Hej,

Vi är fyra fastigheter som är anslutna till ett minireningsverk som ligger på en femte fastighet (gamalt tvätteri) där det finns ett servitut om att vi ska vara anslutna till avloppet. För detta betalar vi 3000 kr per fastighet och år i underhåll.

Vi ligger längst bort på anslutningen. För ett par veckor sedan så upptäckte jag att vattnet inte ran ner i golvbrunnen vilket föranledde att jag knackade på hos grannarna. Mycket riktigt var det stopp i anslutningen mellan fastighet 3 och 2 och en spobil åtgärdade stoppet.

Fakturan trillade ner i brevlådan till mig då det var jag som drog hela lasset med att felsöka och ringa spolbilen. Jag la fakturan i brevlådan till en av fastigheterna där stoppet var men ficknu reda på att dom vill att vi ska vara med och dela på fakturan som hamnade på 4500 kr (dvs 1500 kr). Den fjärde fastigheten ska tydligen inte vara med. Jag har meddelat att jag kommer över lite senare under dagen och diskuterar hur vi ska göra med avloppet framöver.

Mina tankar går såhär:

Då stoppet inte var hos oss utan his grannarna borde fakturan betalas av fastighet 3 och 2 där stoppet var. Att vi som är fastighet 4 ska betala bara för att deras stopp förorsakade att vårt avlopp svämmade över är jag inte riktigt beredd att hålla med om. Antigen betalar fastighet 3 och 2 eller så skall alla fastigheter vara med och betala. Om det blir ett stopp vid våran anslutningspukt ska då övriga fastigheter betala för ev spolbil trots att stoppet inte påverkar deras avlopp?

Som sagt jag ska gå över till grannarna och diskuter. Det slutar säker med att vi delar på fakturan. Mitt förslag är att vi startar någon typ av förening för skötsel av avloppet. Att alla fastigheter betalar 500 kr per år till en gemensam pott som går till liknande framtida problem. "Fonden används" för underhåll som berör huvudledningen och inte mellan anslutning och fastighet.

Vad är rea tankar?
 
Skulle nog avråda från att ha en gemensam anläggning. Vad händer vid en större händelse och grannen vägrar betala? Har man lite sunt förnuft kan jag tycka att den som hade stoppet skulle betala hela denna faktura på 4500.

Som sagt vad händer om service/under om något händer och det kostar 30.000 och det finns bara 5000 kr i den gemensamma kassan och dom inte vill betala eller om någon säljer sin fastighet och ni får nya grannar som totalvägrar att betala vid ovan fiktiva underhåll?

Nej mitt tips är att var och en har sitt egna.
 
Men hur går det att veta att erat nerspolade material inte bidrog till stoppet?
 
Om jag förstår det rätt delar ni alla på en gemensam ledning till reningsverket och grannarnas tanke va nu att alla uppströms om stoppet skulle betala men fastigheten nedanför slipper. På sätt och vis logiskt då de är deras behov som inte fylls och åtgärden hjälper er som skall betala. Däremot kommer ju då ni som ligger sist på ledningen va med och betala så fort något händer medans första huset kommer mycket lindrigare undan. Detta kan man tycka är orättvist men samtidigt stämmer kostnaden med längden ledning som behövs för att nå reningsverket.
 
L LantbrukarN skrev:
Men hur går det att veta att erat nerspolade material inte bidrog till stoppet?
Det går det givetvis inte att veta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.