Nej, jag ska inte bygga nytt, men är nyfiken på vad tyckarna här anser om denna planlösning?
Den är skalenlig, dvs en millimeter är 10 cm.

Handritad skalenlig planlösning på rutigt papper som visar olika rum med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Suck tycker jag som då blir en "tyckare".
Döda utrymmen, platser som blir störande för andra aktiviteter och ett snubblande över möbler och sängar.
Skall dörrarna i hallen användas till att dräpa folk.
Näe, bättre upp tycker
 
BirgitS
Vilken sort hushållstyp är huset avsett för?
En barnfamilj och ett äldre par har ju lite olika krav.
För en barnfamilj kan jag tänka mig att det är lite störande att ha ytterdörren (gissar att det är hallen som är till vänster ovanför sovrummet) vid sovrummen när man har gäster som ska gå sent på kvällen.

Det är en lång och mörk korridor och jag skulle sakna dörr ut från t ex vardagsrummet.

Som Ove är inne på så brukar man låta sovrumsdörrar gå inåt i stället för utåt.
 
Det är min dotter i nionde klass som har teknikläxa, så det var mest kul att testa era åsikter.
Tre sovrum var väl det enda kravet de fått, varav ett skulle rymma dubbelsäng. Sedan skulle de "noga överväga" vilka andra funktioner som behövdes. De får själva motivera vem de tänkt huset till, i det här fallet är det en tvåbarnsfamilj, där ett barn är lite bortskämt (ett jättestort barnsovrum med burspråk med inbyggd myshörna).

Angående kritiken:
Ja, hallen skulle ju absolut ligga bättre mot köket.
Angående att kunna gå ut från vardagsrummet, så tror jag att det som ser ut som en glasvägg är skjutdörrar.
Att hennes sovrumsdörr går inåt hatar hon, den är alltid ivägen ;)
Några fönster i korridoren hade varit bra, eller att lägga ett sovrum på andra sidan (där hallen är nu) och nästan helt slippa korridoren.
I badrummet tycker jag framförallt att toaletten sitter lite konstigt. Och ytan är så stor så det hade varit bättre att göra en tvättstuga och ett badrum, dessutom behövs en liten toa. Men vi har själva kombinerat badrum/tvättstuga, så något annat föll henne nog inte in.

Hon har lagt huvudfokus på rittekniken och där tycker jag nog att det är snyggare än många skisser man sett här ;-)
Nästa steg är att bygga upp ett av rummen som modell.
Det blir spännande att se betyget sedan :)
Bifogat är en text med lite om hur hon tänkt, samt som B-uppgift våra boendekostnader. Kom fram till att vår månadskostnad exklusive el är ca 4500 i månaden i en villa på 160 kvm.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Rittekniken är bra, men dubbelsängen ser lite liten ut.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…

Bästa svaret

Jobbar med planritningar dagligen och varit lärare på högskola i just Ritteknik.
Har sett liknande hus på skolan och som någon sa innan, mycket döytor och lång korridor. Det är sånt man får träna till att planera bättre.
Själva rittekniken är mycket bra. Ser enkelt vad som är fönster, dörr, inner och yttervägg. För att få en känsla att rummen går att använda så brukar man möblera. Då ska man även rita möblerna i rätt skala. Tänker på den lilla soffan och olika längder på sängarna.
Som TS skriver så är denna väldigt mycket bättre ritad än vad man kan se annars så ett klart godkänt får jag sätta! :)
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
BirgitS
Skulle tro att din dotter ändrar sig efter att ha gått i korridoren och ett syskon slänger upp sin sovrumsdörr rakt på henne ;)

Det går ju att hitta fler detaljer som nog inte är så bra:
Väl nära mellan matbord och arbetsbänken.
Teven blir nog vackert belyst av kvällssolen ;)
Mindre bra att ha dubbelsängen mitt för dörren i stället för att dörren är mot den fria ytan ovanför sängen, särskilt när sängen står så nära dörren.
Ge föräldrarna mer än en liten garderob.
Det blir för trångt mellan säng och skrivbord i burspråksrummet.
Det är mer praktiskt om ytterdörrens handtag är bredvid sidoljuset där man står för att se vem som kommer.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
lnu skrev:
Rittekniken är bra, men dubbelsängen ser lite liten ut.
Dessutom går den ut framför dörren, vilket är helt onödigt i ett så stort rum :)
 
FreQa skrev:
Jobbar med planritningar dagligen och varit lärare på högskola i just Ritteknik.
Har sett liknande hus på skolan och som någon sa innan, mycket döytor och lång korridor. Det är sånt man får träna till att planera bättre.
Själva rittekniken är mycket bra. Ser enkelt vad som är fönster, dörr, inner och yttervägg. För att få en känsla att rummen går att använda så brukar man möblera. Då ska man även rita möblerna i rätt skala. Tänker på den lilla soffan och olika längder på sängarna.
Som TS skriver så är denna väldigt mycket bättre ritad än vad man kan se annars så ett klart godkänt får jag sätta! :)
Soffan behövde inte vara större, barnen har TV på sina rum ;-)
Hon var själv så nöjd med rittekniken att hon var orolig att läraren inte skulle godkänna det, att han skulle tro att hon fuskat. Hon fick låna sin farfars fars pennor, han var lantmätare och ritade kartor...
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
Bortsett från korridorkänslan så är det väldigt lite garderober och förvaring.

Vad är det i mitten längst ned på ritningen? FV = fjärrvärme?
Värme och varmvatten måste ju genereras någonstans.
 
KnockOnWood skrev:
Bortsett från korridorkänslan så är det väldigt lite garderober och förvaring.

Vad är det i mitten längst ned på ritningen? FV = fjärrvärme?
Värme och varmvatten måste ju genereras någonstans.
Stämmer, fjärrvärme!
Så det är ett litet pannrum.
 
Jaha, en niondeklassare som skall skolas in i traditionellt tänkande, det hoppas jag den utbildningsansvarige reagerar mot och får din dotter att tänka lite utanför ramarna vilket inte är gjort.
Att ritningen är okej var väl kanske inte det som vi skulle yttra oss om utan hur själva tänket bakom planlösningen gestaltade sig vilket då får underkänt.
Om din dotter skriver en text är det väl inte utformningen av bokstäverna som är det väsentliga utan innehållet.
Be din dotter pröva med skjutdörrar, tv-hörna och allrum, inte gigantiska sovrum och besvärliga möbleringar hälsar
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.