T
Hej!
Har tänkt att i hallen fylla träbjälklaget med EPS betong för att sedan lägga 17mm golvvärme och sen flytspackla detta.

Frågan är då man inte vill använda mer än nödvändigt (av rena ekonomiska skäl) hur tunt lager kan man ha men att det ska ändå klara bärigheten?
Sedan är frågan om man kan använda 12mm, 18mm eller 22mm spångolv som blindbotten (räcker det med 12mm)?
 
L
Mera info behövs
Vad finns under hallen , hur lång är den , vilket håll går bjälklaget på , en skiss på hur det ser ut
med dina tankar , så kommer det att bli svar .på forumet
 
tommib
Vad är det som ska vara tunnt? Flytspacklet eller EPSen?

Om det är en ekonomisk fråga skulle jag skippa EPS helt och lägga spårade golvspånskivor istället. Om du har mer tid än pengar kan du fräsa spåren själv i vanligt golvspån. Täckning över slingorna avgörs av slingdimension och vad du ska lägga på, samt din tolerans för "randigt" golv.
 
  • Gilla
Snabelhund
  • Laddar…
T
Tackar för snabbt svar!
Det är en större hall (alltså inte entréhallen). bifogar en bild på hur jag tänkt. hoppas den hjälper....?
Det är EPS som jag vill ha så tunn som möjligt, men självklart inte så att det är någon risk...
 
  • Skiss av en hall med angivna mått och konstruktion för vattenburen golvvärme ovanpå EPS isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Du måste säga vad som finns under det golvet , det har med bärigheten att göra

Edit källare under , finns det väggar under bjälklaget
 
T
Källare är det som är under, glömde skriva det...
 
tommib
Vad är vitsen med EPSen? Varför inte bara skruvlimmat golvspån som du flyter på? Om du vill hålla ner höjden kan du fälla ner golvspånet mellan reglarna. Eftersom det inte är ett våtrum är det ju inte livsviktigt att det blir helt stumt. Vad ska du ha för ytskikt på?
 
T
Jag ska ha klinker.
Det du säger att lägga golvspån mellan reglarna var en den tanke som jag hade först. Men trodde inte att det skulle bli tillräckligt stumt/ att det finns risk att flytspacklet sprack vid reglarna?
 
tommib
Armera, det måste du ändå göra. Jag vet faktiskt inte om det blir tillräckligt stumt men varför skulle det bli bättre med EPS mellan reglarna?
 
Det blir väldigt tungt. Med 5 cm EPS betong och 2 cm flytspackel blir det en egenvikt runt 1,2 kN/kvm. 45x220 reglar är i klenaste laget.
 
T
Sant... borde ju inte vara någon skillnad xD

Kör nog på detta, kortlar cc 300mm mellan reglarna (räcker 45x70?) och lägger på spårade spånskivor. Sedan fräser jag ur i reglarna (så att golvvärmeslangen kommer ner. lägger på golvvärmeplåt (om det behövs?), sedan armeringsnät och sen flytspackel (hur många mm ska det vara över skivan/slangen när det inte är våtrum?)

Ni ska ha stort tack för eran hjälp!
 
Väldigt tungt?
Nu har jag inte torrvikten på eps i huvudet men en säck väger 17kg och räcker till 5cm över en kvm sen tillsätter man vatten men det avgår väl en del av, spackel brukar vara 17/kvm/cm så torrvikten blir runt 50kg/kvm för totalt 7cm MEN då har du en samverkande konstruktion.

Tror konstruktionen på eps i bjälklag är ca 17cm eps och min 20mm spackel, sen bör du ha min 20mm spackel över rörhjässan eller samma täckning som dim på slangen iaf.

När man lägger spångolv mellan bjälkarna så försvinner golvspånets förstyvande egenskaper så det finns ingen leverantör som skulle rekommendera att man gör så om du inte tex gjuter med självbärande ROT-bruk men då är det kanske 40mm över slangen och troligen över golvbjälkarna.
Men det är många som gjort som du tänkt och fått det att funka.
 
  • Gilla
Plattsättaren84 och 1 till
  • Laddar…
T
Nino, så det du menar att man ska ha minst 17cm eps och sedan 40mm flytspackel för att få en OK konstruktion? Det blir ju i så fall en "förmögenhet" i flytspackel...
 
T
Ju mer jag tänker på det då känns det som att det är enklast att lägga spårade spånskivor och sedan flytspackla. Men jag hade ju vilja tjäna in dom 22mm spånskiva, för att få samma nivå som angränsande rum....
 
Eftersom du varken behöver någon extra isolering eller bärighet så känns både betong och flytspackel överflödigt.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.