Jag undrar om någon har något att säja (skriva) om BIltemas T5 lysrörsarmaturer och även om de T5 lysrör som de säljer?
Är de tysta?
Tänder de snabbt?
Livslängd?
 
Har haft en armatur (den minsta som är tätad) i stallet i ett år och den är tyst och tänder snabbt ,livslängden vet jag inget om .
Har inga andra T5 armaturer att jämföra med resten av belysningen är vanliga lysrör utan glimtänare
 
Mikael_L
Är det denna du menar då?
46-271_m.jpg
http://biltema.se/sv/Bygg/Belysning-och-lampor/Belysning-inomhus/Lysrorsarmatur-T5-IP20-46271/

Jag har iaf två sådana i köket.

Tänder snabbt? - Ja. Inte omedelbart, men blinkfritt och på typ en sekund. Nästan 100% ljusstyrka direkt. (Men det sista kanske beror mer på rören än armaturen?).
Tysta? - Ja, knäpptysta.

På minus kan jag bara sätta att dom är billiga, ja i utförandet då.
Plastgavlarna är av så tunn plast att gjutningarna syns när ljuset är på, t.ex. cirklar från knock-out öppningarna.
Saknar reflektor.
Har någon simplare hållare för lysröret utan rörlig roterande del, kanske fungerar bra, vad vet jag? Men utförandet är ju garanterat valt för billigare produktion och då kan man ju oroa sig för sämre kvalitet också.
Kåpan över rören är lite skör. Jag klantade mig litegrann och fick upptäcka att den lätt sprack.

Jaja, dom är värda sina pengar, tur nog så är dom billiga. :)
Jag ångrar inte mitt val, ty när dom väl sitter där så gör dom sitt jobb på ett diskret vis.

Och vem vet, om några år kommer den kanske en massa snygga fräna grejer med LED på marknaden och då behöver ju ju inte gråta så mycket över de 350:- som dessa gick på om jag plötsligt vill byta ut dom. :)
 
Nej, det är deras IP65 variant jag funderar på att sätta i gragetaket.
44-779_l.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har en granne som satt upp sådana i garaget och hittills är han iallafall nöjd.
T5 rör som sådana ger mer ljus per watt och har elektronisk ballast och saknar därför glimtändare.
Du slipper även flimret som äldre T8 armaturer ger ifrån sig då T5 är högfrekventa.
Har själv ett antal armaturer med T5 ifrån Atelje lyktan och är mycket nöjd med ljus och tändsnabbhet.
Livslängden skall också vara längre, finns t.ex s.k. longlife T5 med 40-45.000 timmars livslängd
 
Mikael_L
Den här har jag till garaget. Jag har inte satt upp dom än, men provkört lite i alla fall.
http://www.bauhaus.se/lysrorsarmatur-works-vit-168.html

Den känns helt kanon! (Och lysrör ingår i priset :))
T8, förvisso, men elektroniskt driftdon = blixtsnabb blinkfri tändning och helt tyst.

Jag köpte några från Jula med vanlig reaktor, dom surrar, så dom åker ut och dessa från Bauhaus tar deras plats.
 
Ja, den där du länkade till monterade jag i mitt förra garage (ca 20st) och de funkade perfekt under den tid (ett par år) som jag använde dom.

I detta garaget blir det 28st armaturer och jag vill gärna ha T5.

Men det låter alltså som jag vågar satsa på Biltemas armaturer/rör då, tack för hjälpen.
 
Redigerat:
Gabbe1 skrev:
Ja, den där du länkade till monterade jag i mitt förra garage (ca 20st) och de funkade perfekt under den tid (ett par år) som jag använde dom.

I detta garaget blir det 28st armaturer och jag vill gärna ha T5.
Shit! Har du lackbox, eller kanske hangar? ;)
 
Hehe, nä.
Garaget är 100m2 invändigt och det är små (2x14w) armaturer som ska upp i taket, anledningen är att jag vill ha många ljuspunkter för att minimera skuggor.
Dessutom kommer de kopplas på två faser så att jag kan tända/släcka varannan.
 
Gabbe1 skrev:
Nej, det är deras IP65 variant jag funderar på att sätta i gragetaket.
[bild]
Den är det jag har.
 
Att tänka på, t5 rör funkar sämre om det är kallt. Så skall de sitta i ett kall-garage skulle jag rekommendera t8.
 
Tack för tipset, men i mitt garage/verkstad står termostaten på 18 grader (y)
 
Lånar tråden lite eftersom jag också är på jakt efter lampor till mitt garage.
Har ett vanligt enbilsgarage på 7,5 x 3,4m (kallgarage i dagsläget)
Kommer bygga arbetsbänk längst fram och utöver allt som kan vara bra att göra i garaget (olja möbler, såga e.t.c.) så kommer jag ha mina motorcyklar där. Blir lite skruvande då och då så bra ljus är viktigt.

Vilken typ av lysrör ska man ha (T5 eller T8)
Har förstått det som att det finns olika typer av glimtändare. Vilken typ ska man ha om man väljer T8?

Hur många lampor hade ni rek. att man sätter in och var/hur placerar man dom (på kanterna, längs med, på tvärs)?
Kommer ha en gammal skrivbordslampa som extra arbetsbelysning på bänken om det behövs.
 
  • Gilla
Xillion
  • Laddar…
Dede77 skrev:
Lånar tråden lite eftersom jag också är på jakt efter lampor till mitt garage.
Har ett vanligt enbilsgarage på 7,5 x 3,4m (kallgarage i dagsläget)
Kommer bygga arbetsbänk längst fram och utöver allt som kan vara bra att göra i garaget (olja möbler, såga e.t.c.) så kommer jag ha mina motorcyklar där. Blir lite skruvande då och då så bra ljus är viktigt.

Vilken typ av lysrör ska man ha (T5 eller T8)
Har förstått det som att det finns olika typer av glimtändare. Vilken typ ska man ha om man väljer T8?

Hur många lampor hade ni rek. att man sätter in och var/hur placerar man dom (på kanterna, längs med, på tvärs)?
Kommer ha en gammal skrivbordslampa som extra arbetsbelysning på bänken om det behövs.
Philips elektroniska glimtändare, grön genomskinlig, finns på Clasohlson och Jula. Den är bra. Tänder utan blink och släcker trasiga rör isf att orsaka överhettning genom att tända tända tända tända...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.