Någon som har erfarenhet av Vsion Nova babyvakt med bild, eller någon liknande produkt? Vad rekommenderar ni som har?
 
Har lite svårt att se behovet att kunna se barnet på bild på babyvakten. Skriker ungen går man dit, är den tyst eller låter nöjd så gör man det inte. Räckvidd för mottagaren känns mer centralt.
/b
 
bjogul skrev:
Har lite svårt att se behovet att kunna se barnet på bild på babyvakten. Skriker ungen går man dit, är den tyst eller låter nöjd så gör man det inte. Räckvidd för mottagaren känns mer centralt.
/b
Det var ju inget svar på frågan direkt eller? Har en "utan" bild men ibland har jag velat ha den funktionen också.
 
Vi har Philips babyvakt utan bild och vi tycker både att räckvidden är dålig och ändå så lyckas vi ibland få in grannarnas babyvakt och då vi bara har två kanaler att välja på så kan det bli besvärligt....då bor vi ändå vid vändplats och har cirka 40meter mellan husen....

Jag har bekanta som ist köpt billiga Walkie-Talkies med röststyrd sändning som de är nöjda med, kostar hälften så mycket och har 5ggr så lång räckvidd....
 
Sökarn
Men kan sändarna skada barnen?
 
Sökarn skrev:
Men kan sändarna skada barnen?
Nej.

Det är mycket låg effekt och dom sänder bara när barnet låter.
 
"Några kända, vetenskapligt bevisade, hälsorisker finns inte. Men man ska ändå vara försiktig, säger Jimmy Trulsson, strålskyddsinspektör på SSI, Statens strålskyddsinspektion."

http://www.testfakta.se/Article.aspx?a=5971
 
gluecifer skrev:
Det var ju inget svar på frågan direkt eller? Har en "utan" bild men ibland har jag velat ha den funktionen också.
Nä, visst, det var inte det exakta svar som efterfrågades. Jag tolkade in att frågeställaren skulle köpa sig en babyvakt och funderade på om det skulle vara en med bildöverföring. Självklart ska den som vill ha den möjligheten köpa den produkt som bäst täcker de egna behoven. Jag ville endast peka på att det utifrån mina erfarenheter kanske är en onödig finess (och som gör apparaten dyrare). Det finns ju trots allt en del annat att lägga pengarna på, inte minst när det gäller barnprylar.

Avsikten var konstruktiv, även om jag nu ser att svaret kanske såg lite grinigt ut.

Vi är inne på tredje uppsättningen babyvakter, första var rena skräpet för ett par hundringar. Andra köpet var Philips (gulvita jätteklumpar med vit lång antenn), och när de pajade förra året köpte jag ett par Padwico. De var billigare än Philips. För oss är de perfekta, och jag värderar följande egenskaper:
små och med bältesclips,
båda enheterna är laddbara (och kan kopplas till strömuttag). Att även sändaren kan gå på batteri är bra t.ex. vid utomhussömn.
bra räckvidd (uppskattningsvis 400 meter),
den varnar när man kommer utanför räckvidd
Möjlighet till 4 olika frekvenser

Philipsarna som vi hade innan hade endast två kanaler, endast föräldraenheten gick att köra på batteri, de var otympliga, och trots den långa antennen var räckvidden sämre än padwico. Jag inser dock att även Philips kan ha blivit bättre jämfört med dem vi köpte 2003.

Jag har inte vid något tillfälle saknat möjligheten att kunna se barnrummet/barnet på babyvakten. Jag har inte heller saknat t.ex. möjligheten att "prata tillbaka" genom apparaten. Behöver barnet tröstas känns det mest naturligt att göra det fysiskt nära, och behövs en tillrättavisning (gå och lägg dig...) så känns det lite lamt via babyvakten.

Även kring dessa funktioner kan vi tycka olika.
 
