Hej!

VI har funderingar på att bygga nytt hus, troligen ett tvåplanshus och då bygga med thermomur, skulle dock vilja höra vad ni andra som byggt i detta material tycker om funktionen?
Har ni gjutit valv också? i såfall vad använde ni för typ av samverkansbjälklag och hur fungerade det?
Putsad yta vs. vanlig träpanel?

Ni som bott en längre tid i ett hus byggt med denna teknik hur upplever ni det? något ni skulle göra annorlunda?

Alla erfarenheter är av intresse. :D
 
  • Gilla
PL1517
  • Laddar…
Hej

Jag ansluter mig till tråden med samma fråga.

Vi har bestämt oss att bygga i sten men däremot har vi inte landat i vilket byggsystem (Thermomur, HplusH, Leca Block etc).

Vi har färdigt ned bygglov etc så vi är i startgroparna att sätta igång.

Det kommer bli en spännande resa framåt :)
 
  • Gilla
astarmo
  • Laddar…
Ser jag tillbaka på mitt bygge så skulle jag gjort en del saker annorlunda. Bland det viktigaste:

- Vid konstruktionen, lägga mer fokus på att anpassa placering och storlek av fönster och dörrar till mått som är lättare att bygga med. Med det menar jag tex att fönster gott kunde gått upp till underkanten på U-balken istället för som nu vara lite längre ner och kräva ytterliggare en balk. Likaså med måtten, anpassa dem efter byggblockens storlek så dessa inte behöver sågas och anpassas så mycket. Bör gå att få ihop med standard-mått på fönster så slipper man special-beställa dessa.

- Lägg tid på att undersöka hur ni vill ha fönster monterade: hur ska de fästas, hur långt in ska de sättas från fasaden, vilket plåtjobb krävs etc. I mitt fall hamnade en del av dessa punkter hos snickaren att lösas på plats och det kan göras bättre.

- Lägg tid på hur ventilationen ska dras. Helst innanför klimatskalet och utan att den syns eller hörs. Här gjorde jag en miss och fick på ett ställe låta snickaren bygga in rören.

- Avtalsformer med entreprenörer. Utgå från att du kommer betala mer än vad som sägs i alla kontrakt och att tidsplaner inte kan följas pga olika omständigheter. Jag hade önskat jag delat upp projektet på fler delmoment med mer kalender-tid mellan varje moment. Problemet är att få hantverkare att avsluta saker - det var alldeles för mycket som var "nästan" klart vilket gör det helt omöjligt att följa upp budget.

- Avfallshantering är dyrt. En container som hyrs kostar massvis med pengar. Hade hellre hanterat detta själv - alltså köpt ett eller två släp och haft stående jag själv kunde kört med till återvinningen nån gång per vecka. För att inte tala om hyr-toa, fast den är ju inte så kul att tömma själv....

- Se upp med hyrkostnader. Entreprenörer hyr allt möjligt och dumpar kostnaden på dig. Tror jag betalt många tusenlappar för att hyra några el-kablar.... Samma sak med byggställningar som krävs inomhus. Köp en istället för att hyra.

- Sidospår men ändå: Solceller istället för solfångare / värmepump.


Vad jag inte skulle göra annorlunda:

- Seriös grund.

- Bygga i sten.

- Mura innerväggar.

- Välja kamin med vattenmantling.
 
  • Gilla
raspen86 och 2 till
  • Laddar…
StenhusLidingö skrev:
Hej

Jag ansluter mig till tråden med samma fråga.

Vi har bestämt oss att bygga i sten men däremot har vi inte landat i vilket byggsystem (Thermomur, HplusH, Leca Block etc).

Vi har färdigt ned bygglov etc så vi är i startgroparna att sätta igång.

Det kommer bli en spännande resa framåt :)

Hej.

Mitt hus har jag byggt i thermomur. Inte flyttat in än men kan säga att det är knäpptyst inne i huset och extremt smidigt att kunna skruva i blockens markeringar då jag reglar invändigt 2"x2" så jag kan dra el och tilläggsisolera med 45a extra.

IMG_4171.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Glenn K
  • Laddar…
Royyz skrev:
Hej.

Mitt hus har jag byggt i thermomur. Inte flyttat in än men kan säga att det är knäpptyst inne i huset och extremt smidigt att kunna skruva i blockens markeringar då jag reglar invändigt 2"x2" så jag kan dra el och tilläggsisolera med 45a extra.

[bild]
Vilket fint hus! Planerar själv att bygga med Thermomur, du kanske har svar på några funderingar man har!

Byggde du huset själv?
Vad kostar thermomuren per m2?

Har du fler bilder under byggprocessen?

Med vänlig hälsning,
 
Royyz skrev:
Hej.

Mitt hus har jag byggt i thermomur. Inte flyttat in än men kan säga att det är knäpptyst inne i huset och extremt smidigt att kunna skruva i blockens markeringar då jag reglar invändigt 2"x2" så jag kan dra el och tilläggsisolera med 45a extra.
Jag tycker ju det är lite av en hädelse att regla upp på insidan av en stenvägg. Då tappar man ju stenhus-känslan inomhus.
 
Med thermomur så har du cellplast på insidan.100mm cellplast 150mm betong 100cellplast.
Då får man köra annat system om man vill ha "stenhus-känsla".

Västkustkillen: Kan skicka pm med lite info och bilder när jag hinner i veckan.
 
Royyz skrev:
Med thermomur så har du cellplast på insidan.100mm cellplast 150mm betong 100cellplast.
Då får man köra annat system om man vill ha "stenhus-känsla".
My mistake! :surprised:
 
Vi byggde tvåplanshus i termomur med betongbjälklag.

Bjälklaget utgörs av trp plåtar som vilar på en vägg i entréplan.

Resultatet nu efter drygt ett år i huset är att det är extremt tyst, gediget och välisolerat. Får starta ac efter en middag med tända ljus då värmen stannar i huset tackvare FTX ventilationen :)

Är det något mer du/ ni undrar så är det bara att skriva en rad. Jag har byggt det mesta själv så jag har koll på varenda skruv...


IMG_2313.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
CBwast och 1 till
  • Laddar…
Johan Angert skrev:
Vi byggde tvåplanshus i termomur med betongbjälklag.

Bjälklaget utgörs av trp plåtar som vilar på en vägg i entréplan.

Resultatet nu efter drygt ett år i huset är att det är extremt tyst, gediget och välisolerat. Får starta ac efter en middag med tända ljus då värmen stannar i huset tackvare FTX ventilationen :)

Är det något mer du/ ni undrar så är det bara att skriva en rad. Jag har byggt det mesta själv så jag har koll på varenda skruv...


[bild]
Hej!

Vad härligt att fler har byggt med Thermomur, skall själv börja bygga till sommaren är det tänkt med thermomur 350 blocken. Får man fråga vad din energiberäkning är? Har inte hittat vilken watt/m2 man kan förvänta sig med väggsystemet, endast att det är bra U - värde!

MVH
 
Har jag rätt när jag tycker det ser ut som om ni har ett dubbelt pulpettak? Hur löste man detta med takstolar om jag får fråga?
 
Hej

Nu några år senare , är ni nöjda med era Thermo mur hus ? Tänkte börja bygga ett själv snart, hört rykten om att det kan komma ljud från väggarna när det är stora temp skillnader på utsidan, dvs plasten knäpper, är detta något ni upplevt ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.