Hej

JAg håller på att bygga ett badrum. Efter att läst på mycket för att försöka mig på detta själv bestämde jag mig för att det var för många moment som jag kunde klanta till och anlitade en BKR ansluten hantverkare.

Denne har varit kunnig och noggrann i varje moment så vitt jag kunnat förstå hitintills.

Badrummet byggs i befintligt hus på oisolerad platta på mark och skall ha vattenburen värme. Hantverkaren gjöt nogsamt upp Med EPS betong och lade armeringsjärn med slingor för värmen ovanpå.

Dock (FRÅGAN) gjöt han sedan in slingorna och armeringen i mer EPS betong och det är där jag finner badrummet nu i helgen. För en lekman känns det jättekonstigt att gjuta in golvvärmen i ett isolerande material. Det finns inget utrymme för flytspackel upp till golvbrunnarnas kant så så vitt jag kan förstå har han tänkt sig att lägga tätskikt på måndag och sedan börja kakla.

Han har verkat oerhört kunnig så jag kan inte på rak arm säga att det inte är rätt samtidigt känns detta instinktivt fel för mig med det jag läst om badrumsbygge. ÄR det någon här som vet, kan man göra så????
 
  • epsnära.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • badrumsgolv.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag håller med dig, isolerande material under men ett hållbart, armerat och värmespridande lager överst i vilket golvvärmen ligger. Så borde det vara, tycker jag. Om jag inte minns fel från EPS-instruktionerna så SKA detta material alltid beläggas med ett stabilare gjutskikt.

http://www.youtube.com/watch?v=uwyu-KDj-XY&feature=youtu.be
 
Det ser ut som om han kommer flytspackla på det där, 12-20mm eller nått i den stilen. flytspackel torkar riktigt fort så det går nog att spackla och tätskikta samma dag. Låter otroligt om han skulle lägga tätskikt på den där ytan, den är ju varken speciellt styv eller slät.

Ang. Golvvärmen så är det inte helt fel, värme stiger uppåt och skulle han ha flytspacklat in slingorna så gör det inte speciellt stor skillnad på hur mycket värmeläckage det blir.

Så min bedömning är att du kan sova lugnt, men skicka gärna ett sms och fråga hur han resonerar.
 
T
Nja, man ska ju egentligen lägga golvvärmen uppe på EPS:n sedan flyter man in slingan. Och man kan INTE tätskikta samma dag som man flyter utan man ska vänta minst ett dygn beroende på fabrikat!
 
Håller med om att det känns konstigt att man inte väljer att flyta in slingorna istället, men är säkert okej att ha det som du har också.
Självklart kommer han flyta ovanpå EPS:n. Brunnarna ligger ju inte ens i nivå med EPS:n och när man flyter så sätter man bara dit förhöjningsringar.

Finns flytspackel som går att tätskikta på efter ca 4 timmar.
 
Dr Fozz skrev:
Ang. Golvvärmen så är det inte helt fel, värme stiger uppåt och skulle han ha flytspacklat in slingorna så gör det inte speciellt stor skillnad på hur mycket värmeläckage det blir.
Tja, varm luft stiger uppåt men värmespridning i detta fallet genom materialet kommer bli relativt jämnt fördelad åt alla håll. Som jag ser det finns två invändningar mot detta byggsättet
1) Inte enligt byggbeskrivningarna för EPSCement
2) Mindre mängd isolerade material nedåt (med antagande om värmeförsluster)

Frågar du hantverkaren kan det väl vara bra att få en känsla om varför detta sättet valdes. Okunnighet eller medvetet. Mängden flytspackel med detta sättet blir mest troligt mindre i alla fall.
 
vet du att slingan ligger där?
ligger den i EPSn så är det fel (enl mig iaf)
den ska så klart ligga i flytspacklet
Tror du inte han kommer på måndag och armerar och sen kommer elektrikern och lägger slingan, i med en förh.ring i brunnarna och flytspackel på det?

Armering på EPS är mest för att få nått att fästa värmekabeln i
 
T
Stockholmare skrev:
Finns flytspackel som går att tätskikta på efter ca 4 timmar.
Fabrikat och namn?
 
->nino: Vattenburen golvvärme så tyvärr är det nog som det är med dethär.

Har initierat dialog med hantverkaren vi får se vad vi kommer fram till.

Tack för alla svar.
 
Resultat: Hantis hade haft för avsikt att minska behovet av flytspackel men tagit i för mycket och har nu skrapat bort 2,5-3 cm EPS betong så slingan är frilagd ånyo. Flytspackling pågår.

Tack för hjälpen alla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.