Undrar om det är någon här som har erfarenhet av 1210 hide a lite? funderar på att sätta upp 5 st 20w i hallen som är ca 6kvm. Vill ha spottar som har vitt ljus samt bygger minimalt. med dessa räcker det att sänka taket 50mm, och måste ha fritt 37mm i sidan mot reglarna.
 
Jag satte 1210-spottar i taket i min hall som är på knappt fyra(2x2) kvadrat. Satte 6st och jag måste så här i efterhand erkänna att jag inte är speciellt nöjd, det blir helt enkelt inte tillräckligt ljust. Nu är det iofs frostat glas, möjligt att det räcker till om man kör med klart glas.

I övrigt så har jag inga klagomål. Lätta att montera och kräver väldigt litet djup vilket var ett krav för mig.
 
2020 är mycket bättre, dessa levereras utan ljuskälla, men vilken skillnad det är.

Knisstrande ljus.

jag hade nog valt 6-8 spottar.

Har du något fönster i hallen, är hallen lång smal?

Högt i tak, färg på golv och väggar?

hellre för många än för få, lätt att montera en dimmer för att få till myskänslan.
 
Satte 6 stycken 1210 i taket i mitt badrum på 5,5 kvadrat. Är rätt lågt till tak (2,20 eller något) samt vita väggar. Det är på håret att det räcker till, vilket jag oxo visste när jag satte dem. Har ytterligare en lampa ovanför spegeln. Till en hall med lite högre till tak hade jag nog antingen tittat på en starkare ljuskälla eller fler än 5-6 spottar.
 
jag håller på att ska installera - 1202 i vardagsrummet och 4200 i de andra -och jag måste säga att jag blev besviken på ljusstyrkan i 1202 - 4200 har mycket bättre ljus - så jag tror nu starkt på att ha spotar med ljuskälla med egen reflektor
 
JanneSjo skrev:
jag håller på att ska installera - 1202 i vardagsrummet och 4200 i de andra -och jag måste säga att jag blev besviken på ljusstyrkan i 1202 - 4200 har mycket bättre ljus - så jag tror nu starkt på att ha spotar med ljuskälla med egen reflektor
Men med 4200 blir det ju ett helt annat inbyggnadsdjup... 1202 är ju perfekta om man t ex vid en renovering vill sänka taket så lite som möjligt. Vill man ha mer ljus är det ju bara att sätta in fler spottar..
 
stämmer med djupet -jag har satt koppar ovanifrån men i vardagsrummet gick det inte att ha fullhöjdskoppar överallt.

jag tyckte också att det varett kallare ljus från 1202.

jag skulle vilja ha typ 1202 dvs lågt inbyggnadsdjup fast med reflektorlampa - men det kanske inte finns?
 
Hur kinkigt är det att byta lampa i 1210?
 
inte alls.
 
kolla på www.elco.se i stället...

Du har ju samma bild på allt... (asså på elbutik.se)
 
Jovisst äre samma bild och artikelnumret på pucken har också 1210 inkluderat .. så det måste ju vara samma H-a-l 1210 som dom kallar puck!? Men varför specas pucken inte som en Hide-a-lite???

Enligt http://www.hidealite.se/images/stories/nyheter/kataloger/downlights.pdf finns ju också 1210 med frostat glas.

Så jag kör på den ... 58 spänn ä ju riktigt trevligt!
 
Redigerat:
Hej, har samma fundering själv, vad skiljer egentligen dom modellerna som du nämnde?
Hur gick det , beställde du den billigare av dom?
 
Näe väntar med beställningen ... har inte ritningen helt klar ännu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.