Hej!
Ska lägga 100 mm EPS cellplast under kommande gjutning källargolv. Vad blir bäst tror ni 100 mm ett lager eller två lager 50 mm med förskjutna skarvar. Underlaget är slätt och fint (makadam 4-8). Kanske bättre isolering med 50mmx2 med förskjutna skarvar men är det större risk att det översta lagret går sönder om man går på det när armeringen ska läggas? Ska toppa med byggfolie pga radon så borde minska risken att det flyter upp iaf.

Mvh Johan
 
Det flyter aldrig upp. Betong är för trögflytande att kunna komma ner under frigoliten. Radonplasten kan du lägga under isoleringen så är den skyddad mot punka.

Protte
 
tommib
Nja, jag fick också den varningen att det kan flyta upp och även om det är väldigt låg risk när man har armeringen ovanpå var jag inte intresserad av att ta den, varför jag tejpade alla skarvar med silvertejp. Det gör det också enklare att gå runt och lägga ut armeringen. Inga problem alls med att någon cellplast skulle gå sönder, det syntes knappt att man gått på det och då var det vanlig S80. Enda gången det märktes att det blev lite tryck var om man stod på knä någonstans länge och fixade med något.

Jag la 2x50 mm under mitt källargolv just för att få förskjutna skarvar. Det funkade bra. Radonplasten ligger under cellplasten men ovanpå en markduk som ligger mellan den och makadamen som är 8-16 eftersom jag inte orkade beställa flera fraktioner den gången. När jag gör nästa rum blir det 2-6 på toppen för att jämna av bättre.
 
tommib tommib skrev:
Nja, jag fick också den varningen att det kan flyta upp och även om det är väldigt låg risk när man har armeringen ovanpå var jag inte intresserad av att ta den, varför jag tejpade alla skarvar med silvertejp. Det gör det också enklare att gå runt och lägga ut armeringen. Inga problem alls med att någon cellplast skulle gå sönder, det syntes knappt att man gått på det och då var det vanlig S80. Enda gången det märktes att det blev lite tryck var om man stod på knä någonstans länge och fixade med något.

Jag la 2x50 mm under mitt källargolv just för att få förskjutna skarvar. Det funkade bra. Radonplasten ligger under cellplasten men ovanpå en markduk som ligger mellan den och makadamen som är 8-16 eftersom jag inte orkade beställa flera fraktioner den gången. När jag gör nästa rum blir det 2-6 på toppen för att jämna av bättre.
Ok, varför valde du att ha folien under cellplasten? Står ju mycket på forumet om detta, många verkar rekommendera att ha den mellan lagren av cellplast, har också sett man kan ha den ovanpå översta cellplastlagret så verkar vara olika skolor men också under som du gjorde :)
 
R
J Johan Sva skrev:
Ok, varför valde du att ha folien under cellplasten? Står ju mycket på forumet om detta, många verkar rekommendera att ha den mellan lagren av cellplast, har också sett man kan ha den ovanpå översta cellplastlagret så verkar vara olika skolor men också under som du gjorde :)
Det spelar ingen roll vart du lägger den bara den förblir hel tills att gjutningen är gjord..
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
tommib
Det var enklast av andra skäl att ha den där och den var mer skyddad mot skador (med markduken). Jag la dubbla lager plast för övrigt, mest för att jag hade massa gammal plast där nere som hade legat på marken en gång redan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.