• Provbit av Ask Platinum parkettgolv mot en befintlig trägolvbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Ask är hårt, man gjorde verktygsskaft av det förr.

Det är ett träslag som gulnar rätt bra så tänk dig en gulare/varmare ton efter några år.

Jag har lagt ett Barlinek askgolv och man ser rätt bra var mattor har legat och inte. Där ljuset kommer åt gulnar det.
 
  • Gilla
klihmpa
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ask är hårt, man gjorde verktygsskaft av det förr.

Det är ett träslag som gulnar rätt bra så tänk dig en gulare/varmare ton efter några år.
tack Claes, jag tänker även ha det i kök därför jag är inne på Ask:)
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ask är hårt, man gjorde verktygsskaft av det förr.

Det är ett träslag som gulnar rätt bra så tänk dig en gulare/varmare ton efter några år.

Jag har lagt ett Barlinek askgolv och man ser rätt bra var mattor har legat och inte. Där ljuset kommer åt gulnar det.
Har du ngn bild på hur det gulnat tittar jag gärna :) Annars tack ändå
 
Claes Sörmland
K klihmpa skrev:
Har du ngn bild på hur det gulnat tittar jag gärna :) Annars tack ändå
Vänster, ingen matta. Höger, matta har legat några år:

Trägolv med och utan matta, visar skillnader i färg och slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vänster, ingen matta. Höger, matta har legat några år:

[bild]
Tack så mycket, uppskattas :)

ser ju verkligen förändringen där ja!
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vänster, ingen matta. Höger, matta har legat några år:

[bild]
Förlåt en fråga till, när l du in golvet? Tänker om det gulnar fort :)
 
Det är samma med ek, det gulnar också fort. Barlinek blir bra men stökigt att lägga. Jag la både 1-och 3-stav i förra huset och på 1-stavsparketten fick man slå väldigt hårt.
 
  • Gilla
klihmpa
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Det är samma med ek, det gulnar också fort. Barlinek blir bra men stökigt att lägga. Jag la både 1-och 3-stav i förra huset och på 1-stavsparketten fick man slå väldigt hårt.
Hmm ja men lite besvär kan jag leva med! Kul att du lagt både och!

jag fattade det som att Asken gulnar mer och Ek blir mörkare?
 
Nej, den blir gul. Man kan jämföra där man haft mattor redan efter 6 månader om har mycket sol. Barlinek är billigt av en anledning. Jag är inte jätteimponerad över skarvar mm. Köpte det därför Inte igen till nuvarande boende. Men, det är helt ok och beroende på hur mycket pengar man vill lägga på ett golv så kan det vara ett bra alternativ.
 
  • Gilla
klihmpa
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Nej, den blir gul. Man kan jämföra där man haft mattor redan efter 6 månader om har mycket sol. Barlinek är billigt av en anledning. Jag är inte jätteimponerad över skarvar mm. Köpte det därför Inte igen till nuvarande boende. Men, det är helt ok och beroende på hur mycket pengar man vill lägga på ett golv så kan det vara ett bra alternativ.
Tack för bra svar! Okej så snabb förändring alltså.. låter ju som att det är en liknande förändring i Ask och Ek då så av den anledningnen kan jag hålla mig till Ask:)
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.