Hej!

Har idag pratat med den lokala sotaren om regler för att dra imkanal från köksfläkt genom yttervägg istället för genom tak. Kommer ej få problem med os till grannar då närmaste hus ligger minst 50m bort och ca 12 meter nedanför.

Förövrigt gäller det nybygge av lösvirkes-fritidshus i egen regi.

Jag kommer ovan mitt kök ha mitt sovloft och drar ogärna ut imkanalen genom taket av praktiska själ.

Inga problem enl. sotaren!

Jag fick två alternativ på lösningen.

För båda lösningarna gäller att imkanalen ska vara isolerad med 30mm stenull genom väggen och att den ska sticka ut ca 5cm utanför ytterpanelen samt ha en "näsa" för utblåset.

Alt. 1:
Plåt på fasaden 250mm runt om imkanal som brandskydd, dvs 620x620mm plåt som ska sitta utanför lockläkten.
Finns ett alternativ för utseendets skull och det är att kapa bort lockläkten där plåten sitter och ersätta den med plåt bockad i samma form som lockläkten.

Alt 2: brandskyddspjäll innanför yttervägg, slipper då ful plåt utvändigt.

Ni som byggt med brandskyddspjäll, har ni haft problem med smältsäkringen löser ut vid matlagning?
jag är inte överdrivet sugen på att byta spjället ett par gånger per år för 400:- men samtidigt blir det fult med plåt utvändigt. Därav frågan.

Dela gärna era erfarenheter!
 
Q
C claes_g84 skrev:
Hej!

Har idag pratat med den lokala sotaren om regler för att dra imkanal från köksfläkt genom yttervägg istället för genom tak. Kommer ej få problem med os till grannar då närmaste hus ligger minst 50m bort och ca 12 meter nedanför.

Förövrigt gäller det nybygge av lösvirkes-fritidshus i egen regi.

Jag kommer ovan mitt kök ha mitt sovloft och drar ogärna ut imkanalen genom taket av praktiska själ.

Inga problem enl. sotaren!

Jag fick två alternativ på lösningen.

För båda lösningarna gäller att imkanalen ska vara isolerad med 30mm stenull genom väggen och att den ska sticka ut ca 5cm utanför ytterpanelen samt ha en "näsa" för utblåset.

Alt. 1:
Plåt på fasaden 250mm runt om imkanal som brandskydd, dvs 620x620mm plåt som ska sitta utanför lockläkten.
Finns ett alternativ för utseendets skull och det är att kapa bort lockläkten där plåten sitter och ersätta den med plåt bockad i samma form som lockläkten.

Alt 2: brandskyddspjäll innanför yttervägg, slipper då ful plåt utvändigt.

Ni som byggt med brandskyddspjäll, har ni haft problem med smältsäkringen löser ut vid matlagning?
jag är inte överdrivet sugen på att byta spjället ett par gånger per år för 400:- men samtidigt blir det fult med plåt utvändigt. Därav frågan.

Dela gärna era erfarenheter!

Behövde du isolera röret genom väggen om du hade brandspjäll?
 
nej det behövs inte med brandspjäll
 
Hej. Har haft spjäll ett halvår utan incidenter.
 
Jag valde tillslut att sätta plåt utvändigt!
Lustigt att den här tråden väcks precis näe jag satt upp plåten och utblåset :) Blev klar med det igår kväll!
Bara kalla på sotaren som får ta en titt på konstruktionen och godkänna :)


Lägger in några bilder på resultatet!
 
  • Nyinstallerat utblås med plåt och isolering på en rödmålad trävägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerad plåt och utblås på en röd trävägg med fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd plåtbeklädd husfasad med nyinstallerat utblås för ventilation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd plåtfasad på hus med utblås, två fönster och stege framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej, hur gick det, fick du godkänt av sotaren?
Och tycker du/ni att det är ok att ha utlopp under fönster?
 
  • Gilla
Kvisthberg
  • Laddar…
P pawntuws skrev:
Hej, hur gick det, fick du godkänt av sotaren?
Och tycker du/ni att det är ok att ha utlopp under fönster?
Hej!
Det var inga bekymmer alls med sotaren.
Fick ju instruktioner av sotarn om hur det skulle se ut och byggde efter det.

Jag är inte färdig med huset ännu så bra eller dåligt kan jag inte svara på ännu. Fråga om ett år igen då vet jag mer :)

Jag har utblåset på en fasad jag inte kommer att se så ofta så utseendet stör inte mig.
/Claes
 
Hej,

För att svara på frågan om smältsäkringen så har jag dubbla brandspjäll i mitt system, en i genomföringen i väggen och en direkt efter fläkten. Vi har använt vår fläkt flitigt under ca 6 månader och aldrig råkat ut för att säkringen brunnit av under matlagning. Jag tror att luften/oset hunnit kylas av rätt ordentligt när det väl når säkringen som löser ut vid 70-80 grader.

Genomföringen i vårt fall har dock 30mm stenullsisolering samt kallrasskydd.

Mvh Andreas
 
C claes_g84 skrev:
Jag valde tillslut att sätta plåt utvändigt!
Lustigt att den här tråden väcks precis näe jag satt upp plåten och utblåset :) Blev klar med det igår kväll!
Bara kalla på sotaren som får ta en titt på konstruktionen och godkänna :)


Lägger in några bilder på resultatet!
OT i en gammal tråd. Var hittar man svart plåt till liknande konstruktion?
 
Bj00rn Bj00rn skrev:
OT i en gammal tråd. Var hittar man svart plåt till liknande konstruktion?
Kolla med en plåtslagare nära dig.
 
  • Gilla
Bj00rn
  • Laddar…
Bj00rn Bj00rn skrev:
OT i en gammal tråd. Var hittar man svart plåt till liknande konstruktion?
Håller med föregående, plåtslagare.

Jag hade lite tur och hittade en spillbit hos päronen som funkade
 
  • Gilla
Bj00rn
  • Laddar…
Bj00rn Bj00rn skrev:
OT i en gammal tråd. Var hittar man svart plåt till liknande konstruktion?
Hej
Inne på samma lösning! lite orolig för lukt från matos till närmsta granne?
 
Jag tycker man ska undvika brandspjäll på imkanaler, på vissa imkanaler är det inte ens tillåtet (då pratar vi dock restaurangkök).

När ett brandspjäll stänger skyddar du grannen men vänder branden från att gå mot det fria till att gå mot dig och ditt hus istället om branden startar i imkanalen eller ditt hus.
 
Que? syftet med spjället är väl att begränsa syretillgång
 
G gaia skrev:
Que? syftet med spjället är väl att begränsa syretillgång
Att begränsa syretillgången för en brand är svårt, bland det första som kommer att hända är att fönster kommer att gå sönder p g a värmen, då är ju syretillförseln i princip obegränsad.
Men det är ju riktigt att brandspjäll till en början kommer att begränsa syretillförseln. Men jag vill mena att syftet är att förhindra att brand och/eller brandgaser sprids till andra brandceller (normalt andra bostäder i bostadshus).
Det är inte bara bra att begränsa syretillförselns för en brand. I riktigt täta hus finns det scenarion där man t o m är rädd för det. En brand kan skapa ett sådant stort undertryck att åtminstone barn och äldre kan ha problem att rymma ut.
Med det sagt har jag svårt att se att det skulle vara ett stort problem i en tät villa med eller utan brandspjäll.

Brandspjäll har en väldigt bra funktion i större ventilationssystem, men jag tycker inte att brandspjäll hör hemma i ett system med endast en brandcell.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.