Jag planerar en renovering av min källare. Den totala ytan som nu är utgrävd är 50 kvadrat. Ett problem som vi stötte på var att det sticker upp berg lite här och var och det kommer vara omöjligt att göra en bra isolering med vanlig cellplast. Däremot kommer det nog bli riktigt bra utfyllning med EPS:en eftersom att vi kommit ner 40+ cm i stort sett överallt (förutom spetsar av sten som sticker upp här och där...).

MEN... om man ska gjuta in armering, vattenrör och golvvärme i avjämningen behöver den vara ca 50 mm tjock. 50 mm flytspackel på 50 kvadrat blir väl en ganska betydande post i budgeten?? Kan man gjuta betong typ 40 mm för att sedan flyta tunt uppepå?
 
Det går inte att bila bort bitarna som sticker upp? Är det bara småtjaffs så borde man ju kunna borra med borrhammaren runt ikring och sen bara slå bort bitarna med huggmejsel eller bila som sagt.

Flyt är dyrt ja och jag skulle satsa på att få ut betongen jämnt för att bara ta det sista med flytet (typ 3-4 säck). Kan ju gå mer om det ska vara fall och sådant.
 
Tack för svaret!!

Så här ligger det till: Det är ganska mycket stentjafs, sprängaren kan ta bort det värsta för 20.000:- ... och då är det ändå mycket kvar som fortfarande kommer att ställa till läggningen av cellplastskivor q(;^;)p

Som jag tänker är det bättre att lägga dessa 20.000 kr på annat eftersom det ändå inte blir helt bra efteråt... Jag har tillgång till en Cobra, så jag antar att jag skulle kunna ta bort lite med den + snigeldynamit ;)

Undrar om det skulle kunna vara värt att gjuta betong uppepå EPS:en och sen flyta... då blir det två arbetsmoment, men mindre åtgång av flytspackel... Vi ska dessutom bygga väggar samt badrum + tvättstuga i ett av rummen (dela av ett gammalt garage). Dessa ska ha brunnar och fall vilket kommer innebära ytterligare en flytspacklingsomgång - eller tänker jag fel?
 
Ok det lät som det var lite "mindre" i ditt första inlägg ;)

Går bra att gjuta betong i fall det gjorde jag och det blev prima, på 8m² gjorde jag endast av med 1 säck flyt, detta var då på en finare (färdigblandad och snabbhärdande) betong.

Man gjuter fallet "grovt" sen filar man av det med flyt bara exakt så gjorde jag.
 
MEN... om man ska gjuta in armering, vattenrör och golvvärme i avjämningen behöver den vara ca 50 mm tjock. 50 mm flytspackel på 50 kvadrat blir väl en ganska betydande post i budgeten?? Kan man gjuta betong typ 40 mm för att sedan flyta tunt uppepå?
Varför måste du lägga 50 mm ovanpå EPS-en?
Det du inte vill ha i flytspacklet, som vattenrör och avlopp kan du lägga i eps lagret.

http://www.epscement.com//general/documents/pdf/KB_Renoveringsgolv_pa_mark205.pdf
 
Peter2400 skrev:
Varför måste du lägga 50 mm ovanpå EPS-en?
Det du inte vill ha i flytspacklet, som vattenrör och avlopp kan du lägga i eps lagret.

[länk]
Just det, det enda jag har lagt i flytspacklet är värmeslangen till golvvärmen, bygger 35 ungefär.
 
P
ZoRG_Enterprises skrev:
Jag planerar en renovering av min källare. Den totala ytan som nu är utgrävd är 50 kvadrat. Ett problem som vi stötte på var att det sticker upp berg lite här och var och det kommer vara omöjligt att göra en bra isolering med vanlig cellplast. Däremot kommer det nog bli riktigt bra utfyllning med EPS:en eftersom att vi kommit ner 40+ cm i stort sett överallt (förutom spetsar av sten som sticker upp här och där...).

MEN... om man ska gjuta in armering, vattenrör och golvvärme i avjämningen behöver den vara ca 50 mm tjock. 50 mm flytspackel på 50 kvadrat blir väl en ganska betydande post i budgeten?? Kan man gjuta betong typ 40 mm för att sedan flyta tunt uppepå?
Jag går i liknande funderingar, men skippar golvvärmen.

Du kan inte ta bort det värsta och sen avjämna med vanlig betong? Då kan du ju lägga cellplast. EPS cementen behöver ju läggas med minst 50 mm tjocklek och sen flyt edyl ovanpå inom 3 dygn för att den inte ska spricka och resa sig. Ska du lägga betong ovanpå vill det till du är redo att ta emot betongbilen inom den tiden.

På dom ställen där fall inte krävs kan man ju lägga ett flytande golv. Typ EPS cement, avjämning och sen spårad cellplast och sen ytskickt ovanpå det. Då behöver man ju bara flyt till våtutrymmen. Frågan är dock om man tjänar något på det. :p
 
Kan du inte jämna av med makadam, lägga cellplast men lämna öppet runt bergsspetsarna och fylla där med eps då?
Kan man inte täcka epsen med plast om det tar längre tid än 3dar? eller slätspackla tunt med tex A31
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.