Mitt gamla garage, som numera är ombyggt till bostadsyta, är ett riktigt fulbygge. Garaget hade tidigare grusgolv och står på plint enligt konstruktionsritningen. Direkt på gruset så har man grovgjutit en markplatta. I ena delen av garaget, som är hobbyrum, har man lagt masonit (tror jag) direkt på plattan och sedan plastmatta på. Den grovgjutna plattan lutar också. I den övriga delen, som är hobbyrum och badrum har man byggt en uppreglad riskkonstruktion med 5-10 cm mineralull som isolering. Inga fuktproblem verkar finnas.

gammal konstruktion.png

Planen är nu att bygga ut garaget i sidled, och då hade jag tänkt bygga en ordentlig platta på mark med ingjuten golvvärme. Och då funderar jag på att göra något åt golvet i hobbyrumsdelen också. Gillestugan + badrummet tar jag senare för att ROT-optimera och för att jag absolut inte har lust att göra om badrummet i dagsläget. Min idé är iallafall att lägga på EPS-cement som isolering på den oisolerade plattan och sedan flytspackla in golvvärme ovanpå det, och sedan klinkra hela kalaset så att man får en sammahållen klinkeryta.

ny konstruktion.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är det här en bra idé? Eller får jag problem någonstans? Och hur mycket elda för kråkorna blir det, jag räknar med att kunna ha max 10 cm EPS-cement. Och klarar EPS-betong + flytspackel att man kör in en bil på det (nya delen kanske skall fungera som garage).
 
  • Gilla
DMJ
  • Laddar…
Någon som har erfarenhet av EPS-betong? Är det något man kan gjuta själv?
Tanken med det hela är att få till fuktvandring genom betongen.
 
Tack för länken. Den var information.

Dels så verkar ökningen i energiförbrukning vara insignifikant. Kanske som mest 10-15% ökning av energiförbrukningen på en mindre del av huset. Det är den ökade komforten lätt värd.
golvvärme-energi.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad som är värre är risken för fuktskador. Troligen måste man låta en fackman bedöma detta.
 
EPS är inget problem att gjuta själv. Lite "slabbigt" med alla cellplatkulor som yr rundor.
På forumet talas det ofta om att gjuta med lekakulor istället, då blandar man en sats betong/cement i tombolan och häller i lekakulor. Billigare och lättare att göra stor volym av.

Jag tycker själv nu att EPS antingenär smidigt för mindre projekt typ badrum om man gör det själv, alt köpa det blandat av firma med rätt maskiner till stora jobb.
Annars hade jag övervägt lekamodellen och hyra stortombola.
 
Tänk på att göra en rörelsefog med mjukfog där plattorna möts så att det inte spricker om de rör sig lite olika. EPS Cement blandar du själv i en 100l tunna med borrmaskin+visp.
 
Smart, det hade jag inte tänkt på. Kör man med vanligt kvadratiskt klinker så blir det ju utmärkt att lägga en fog där.
Det här nya EPS-betongen du tipsade om verkar också intressant. Hur mycket bättre än "vanligt" EPS-betong är den?
 
Vanlig EPS Cement har lambdavärde 0,08W/mK och den nya 0,07 så nån jätteskillnad är det ju inte...
 
Jag har pratat med en erfaren konstruktör om detta som tycker att idén är vettig, och att lite dålig isolering inte medför några större merkostnader i ökad energiförbrukning och det borde inte föreligga någon större risk för ogynnsam fuktvandring.

Däremot så har jag kollat upp vad EPS-betong kostar och det verkar vara 5 ggr dyrare än vanlig cellplast. Alltså 5000 kr/kbm för EPS-betong och 1000 kr/kbm för vanlig EPS. Samtidigt som vanlig cellplast isolerar dubbelt så bra. Och till gillestuga + garagedel så kommer det att behövas omkring 5 kbm isolering. Vilket innebär en kostnadsskillnad på 20000 kr. Så jag har börjat fundera på att bila ut den klena betongplattan och gjuta en ny med cellplast i botten. Eftersom det handlar om ca 25 kvm så misstänker jag att jag fixar det på en helg med en hyrd bilningsmaskin. Eftersom vi ändå ska gjuta en ny platta bredvid så borde det inte innebära jättemycket merarbete att gjuta ny platta i garaget också.

