Hej
Jag är i färd med att lägga ett nytt golv i källaren. det är ett plankgolv från https://www.trinitylattia.fi/swedish/index.php
och ska limmas på betonggolv m. golvvärme. Allt enligt tillverkarens rekommendationer.

Undrar nu om det är nån som har erfarenhet av själva momenten i läggningen och vill dela med sig av dessa? Allmänna råd, fallgropar att se upp för eller ev. verktyg som var bra att ha under läggningen.
 
Inga mer tips än att om massiva golvet är 14mm så bör man inte limma det mot golvet. Det är vad jag lärt mig :D
 
hehe ja, nu säger ju tillverkaren att det ska limmas så då får jag ju köra på det :)
 

Bästa svaret

Jag och även de flesta tillverkare brukar avråda från att limma golv i källare på betong.
Säkerställ att golvet fungerar i en källare och vilka krav de ställer för att det ska fungera.
Du behöver en fuktspärr och säkerställa att du inte har en fuktvandring genom betongen som kan förstöra ditt golv.
Däremot ska det inte vara några problem att limma 14mm ek (däremot furu/gran brukar man föredra att limma minst 20mm)

Verktyg som kan vara bra att ha är golvspännband eventuellt tyngder (golvläggare brukar använda säckar med flytspackel) som håller ner golvet tills limmet har härdat.
Såg hammare/slägga limspridare måttband/tumstock är annars ett minimum vad du behöver
 
T Torkad gubbe skrev:
Jag och även de flesta tillverkare brukar avråda från att limma golv i källare på betong.
Säkerställ att golvet fungerar i en källare och vilka krav de ställer för att det ska fungera.
Du behöver en fuktspärr och säkerställa att du inte har en fuktvandring genom betongen som kan förstöra ditt golv.
Däremot ska det inte vara några problem att limma 14mm ek (däremot furu/gran brukar man föredra att limma minst 20mm)
Golvet är isolerat underifrån och sen gjutet ny betong med golvvärme i så förhoppningsvis så ska det inte vara nåt problem med fuktvandring osv. :sweat: Det är alltså inte ett rått källargolv vi pratar om

T Torkad gubbe skrev:
Verktyg som kan vara bra att ha är golvspännband eventuellt tyngder (golvläggare brukar använda säckar med flytspackel) som håller ner golvet tills limmet har härdat.
Såg hammare/slägga limspridare måttband/tumstock är annars ett minimum vad du behöver
Tack! Bra tips (y)
 
U Utdelning skrev:
Inga mer tips än att om massiva golvet är 14mm så bör man inte limma det mot golvet. Det är vad jag lärt mig :D
Varför?

Känns som ett ofullständigt uttalande. Varför just 14mm?
 
kolla för säkerhetsskull med tillverkaren gärna via mail så du har svart på vitt svaret om det är ok med dina förutsättningar. iI 90% av fallen så är det risk för att det går åt pipan.
 
Mina tankar är: organiskt material fast monterat i en källare? Tack, men nej tack. Golvvärme eller ej, vad händer om golvvärmen strejkar en tid?
Jag säger: skippa organiskt material, lägg klinker istället. Du har ju golvvärme så varför klydda med trä och riskerna att få mögeltillväxt?
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Mina tankar är: organiskt material fast monterat i en källare? Tack, men nej tack. Golvvärme eller ej, vad händer om golvvärmen strejkar en tid?
Jag säger: skippa organiskt material, lägg klinker istället. Du har ju golvvärme så varför klydda med trä och riskerna att få mögeltillväxt?
Nu blandar du ihop form och funktion. Frågan om material på golvet skall alltså ställas till högsta kreativa chefen och inte till mig. jag jobbar bara i huset... :D

Skämt åsido, jag tycker att så länge jag får garanti på golvet med den föreslagna läggningsmetoden så är jag nöjd. funkar det inte så får vi väl riva ut och prova nåt annat
 
L Lundmarkarn skrev:
Nu blandar du ihop form och funktion. Frågan om material på golvet skall alltså ställas till högsta kreativa chefen och inte till mig. jag jobbar bara i huset... :D

Skämt åsido, jag tycker att så länge jag får garanti på golvet med den föreslagna läggningsmetoden så är jag nöjd. funkar det inte så får vi väl riva ut och prova nåt annat
LOL!

Jag tänker såhär; OM mögel problem skulle uppstå; hur lång tid tar det innan en tvist med tillverkaren är löst och golvet kan bytas (?). Pallar jag med att ha lukten i huset? Är det inte bättre att göra rätt (läses: så riskfritt som möjligt) från början?
 
Ja vi får se. Får återkomma om ett år och berätta hur det gått!
Det har legat ett trägolv i samma rum i 15 år sen tidigare och det har klarat sig utmärkt så förhoppningsvis kan vi få 15 år till med det nya :)
 
S Stuff skrev:
Varför?

Känns som ett ofullständigt uttalande. Varför just 14mm?
När man hellimmar 14 mm massivt golv så kan det tydligen ta åt sig mycket fukt från limmet. Det kan därför deformeras. Iaf enligt Dala Floda.
 
Kanske värt att nämna att Trinity-planken inte är ett massivt golv
 
U Utdelning skrev:
När man hellimmar 14 mm massivt golv så kan det tydligen ta åt sig mycket fukt från limmet. Det kan därför deformeras. Iaf enligt Dala Floda.
Jo men de var så extremt specifikt så det kändes som lite väl förvrängd/förenklad kunskap. Gäller det då alltså inte för golv som är 13mm eller 15mm?

Känns som att det var ett specifikt uttalande som Dala Floda gjort riktat mot en produkt. Det gör det ju inte allmängiltigt för alla andras produkter bara för att de råkar ha samma tjocklek.
 
Det finns 2 typer av ms-polymer lim även kallat parkettlim. Antingen vattenbaserad eller inte. Den utan vatten kommer inte tillföra någon fukt och denna produkt brukar även fungera som fuktspärr.
Trots detta brukar man prima golvet innan lämning i båda fallen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.