Nu har jag gjutit med EPS Cementen 6 cm på det tunnaste stället och 8 cm på det tjockaste.

Det har nu ca 20 timmar sedan jag lade den. Jag hade inte väntat mig att EPS Cementen är smulig. När jag går på den så känns det nästa lite svampigt. Och om man "gnuggar" med handen på EPS Cementen så låssnar det smulor. Så det känns inte som man har ett hård och fast underlag. Är detta en korrekt egenskap på EPS Cementen. Eller har det blivit något fel i mitt fall.

Nu skall jag lägga dit golvvärmen.Golvvärmen jag använder köpte jag långt innan jag tänkt göra så mycket jobb som det nu blev. Men det är i alla fall Roth Clima Comfort system. Detta system har ju plast plattor som skall förläggas på golvet som man sedan drar rören i och flytspacklar. Jag är orolig över att systemplattorna inte kommer att sitta ordentligt. Så här står det om dem i manualen:

Roth Clima ComfortTM systemskiva Transparent vakuumformad PET-skiva med hög brottstyrka.
Den transparenta skivan säker- ställer en god fasthållning av rören och möjliggör kontroll av att
avjämningsmassan är ordentligt utfylld i alla håligheter. Skivan är försedd med en klisterförsedd baksida som
ger en snabb, enkel och säker utläggning mot underlaget. Förläggning av rör med c/c 75mm med 90 och 45°
böjar. Skivan är utförd med ett 22 mm överlapp som säkrar att skivorna ”hänger” samman.

Det skall först och främst säkerställas att underlaget är i ordning. Det skall vara plant, torrt, tryck- och hållfast, inte sviktande och fritt från föroreningar såsom olja, damm, vax, målning etc. Det får inte förekomma sprickor längre ned i konstruktionen som inte är tryck- och hållfasta. Sprickor etc. skall repareras på behörigt sätt innan installationen påbörjas. Vid fara för uppträngande fukt
skall underlaget förbehandlas. Underlaget rengöres grundligt med dammsugning. Ojämnheter skall slipas/fräsas bort. Det anvisas att prima underlaget för ordentlig vidhäftning.

Jag är orolig att EPS Cemnten inte är ett bra underlag för dessa systemskivor. Behöver era synpunkter nu.

/Kjell
 
Jag blev också lite orolig för konsistensen på färdigjuten EPS. Men du skall prima ytan nästan bums (annars kan den härda för snabbt, och spricka). Hos mig kändes ytan mycket mer förtroendeingivande efter 2 primningar (och räkna med att det går åt massor med primer). Det verka som primern binder ihop ytskiktet lite.
 
kör ett tunt lager med flyspackel så du får en jämn och fin yta som golv värme plattorna kan fästa mot. Man ska alltid flytspackla EPScementen innom tre dygn, Och man behöver inte prima innan.

--- Från EPSCements hemsida ---

Måste EPSCement beläggas med avjämning?
I normalfallet skall alltid EPSCement beläggas med avjämning eller slipsats.

Måste man primerbehandla EPSCementen inför läggningen av avjämningsmassa?
Nej avjämningen kan läggas direkt på EPSCementen utan förbehandling med primer.
 
Redigerat:
Zorax skrev:
kör ett tunt lager med flyspackel så du får en jämn och fin yta som golv värme plattorna kan fästa mot. Man ska alltid flytspackla EPScementen innom tre dygn, Och man behöver inte prima innan.

--- Från EPSCements hemsida ---

Måste EPSCement beläggas med avjämning?
I normalfallet skall alltid EPSCement beläggas med avjämning eller slipsats.

Måste man primerbehandla EPSCementen inför läggningen av avjämningsmassa?
Nej avjämningen kan läggas direkt på EPSCementen utan förbehandling med primer.
Ok. Låter bra det. Jag primade dock en gång med Kiilto Start primer (se bilden), väntade 3 timmar drygt, samt lade sedan ca 1 cm tjock avjämningspackel (Kiilto 77 Avjämningspackel). Verkar bli riktigt bra. Har inte vågat gå på golvet efter detta ännu. Enligt beskriviningen för avjämningspacklingen är det mattlägningsklart efter 1-5 dygn beroende på tjockleken. Men frågan är hur länge det dröjer innan man kan gå på det. Tänkte köra ett omgång primer det sista som händer i natt innan jag lägger mig, för att i morgon em. lägga systemplattorna för golvvärmen.

Fungerar det tror ni?
 
  • Bad_6.jpg
  • Kiilto 77.jpg
Redigerat:
Jag primade för att slippa lägga flytspackel så snabbt. Det var ett OK alternativ enl. EPS kundtjänst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.