Hej!
Mitt första inlägg här.

Jag är nybliven husägare utan särskilt mycket erfarenhet inom renovering över huvud taget. Håller på att bygga ett badrum på vår övervåning där det tidigare varit ett allrum. Rejält bjälklag på 250x45-bjälkar med 300cc. Det var tidigare spån som isolering och nu har min VVS-kontakt föreslagit att hälla EPS mellan reglarna för att ge golvet styrka, slippa isolera samt skippa kortlingar. Därefter lägger han golvvärmeslingorna på betongen.

Jag tycker att idén är väldigt god men har börjat tvivla lite då jag tänker att undertaket under reglarna kommer att få väldigt mycket vikt på sig. Ska givetvis dubbelkolla med honom om han står fast vid att det är den bästa idén men tänker att det inte skadar att få fler åsikter om tankarna. Vad tror ni?

Allt gott!
 
T
Låter konstigt, jag hade isolerat på vanligt vis och sedan lagt dit en spårad golvspån som man lägger den vattenburna slangen i och med tillhörande värmeplåtar. Nackdelen är att man måste skruva plåtarna med montageskruv med 10 cm mellanrum och sedan en dyr specialprimer på plåtarna.

Man kan även lägga vanlig spånskiva som man sedan fäster vattenslangen med kabelklammer, billigast och snabbast.
 
J Jonaskaboonas skrev:
Hej!
Mitt första inlägg här.

Jag är nybliven husägare utan särskilt mycket erfarenhet inom renovering över huvud taget. Håller på att bygga ett badrum på vår övervåning där det tidigare varit ett allrum. Rejält bjälklag på 250x45-bjälkar med 300cc. Det var tidigare spån som isolering och nu har min VVS-kontakt föreslagit att hälla EPS mellan reglarna för att ge golvet styrka, slippa isolera samt skippa kortlingar. Därefter lägger han golvvärmeslingorna på betongen.

Jag tycker att idén är väldigt god men har börjat tvivla lite då jag tänker att undertaket under reglarna kommer att få väldigt mycket vikt på sig. Ska givetvis dubbelkolla med honom om han står fast vid att det är den bästa idén men tänker att det inte skadar att få fler åsikter om tankarna. Vad tror ni?

Allt gott!
Du ska inte ha epsn på undertaket, man lägger typ trossbottenskiva som epsn ligger på.
Finns fullständiga anvisningar på epscement.com (ev med ett bindestreck i domännamnet)
 
J Jonaskaboonas skrev:
Hej!
Mitt första inlägg här.

Jag är nybliven husägare utan särskilt mycket erfarenhet inom renovering över huvud taget. Håller på att bygga ett badrum på vår övervåning där det tidigare varit ett allrum. Rejält bjälklag på 250x45-bjälkar med 300cc. Det var tidigare spån som isolering och nu har min VVS-kontakt föreslagit att hälla EPS mellan reglarna för att ge golvet styrka, slippa isolera samt skippa kortlingar. Därefter lägger han golvvärmeslingorna på betongen.

Jag tycker att idén är väldigt god men har börjat tvivla lite då jag tänker att undertaket under reglarna kommer att få väldigt mycket vikt på sig. Ska givetvis dubbelkolla med honom om han står fast vid att det är den bästa idén men tänker att det inte skadar att få fler åsikter om tankarna. Vad tror ni?

Allt gott!
Skruva dit reglar och lägg i golvspån en bit ned. Fyll upp med epsbetong. Sedan värmeslingor och flytapackel
 
Jag skulle inte köra med eps.. Det är för dyrt och jag kan inte förstå varför man vill köra med det? Jag skulle kortla och isolera och sedan på med golvspån .
 
Redigerat:
  • Gilla
tank77
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.