golvkonstruktion alt 2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Frågan är bara hur det här går ihop med befintlig konstruktion. Konstruktören tyckte att det var en bra idé att inte gräva ur mer, eftersom det kan påverka plintarna som garagedelen är konstruerad med. Och hur hanterar man den 2½" x 6" syll som håller ihop konstruktionen mellan plintarna? Man vill ju inte gjuta in den, men betongplattan kommer ju att hamna ovanför syllens nivå.
garagekonstruktion.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kommentarer, råd och tips mottages tacksamt.
 
Problemet har löst sig på det sätt att vi justerar ned den tänkta golvhöjden i gillestugan med 12,5 cm. På den grovgjutna betongplattan lägger vi platon (med ventilerade socklar), cellplast, spårade spånskivor och golvvärme samt träparkett. Då får vi ca 10 cm cellplast.
 
  • Gilla
jeppeknaster
  • Laddar…
Funderar lite mer på det här och har mätt nogrannare.. I den fula garagedelen, som är på 14 m2 blir det 13 cm EPS-betong + 2 cm flytspackel. Totalt blir det 1,8 kubik EPS-betong, a 5000 kr/kubiken. Samtidigt kostar isodrän ca 2000 kr/kbm. Borde jag inte då kunna lägga ut ett 10 cm lager isodränskivor på det befintliga betonggolvet och sedan gjuta på 3 cm EPS-cement och 2 cm flytspackel?

Jag ser tre fördelar med det - isodränen har ett lambdavärde på 0,04 vilket är dubbelt så bra som EPS-betong. Sedan kostar det mindre än hälften. Och det är enklare att hantera.
 
Det finns några problem med det senaste förslaget:
Hur grov är betongplattan? Ev måste man flyta först, vilket skulle göra detta alt dyrare och krångligare.
Jag tror inte att det finns någon tillverkare av EPS cement som rekommenderar att man lägger detta som ett lager ovanpå EPS. Däremot kan sparkroppar användas ifall man vill minska volymen EPS-cement.
I detta fall blir vinsten i isoleringsgrad liten med EPS-cement ovanpå EPS. Kanske lika bra med cement utan EPS-kulor?
 
Jag vet inte hur grov plattan är, just nu ligger den under en vinylmatta. Men ett av huvudskälen till att jag tänkte använda EPS-cement är att plattan lutar så det inte går att lägga skivor direkt på hela. Jag tror att majoriteten av plattan är slät. Man kanske kan flyta en sektion av den?

Det är möjligt att man skulle kunna använda vanlig betong. Tänker jag efter så är det nog en rätt bra idé, för då kan jag skippa flytspacklet också. Dvs lägga ut isodränskivorna, och sedan sätta armeringsnät, naja fast golvvärmeslangen i det och sedan gjuta i ett svep.

Iden att använda isodrän som sparkroppar är bra, då kan jag hälla på EPS-cement och sedan pressa ner så mycket isodrän som möjligt i den.
 
Har kollat med Isodrän.

Det tycker att det är en dålig idé att använda Isodrän som sparblock, det kan dessutom skada funktionen i isodränet.

Däremot anser de att det är en OK idé att lägga isodrän på befintlig betong och gjuta en 5 cm betongkaka på, men de hade tyckt att det var en bättre lösning att bila ur golvet och lägga isodrän med rekommenderad tjocklek. De rekommenderar 95 kPa isodränskivor.

Ska bara stämma av detta med konstruktören då. Låter som att det kan bli en billigare lösning än EPS-betongen.
 
Betongskivan blir ju ungefär 5 cm tjock ovanpå isodränen, vilket egentligen är i underkant för en betongplatta. Kan jag kompensera för den lägre tjockleken genom att öka mängden armering i betongen? T.ex. genom att köra med dubbla armeringsnät.

På lång sikt kan jag räkna med ca 1 mm deformation på isodränet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.