bara kollar lite, har ju börjat med taket nu, eller snickarn gjorde klart en sida utan två sista raderna och lagt på pappen så långt, men det blir ju lite råspont synligt lägst upp där det ska skarvas och öppet från nock, snickarna tyckte, behöver ingen pressning där, så låter man det lilla torka riktigt, blir de bra ändå? har ju allt fått för mig att råsponten är känslig?
 
Råspont som blir våt vränger sig oftast så den måste bytas om du inte skyddar den mot väta.
 
Min erfarenhet är att rädslan för att råspont ska få regn på sig är överdriven. Självklart kan den inte stå oskyddad under längre tid och har man otur så kan den mycket riktigt svälla.
Men någon mindre skur under läggningen är ingen fara anser jag.
 
okej =) tackar
 
Gabbe1 skrev:
Min erfarenhet är att rädslan för att råspont ska få regn på sig är överdriven. Självklart kan den inte stå oskyddad under längre tid och har man otur så kan den mycket riktigt svälla.
Men någon mindre skur under läggningen är ingen fara anser jag.
Beror lite på, 23 mm brukar klara en skur, men 20mm blir väldigt vågig vid c/c 1200 på stolarna.
 
  • Gilla
Hutton
  • Laddar…
Jag satte råspont som golv på en släpkärra en gång, som billig slityta. När det regnade svällde det så mycket att många av skruven gick av...
 
För oss snickare finns några stränga regler man bör följa.
En av dem är att ALLTID se till att ett tak skyddas från regn innan pappen ligger på och är ströläktad. Inget att tveka på där!

F.ö är dagens virket över lag ganska känsligt och påväxt i fuktigt virke kan ske på bara några veckor.

/Nils82
 
  • Gilla
The_Nyll
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.