Är det någon som har erfarenhet av att anställa hantverkare och vad som krävs med försäkringar etc. för att det skall fungera? Både försäkringar om hantverkaren skadar sig och ansvarsförsäkring om det blir något jättefel på huset.

Vi skall bygga i Stockholm och vill nu försöka hitta lite pålitliga hantverkare som inte har tusen andra projekt på gång samtidigt. Eftersom vi har lite känningar i Norrland där det finns gott om arbetslösa hantverkare så funderar vi på ifall det skulle vara möjligt att anställa några stycken på timbasis och sedan låta dem arbeta med vårt hus. Tanken är att vi skall köpa ett stomrest hus och sedan skall vi slutföra resten själva.

Vi har redan idag ett bolag som man kanske kunde ändra verksamhetsbeskrivningen på så det även ingår byggkonsulting. Tanken är att vi som privatpersoner skall betala exakt vad det kostar så vi inte blir förmånsbeskattade och sedan så betalar bolaget ut lön, traktamente, semeterersättning precis om vanligt.

Föt att göra en lång fråga kort; vad krävs för att vara arbetsgivare till snickare, elektriker och VVS-killar?
 
Det där är något som jag själv har funderat kring. Skall följa denna tråd men har ännu inte tagit reda på något kring det
 
Visst vore det bästa att de hade enskild firma, men det är kanske inte alla som vill hålla på med sånt och då skulle vi ju kunna hålla i adminstrationen och anställa dem istället.
 
Skitbra.
Kan man visa ett näringsbevis på byggverksamhet öppnar sig en helt ny värld vad gäller priser på material och verktyg. Trettio till sextio procents rabatt låter väl inte så tokigt...?
 
Hej, vi har precis gjort samma sak, dvs byggt ett stomrest hus genom ett företag från Lettland. Toppen. Allt med kontrakt mm. Ingen svart även om det säker finns möjlighet. Hör gärna av dig till ulf.orrebrink@telia.com

MVH
Ulf
 
Jag har också funderat på att "köra firma" på mitt blivande bygge, mest för att få tillgång till rabatter och underlätta fakturering osv. Är det någon som vet vilken typ av firma som "krävs" för att få dessa rabatter? Räcker det med enskild firma?

Å andra sidan kanske man ska komma ihåg att man har ett starkare juridiskt skydd om man köper in tjänster och varor som privatperson. Konsumentköpslagen, ABS, ABT mfl är ju skrivna utifrån privatpersonens perspektiv.
 
VA' !!! Skall en städerska som städar hemma hos sig också förmånsbeskattas för det? Och en kock som lagar mat åt sin familj? Och en kommunal parkarbetare som klipper sin egen gräsmatta? Och en sjökapten som kör sin egen fritidsbåt? För att inte tala om en taxichaufför som kör sin egen privatbil?

Det låter ju inte rimligt!
 
Nu har jag kollat på RSVs hemsida och det är tydligen så att man utan problem kan anställa någon som privatperson. Sen betalar man bara in 30% skatt + arbetsgivaravgift till skattemyndigheten samtidigt som man fyller i en blankett och skickar in. Det låter ju inte så komplicerat. Sen måste man ju teckna en försäkring för hantverkarn och det måste vi kolla upp vad det kan tänkas kosta.

Dessutom skall jag ringa RSV och höra vad som gäller om man anställer hantverkare i eget bolag, förmånsbeskattning är ju inte så intressant...

För min del har idén med att anställa hantverkare inte bara varit att det skall bli biliigare, utan snarare att man skall slippa anlita någon från Stockholm utan få en som bara jobbar med vårt hus.

Jag återkommer när jag pratat med försäkringsbolagen och RSV.
 
Nu har jag luskat lite till.

Det är tydligen så att man som privatperson kan anställa en annan privatperson och sen betalar man in arbetsgivaravgift och skatt till Skattemydigheten och allt är frid och fröjd. Man anger bara på sin privata deklaration att man gjort så. Lite annat bök kanske det också är, men det verkar inte särskilt svårt. Ang. försäkring på den som arbetar så går det bra med en vanlig olycksfallsförsäkring som man tecknar i vilket försäkringsbolag som helst. Någon ansvarsförsäkring misstänker jag inte är aktuellt, men det kan ju inte vara värre än om man byggt allting helt själv.

Sen har jag mailat RSV och frågat om man kan anställe i eget fåmansbolag och där fick jag efter en dryg vecka svar att karaktären på min fråga gör att svaret kan dröja några dagar. Jag återkommer när de svarat.
 
Nu har RSV svarat och svaret var som följer:

"Allmänt kan sägas utan att skattemyndigheten lämnar något förhandsbesked i det enskilda ärendet att köp av tjänster eller varor från eget AB inte medför några beskattningskonsekvenser för den fysiske personen om köpet sker till marknadsmässiga värden. "

Jag blev väl inte så värst mycket klokare på det, men jag antar att den enda vinsten då är att man i egenskap av företag kan köpa saker till rabatterade priser som man sedan säljer för samma pris till sig själv som privatperson. För min del känns det inte som om det är värt besväret, även om det säkert kan vara stora skillnader i pris på byggmtrl som firma och som privatperson. Dessutom är man ju som privatperson skyddad av en massa konsumentlagar som inte alls gäller på samma sätt för företag (rätta mig om jag har fel).
 
Inget har hänt, ungefär så kan man väl sammanfatta vår byggprocess :(.

Vi har stött på patrull vad det gäller bygglovet och det i sin tur har väl gjort att vi inte riktigt vet när vi kan starta vilket i sin tur gör att vi knappast kan erbjuda någon hanteverkare jobb.

Tanken är fortfarande densamma och för att det överhuvudtaget skall vara aktuellt så är det ju timlön som gäller och som privatperson kan man väl knappast vara skyldig att ha tre karensveckor på en sjuk anställd. Är det sån't man skall ta hänsyn till också så finns det ju inte en chans att man gör så här, jag vill INTE ha arbetsgivaransvar.
 
Vi började med tanken att låta anställa i något bolag då jag inte visste att man kunde anställa folk privat. Men jag lejer hellre folk privat, just för att slippa arbetsgivaransvaret. Rabatterna får vi klara oss utan!

Frågan uppkom egentligen när vi hittade en snickare som var arbetslös och var villig att komma ner till Stockholm och jobba ett litet tag. Skillnaden i timarvodet i Norrland jämfört med Stockholm är ganska stor, men det är inte det som lockar mest utan det att få en "egen" snickare som enbart fokuserar på vårt hus och inte på tio andra byggen. Marknaden i Sthlm är minst sagt lite väl överhettad för hantverkare, medan det i Norrbotten kryllar av arbetslösa.
 
  • onsvalavilla_Millesvik_vn_1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jo, kolla bara först om dom ni plockar ner från norrland vill jobba med "stockholms-virke". Är det minsta lilla skevt eller krokigt så har jag erfarenhet av att dom inte vill hålla på med det. Det skall vara virke av deras kvalite. Spikrakt och kvistfritt annars så blir inte resultatet så bra för dom vet inte hur man gör.
Annars så är det en lysande idé. ;D
/E
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.