanskligare att få ugnen att funka bra ihop med trög golvvärme som i mitt fall - fast jag kan ju ha fel.

Bra tips om Cronspisen Niclas. Ska ta och kika på den också. Var ju inte så fasligt mycket dyrare och då slipper man ju montera själv också.
 
Hejsan !

Jag håller med dig att fläkten kanske bullrar lite grand. Dessutom tar det väl längre tid att värma upp kakelugnen om man kör med fläkten på. Jag har ingen golvvärme att ta hänsyn till och i mitt fall vill jag kunna få upp temperaturen i rummet lite snabbare. Jag har ett stort hus och för att jag skall få runt värmen i de andra rummet krävs lite fart på luften. Har kombinerat rörspisen ihop med luftvärmepump och det har fungerat alldeles utmärkt. Ner till en 7-8 minusgrader behöver jag aldrig spetsa med några element. Huset är från 20-talet, lite dragit här och där men snart är alla golven på bottenvåningen isolerade.

Jag har direktverkande oljeelement men eftersom den förra husägaren underdimensionerade dem vid nyinstallationen blir bottenvåningen aldrig riktigt varm om jag bara kör med elementen. Fast med ved och luftvärme funkar det mycket bättre. Att sätta in någon typ av kamin på bottenvåningen har aldrig varit något alternativ för mig. Värmen blir väldigt ojämn och man får springa och elda hela kvällen.
Med kakelugnen räcker det med ett par timmars eldning på kvällen och en timme på morgonen för att den skall vara jämnvarm hela dygnet. Så har det varit med den gamla rörspisen och den nya skall väl inte vara sämre.

De nya Cronspisarna har fått förändrad konstruktion under 2006. Man har ökat antalet kanaler från 5 till 6. Detta för att kunna fördela värmen över hela spisens yta. Dessutom har man ändrat spjällets funktion. Man har ett vridspjäll och ett skjutspjäll. Vitsen med detta är att man vid uppstart stänger ute rökgaserna från kanalsystemet och kör dem rakt ut i skorstenen tills dess att man uppnått lämplig temperatur i eldstaden. Där efter vänder man ner röken genom de långa kanalerna. Om detta är bra har jag ingen aning om. Kanske för stt slippa sota ner kanalerna vid uppstarten eller för att man kanske haft problem med att tända spisen förut. Jag har så himla bra drag i min skorsten så det bör aldrig bli några uppstartsproblem.

Nytt för den nya modellen är även att man limmar ihop spisen istället för att som tidigare murade med lerbruk. Enligt Nibe är detta en bättre metod som ger en starkare spis med ännu mindre risk för sprickbildning. Om det är bra lär väl bara framtiden kunna utse. För mig känns det lite konstigt att man limmar istället för att mura. Fast nu för tiden limmar man ju allt möjligt. Flygplan limmas och de håller ju ihop, för det mesta i vart fall. :)

Lyckas till på vägen / Niclas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.