Jag kommer att renovera våran källare 90M2 i ett stenhus från 1929 (putsad tegel) som står på betonggrund.
Huset är nyligen dränerat på utsidan i nivå med klacken på grunden.
För att få maximal takhöjd i källaren tänker jag att vi bilar bort ner til klacken,på grunden, lägger dränerande material (isodrän) i nivå med klacken och att vi sedan lägger EPS cement (15cm) följt av golvvärme som vi lägger i flytspackel på toppen.
EPS-cement väljer vi för att det är isolerande så vi sparar höjd och isolering vs vanlig gjuten platta.

De funderingar jag har är:
Blir detta stabilt nog eller ger EPS-cementen "för lite tryck" ut mot väggarna när den är så lätt? (vill ju inte göra huset mindre stabilt.

Några tips på hur man kan åstadkomma ännu högre takhöjd? (tunnare lager EPS-cement?)
 
Står inför liknande beslut för min källare. Också dränerat med en tanke att på sikt få till lite bättre takhöjd, golvvärme osv.

Tänker du en total höjd på 15 cm (makadam + isodrän + EPS)?
 
G GuldIvar skrev:
Jag kommer att renovera våran källare 90M2 i ett stenhus från 1929 (putsad tegel) som står på betonggrund.
Huset är nyligen dränerat på utsidan i nivå med klacken på grunden.
För att få maximal takhöjd i källaren tänker jag att vi bilar bort ner til klacken,på grunden, lägger dränerande material (isodrän) i nivå med klacken och att vi sedan lägger EPS cement (15cm) följt av golvvärme som vi lägger i flytspackel på toppen.
EPS-cement väljer vi för att det är isolerande så vi sparar höjd och isolering vs vanlig gjuten platta.

De funderingar jag har är:
Blir detta stabilt nog eller ger EPS-cementen "för lite tryck" ut mot väggarna när den är så lätt? (vill ju inte göra huset mindre stabilt.

Några tips på hur man kan åstadkomma ännu högre takhöjd? (tunnare lager EPS-cement?)
Om vi delar upp frågeställningen och börjar med stabiliteten vad kommer du bila ut? Om det är en mellangjuten platta innanför en grundmur har dessa normalt inte en roll i att hantera marktryck på samma sätt som en en annan typ av konstruktion. Om du har en tegelstomme och mellangjutna plattor utan allt för stort marktryck ska man normalt kunna bila ur utan risk. Har man ett stort marktryck, grundmur i tex lättbetong så får man göra en bedömning. Har du nyligen dränerat har du förhoppningsvis koll på vilka massor som återfyllts med och till vilken höjd. Oavsett vad man tänker ut i förhand får man vara vara observant när man bilar på hur konstruktionen är och vad detta ger för ledtrådar. I ett av mina badrum jag bilade ur så var det mesta av plattan tunn och dåligt/obefintligt armerad till en utsträckning att slägga var bättre än slaghammare. Dock hittade jag en kraftigare vot som verkade ta marktryck från en av grundmurarna så den fick då vara kvar men det orsakade lite pyssel med att försiktigt jacka ur den i överkant för dragning av golvvärmeslagen.

Din konstruktion sedan med Isodrän, EPSCement samt en tunnare kaka ovanpå är väl annars så tunn konstruktion man kan komma undan med en cementbaserad konstruktion.
 
Tack för inspel.
En fundering, skulle det gå att (en bit in i rummet så inte helt intill grundmuren) gräva ut djupare än nedsidan av klacken på grundmuren och på såvis få in mera isodrän som isolerer utan att tappa takhöjd? så som illustreras i skissen
 
  • Diagram av grundkonstruktion med isolering, EPS-cement och sulor för vägg, med måttangivelse på 15 cm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Micheal Swiggs-Malmevik
  • Laddar…
G GuldIvar skrev:
Tack för inspel.
En fundering, skulle det gå att (en bit in i rummet så inte helt intill grundmuren) gräva ut djupare än nedsidan av klacken på grundmuren och på såvis få in mera isodrän som isolerer utan att tappa takhöjd? så som illustreras i skissens
M Micheal Swiggs-Malmevik skrev:
Hur gick det? Jag funderar på nästan exakt samma sak..
Jag körde på en annan lösning till slut, Spräckte berg, försärkte sulan under grundmuren och installerade 2st invändiga pumpgropar. Sen makadam 5cm, sen purskum 5cm, sist fiberarmerat flytspackel 5cm. Det blev bra, vad jag kan bedömma än så länge och det har ju fallit mycket regn på sistånde.
 
  • Gilla
Micheal Swiggs-Malmevik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.