I vår anläggning, pelletspanna mot acktankar, så har det varit problem med att det blir mycket luft i systemet. Några autoavluftare på rören mellan panna och acktankar har kärvat ihop och skall bytas. Förhoppningsvis blir det bättre. Dock funderar jag även på att sätta autoavluftare direkt på två radiatorer där det mesta av luften verkar samlas. Här får jag öppna och tappa ur luft ganska ofta. Är det nån som har erfarenhet av dessa, se t ex http://www.vvs-boden.se/lkavluftningsventil750r6-p-5792.html?cPath=24_884_885_886?
 
Det kan mycket väl vara avluftarna som skapat problemen. Beroende på fallande/stigande temeratur, hur ventiler står och placeringen av avluftarna osv kan det sugas in luft genom dem i vissa lägen. Ta bort dem eller ersätt med vanliga manuella avluftare på en rörsnutt som luften kan samlas i till att börja med.
Ett nyfyllt system med nytt vatten tar en halv upp till en hel eldningssäsong att få ur luften/gasen ur.
 
Jag har inga avluftare som fungerar, jag har helt stängt av dem, alltså kan det inte komma in nån luft tycker jag. Kanske kan läcka genom avstängningarna, det är bara en plastplugg som skruvas in?

Systemet har varit igång drygt ett år, borde inte luften ha gått ur då?

Menar du att man skall lufta manuellt då och då genom denna rörsnutt eller är det en temporär lösning?

Jag kan tänka mig två felkällor till luft i systemet:
1. Att det läcker in luft nånstans. Kanske det blir undertryck nånstans då systemet är i sitt kallaste läge.
2. Att det lösta syret i vattnet inte har avgått efter påfyllning.

Hur är det egentligen fysikaliskt då vatten värms? Om man ser en kastrull med vatten som sjuder eller kokar är det bubblor som frigörs och går ut i luften, ångbildning. Om man nu har ett slutet system där allt syre har avgått och vattnet värms, skall det inte kunna bli luftbubblor då?
 
Har du ett öppet exp-kärl eller slutet exp-kärl?
Du måste tappa tryck som du måste lufta..kanske därför du även måste lufta radiatorerna...
Inte bra för pannan mm med nytt syresatt vatten hela tiden...

Mvh
 
Jag har tappat lite tryck, men jag har inte behövt fylla på vatten än. Det är slutet kärl och förtrycket är OK.

Kom nu på att jag har en avluftare vid panntoppen som inte är avstängd. Denna sitter vid tryckvakten som löser ut vid 1,5 bar. Jag tycker att rörisen har satt detta lite felaktigt. Avluftaren sitter inte på röret som vattnet skall flöda igenom till tankarna, utan vid sidan om till en koppling mot påfyllning av vatten. Dit lär det inte komma så mycket luft då det inte flödar åt det hållet. Hm, skall stänga den avluftaren kanske det blir bättre.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.