Redigerat:
bjogul skrev:
Har lite svårt att se behovet att kunna se barnet på bild på babyvakten. Skriker ungen går man dit, är den tyst eller låter nöjd så gör man det inte. Räckvidd för mottagaren känns mer centralt.
/b
Behovet av att kunna se är just att inte springa dit så fort det knastrar i högtalaren som jag ser det. Du kan se hur barnet ligger, om det vänt sig eller flyttat sig. Jag har bara erfarenhet av just kamerawatcher och jag tycker den är fantastiskt bra.
 
Sökarn
MathiasS skrev:
Nej.

Det är mycket låg effekt och dom sänder bara när barnet låter.
Sänder TVn bara när barnet låter eller on demand från mottagaren?

Den är nog alltid på, till skillnad emot en vanlig lyssnare.
Att en nyfödd ska utsättas för ständig ny strålning är inget jag rekar idag.
 
Sökarn skrev:
Sänder TVn bara när barnet låter eller on demand från mottagaren?

Den är nog alltid på, till skillnad emot en vanlig lyssnare.
Att en nyfödd ska utsättas för ständig ny strålning är inget jag rekar idag.
Jag svarade på ett inlägg som jag tolkade som ett fråga kring walkie-talkies.

Vad gäller strålningen så är det ju som vanligt. Oroar man sig för strålningen från en pryl som denna, se då också till att vara konsekvent och stäng av mobiltelefonerna (och helst basstationerna till dessa i din närhet), stäng av WLANet (även grannens), ta bort trådlösa telefoner (dect telefoner är det som smutsar ner etern mest i ett kontorslandskap) osv osv osv.....

Jag vet inte hur TV-apparaterna funkar. Problemet med dessa tingestar, förutom att dom är rätt dyra är att

1. Om det låter går man dit oavsett om man har bild eller inte.
2. Om det inte låter och man har bild, då går man ju också dit för att se att allt är ok. Det jag ev oroar mig för hos ett spädbarn som sover ser jag inte på TVn.

Fast det är en kul grej och nu när nästa unge levereras snart kanske detta kan vara en "måste ha pryl"....... ;)
 
Bilden sänds inte hela tiden, den aktiveras när barnet rör sig eller ger ifrån sig ljud. Man kan även sätta på bilden om man av någon anledning vill se att allt ser bra ut.

MathiasS,
Dom här apparaterna har ju både ljud och bild. Låter det från rummet så ser man, och man går dit om det behövs, annars inte. Om det inte låter under lång tid, så aktiverar man bilden och tittar att allt är okej och man slipper gå dit.
 
imported_Anders_S skrev:
MathiasS,
Dom här apparaterna har ju både ljud och bild. Låter det från rummet så ser man, och man går dit om det behövs, annars inte. Om det inte låter under lång tid, så aktiverar man bilden och tittar att allt är okej och man slipper gå dit.
Ok, jag ska vara lite tydligare. Även om allt SER ok ut så är det två saker jag vill ha koll på när en spädis sover:
1. Är barnet för varmt? *För* varmt är inte bra och en av orsakerna till att #2 inte är ok.
2. Andas barnet?

Inget av detta ser jag med tv-bild. Självklart är det ändå trevligt med bild och jag kan nog tänka mig en liten uppgradering av den vi har. CO har förövrigt halva priset på en del babyvakter just nu.
 
Då känner jag att jag behöver vara tydligare också. Självklart håller man koll genom att ibland titta till sitt barn men nu pratar vi ju om självklarheter som inte har med varken en vanlig babywatch eller en med bild att göra. Det du oroar dig för hos ett spädbarn som sover ser du inte på tv.n säger du. Inte lär du höra det heller. Frågan är om du behöver en öht?
För att kontrollera temperatur och andning funkar inte någon av produkterna. Ingen jag känner till iaf... :)
 
Jäklar vad glad jag är att alla dessa prylar inte fanns när vi fick barn! Fattar inte hur de klarade sig och blev vuxna utan dessa! :rolleyes: :D

Ärligt talat så undrar jag vem som är mest i behov av dessa prylar, föräldrarna eller företagen som tjänar pengar på dem. Fundersam blir man ju också när man läser om hur dåligt de funkar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.