Har tittat och lagt bud på på ett hus. Tyvärr kan inte jag och säljaren komma överens om priset. Det jag funderar på är att kontakta säljarna och erbjuda samma bud men ge dom möjligheten att avbryta försäljningen och vänta ut mäklarens kontraktstid. Då sparar säljarna cirka 5% på försäljningssumman och avståndet mellan vårt bud och vad dom kan acceptera krymper lite.

Frågan är kan man göra så? Risken är väl att man får en ilsk mäklare på halsen...

Eller ska man helt enkelt ha is i magen och bara vänta?
 
Säljaren är "bunden" till mäklaren fram tills kontraktstiden löpt ut.
Säljaren är tvungen att betala mäklaren arvode även om objektet säljs "utan" mäklare under kontraktstiden.
 
Standardkontraktstid mellan säljare & mäklare är 3 månader FYI.
 
Är rätt säker på att mäklaren dessutom har rätt att få ut arvodet även efter att kontraktstiden löpt ut, om köparen varit aktuell under tiden mäklaren haft uppdraget. Vet att visa mäklaravtal ser ut så.
 
Demmpa skrev:
Säljaren är "bunden" till mäklaren fram tills kontraktstiden löpt ut.
Säljaren är tvungen att betala mäklaren arvode även om objektet säljs "utan" mäklare under kontraktstiden.
Du läste nog inte hela mitt inlägg eller så missförstod du nog min taktik..

Ger man en mäklare ett försäljningsuppdrag så kan detta löpa tills vidare men om mäklaren har ensamrätt får uppdraget vara högst 3 månader i taget.

Det som gör mig mest tveksam är om man kan göra så ur moralisk synvinkel. Det känns som man går bakom ryggen på mäklaren och faktiskt blåser honom.
Ser kan man ju undra hur säljarna reagerar, dom kanske tycker man är en riktigt jobbig typ...
 
Redigerat:
S
Så såg vårat mäklaravtal ut, med finare formuleringar stod det någonting som förklarade att om en person som köper villan blivit påvisad villan av mäklare så har mäklaren rätt till sin del även om köpet sker efter kontraktstiden. Frågade honom vad det betydde mer exakt och han sa då att om personen varit på den öppna visningen så har mäklaren rätt till sin del vid försäljning även utanför kontraktstiden, minns inte om det var någon tidsgräns på detta.
 
bobman skrev:
Det som gör mig mest tveksam är om man kan göra så ur moralisk synvinkel. Det känns som man går bakom ryggen på mäklaren och faktiskt blåser honom.
Med tanke på att de flesta mäklare totalt saknar moral utan bara bryr sig om att pengarna kommer in så skulle jag aldrig ha dåligt samvete för att jag 'lurat' en mäklare. Det är i nivå med att lura en telefonförsäljare.
 
  • Gilla
Micke_vb
  • Laddar…
lbgu skrev:
Med tanke på att de flesta mäklare totalt saknar moral utan bara bryr sig om att pengarna kommer in så skulle jag aldrig ha dåligt samvete för att jag 'lurat' en mäklare. Det är i nivå med att lura en telefonförsäljare.
Haha, riktigt bra jämförelse...

Jag får nog fundera lite på detta, på nåt sätt känns det som att gå får långt och dessutom kommer det väl fler hus vad det lider.
 
davkar skrev:
Är rätt säker på att mäklaren dessutom har rätt att få ut arvodet även efter att kontraktstiden löpt ut, om köparen varit aktuell under tiden mäklaren haft uppdraget. Vet att visa mäklaravtal ser ut så.
Har också för mig att mäklaren kan kräva arvode om det gäller en av mäklarens tidigare spekulanter. Har en ny mäklare senare sålt till den förste mäklarens spekulant, är det kutym att mäklarna delar på arvodet. Men detta drabbar ju inte säljaren.

Så om man vill undvika mäklararvodet är det viktigt att man inte tagit kontakt med mäklaren.
 
O
Jag har ingenting emot att lura en telefonförsäljare... F'låt mäklare på hans provision.
Men upplägget känns riskabelt. För jag antar att ni har budat vi mäklaren?
 
Nej, man kan inte göra så, mäklaren har lagligt stöd (vet dock inte vilken lag) till arvode "i evig tid" om huset säljs till ngn. som mäklaren haft kontakt med under den tid han hade kontrakt på uppdraget.

Sedan finns där ngn. regel inom ramen för "god mäklarsed" om mer än en mäklare varit inblandad vid olika tider, så skall de själva göra upp om fördelning av arvodet, en säljare skall inte behöva riskera att betala mer än ett mäklararvode.

Men fallet att man gör en privatförsäljning för att runda mäklaren, går inte. kan dock fungera i praktiken, jag tror inte att mäklarna är överdrivet aktiva i att kolla vem som senare köper misslyckade objekt.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
hempularen skrev:
Nej, man kan inte göra så, mäklaren har lagligt stöd (vet dock inte vilken lag) till arvode "i evig tid" om huset säljs till ngn. som mäklaren haft kontakt med under den tid han hade kontrakt på uppdraget.
Detta hörs ju märkligt.
Det måste väl finnas en begränsning. Mäklaren måste väl i så fall presentera en lista till säljaren vid avslutat försäljningsuppdrag, på vilka personer som mäklaren anser sig ha regressrätt på, annars kan han ju hävda att en framtida köpare har varit i kontakt med mäklaren ifråga, i efterhand ??


Dessutom hörs det mycket märkligt att det skulle gälla "i evig tid". Att det skulle gälla en viss tid efter avslutat säljuppdrag kan jag förstå men "i evig tid" är väl lite väl magstrakt.

Någon slags bevisbörda borde väl ligga på mäklaren att så varit fallet? :confused:
 
  • Gilla
Micke_vb
  • Laddar…
roland53 skrev:
Detta hörs ju märkligt.
Det måste väl finnas en begränsning. Mäklaren måste väl i så fall presentera en lista till säljaren vid avslutat försäljningsuppdrag, på vilka personer som mäklaren anser sig ha regressrätt på, annars kan han ju hävda att en framtida köpare har varit i kontakt med mäklaren ifråga, i efterhand ??


Dessutom hörs det mycket märkligt att det skulle gälla "i evig tid". Att det skulle gälla en viss tid efter avslutat säljuppdrag kan jag förstå men "i evig tid" är väl lite väl magstrakt.

Någon slags bevisbörda borde väl ligga på mäklaren att så varit fallet? :confused:
Ja, mäklaren för loggbok över besökare och budgivare, den bifogas med alla papper du får av mäklaren vid avslutad affär/uppdrag.
 
Som sagt jag vet inte vilken lag som reglerar detta, men det är definitivt långa tider vi pratar om, flera år. Jag känner till loggboken, men jag är inte säker på att rätten till arvode är begränsad till de som finns med i loggboken. Det skall räcka att spekulanten ex. har pratat med mäklaren på telefon, och objektet har nämnts i samtalet. Visserligen finns då bevisproblem.
 
Mäklaren kan hålla koll på fastigheter som han försökt sälja men som gått vidare vidare till annan mäklare eller som sålts utan mäklare. Kollar mot sin spekulantlista. Det är lätt att senare se vem som köpt fastigheten. Mäklaren kan alltså kräva sitt arvode långt senare.

Det är lite övertro att alla mäklare täljer guld ... de flesta får nog slita för sin lön. Den stora delen av arvodet går till mäklarfirman, lokaler, annonsering, försäkringar osv. Sedan finns det naturligtvis de som lyckats - men de är ganska få.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.