Ni som vet, skulle dessa takstolar kunna bära den belastning som krävs för att inreda utrymmet till ett bostadsutrymme? Jag pratar här bara om en teoretisk/teknisk bedömning.
 
  • Oisolerat vindsutrymme med synliga takstolar och ett runt fönster på gaveln, betraktat som potentiellt boendeutrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tobbe290 Tobbe290 skrev:
Ni som vet, skulle dessa takstolar kunna bära den belastning som krävs för att inreda utrymmet till ett bostadsutrymme? Jag pratar här bara om en teoretisk/teknisk bedömning.
Dom där ser rätt klena ut dimesnionmässigt, typ 70x45 ?! (fotot kanske bedrar ögat?), men om du inte gör ngt ingrepp i takstolarna, men har tänkt att lägga golv, så handlar det nog mest om hur grova Underarmarna är och vilket spann dom har ?
195x45 och ett spann på säg max 5-7m så är det nog inga problem.

https://www.traguiden.se/konstrukti...-av-takkonstruktion/4.2.2takstolsdimensioner/
 
  • Gilla
Tobbe290
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Dom där ser rätt klena ut dimesnionmässigt, typ 70x45 ?! (fotot kanske bedrar ögat?), men om du inte gör ngt ingrepp i takstolarna, men har tänkt att lägga golv, så handlar det nog mest om hur grova Underarmarna är och vilket spann dom har ?
195x45 och ett spann på säg max 5-7m så är det nog inga problem.

[länk]
Praktiskt får en hyvlad 2x8 för mycket nedböjning med det spann på 5m som @klaskarlsson skriver om.
Man behöver se takstols ritningen och veta om det finns nån bärande vägg tvärs takstolarna på undervåningen för att kunna avgöra om det är möjligt att inreda övervåningen.
 
  • Gilla
Tobbe290 och 1 till
  • Laddar…
Tobbe290 Tobbe290 skrev:
Ni som vet, skulle dessa takstolar kunna bära den belastning som krävs för att inreda utrymmet till ett bostadsutrymme? Jag pratar här bara om en teoretisk/teknisk bedömning.
Kontakta garage eller takstolstillverkaren och fråga.
 
  • Gilla
Tobbe290
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Praktiskt får en hyvlad 2x8 för mycket nedböjning med det spann på 5m som @klaskarlsson skriver om.
Man behöver se takstols ritningen och veta om det finns nån bärande vägg tvärs takstolarna på undervåningen för att kunna avgöra om det är möjligt att inreda övervåningen.
Jag hade ett loft på stugan jag byggde, där var dimensionerna 45x195 C24 på underarmarna med en spann på 4,8m.
I praktiken inte något problem alls och inte ngn hörbart "knak" när man var uppe på loftet osv

Men 7 m är nog lite att ta i iofs :)
 
  • Gilla
Tobbe290
  • Laddar…
Utifrån takstolarnas konstruktion så får du vara lite kreativ i inredningen av ovanvåningen, men det är klart att det går. Man kan ha kök mellan två takstolar på ena sidan (eller tre takstolar), sedan kan man kanske få in en sovalkov mellan två osv osv.

Vad har du tänkt ha utrymmet till? Du skriver bostadsutrymme, är det för uthyrning? Då måste nog takstolarna förstärkas för att kunna bära taket utan lodräta stag överallt som det är idag...
 
  • Gilla
Tobbe290 och 1 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Jag hade ett loft på stugan jag byggde, där var dimensionerna 45x195 C24 på underarmarna med en spann på 4,8m.
I praktiken inte något problem alls och inte ngn hörbart "knak" när man var uppe på loftet osv

Men 7 m är nog lite att ta i iofs :)
5 m är oxå att ta i, nedböjningen blir för stor då, om du @klaskarlsson rekomenderar att bygga tills det knakar dimensionerar vi helt olika..
 
MrJay
Ser klent ut, mest troligt att det inte går
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Vad jag menade var att det inte böjde ned så det märktes på ngt sätt

Men en Dimensionerinsguude finns tex här
[länk]
Den visar max 4,29 inte 5-7 m som du skrev.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Kan gräva fram gamla ritningar bara jag hinner, jag återkommer, tack för alla funderingar hittills.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.