Hej.

Har två frågor.

Det blev så dumt när jag gjutit eps i badrummet. För vi glömde lägga ut armeringsnät innan rörmockan la ut vattenburna golvvärmen. Vad jag förstått ska eps alltid armeras när det flytas på? Nu är det flyta mellan 30-50 mm med fiberförstärkt flyspackel. Är det nått man behöver oroa sig för? Går de göra nått i efterhand

I rum nr två har rörmockan fått förhinder så kommer inte kunna lägga ut slangarna så jag kan flyta inom 3 dagar. Hur länge förlänger man torktiden med primer och plast lagd dagen efter gjutningen?
 
B Biggi89 skrev:
Hej.

Har två frågor.

Det blev så dumt när jag gjutit eps i badrummet. För vi glömde lägga ut armeringsnät innan rörmockan la ut vattenburna golvvärmen. Vad jag förstått ska eps alltid armeras när det flytas på? Nu är det flyta mellan 30-50 mm med fiberförstärkt flyspackel. Är det nått man behöver oroa sig för? Går de göra nått i efterhand

I rum nr två har rörmockan fått förhinder så kommer inte kunna lägga ut slangarna så jag kan flyta inom 3 dagar. Hur länge förlänger man torktiden med primer och plast lagd dagen efter gjutningen?

Man kan räkna med att flytspackel blir självbärande vid ca 32 mm om det är blandat inom rekommendationen.
Vidare behöver man ej armeringsnät när man lägger EPS, utan det viktigaste är att man dammsugit ytan noga innan och primat ordentligt så att EPS:en får bra fäste.

Förstår inte riktigt hur du menar med "rum nr 2"
Har du gjutit med EPS där oxå eller?...Tjocklek?

Generellt är ju primer "flytande plast" & beroende på blandning kan den nog absolut förlänga torktiden för material under primern.
 
Tack! Såg nu att jag skrivit konstigt. Min fråga var om flytspacklet behövde armeras när man flyter på eps? Vet att eps aldrig armeras.
Men nu när jag flytat 2 skikt på totalt mellan 35-50mm så ska de vara lugnt då!

Rum nr 2 är vår hall. Ska in med golvvärme där också när jag ändå la i badrummet som är väg i väg med hallen. Där har jag nu gjutit eps när jag fick reda på det med rörmockan.

Då tror du de räcker med prima ordentligt? För eps behöver ju täckas med flytspackel inom 72 timmar på grund av uttrokningen.
Tjockleken är mellan 20-90 mm var tjockare platta under på vissa ställen under gamla parkettgolvet.
 
  • Gilla
Skumpen
  • Laddar…
B Biggi89 skrev:
Tack! Såg nu att jag skrivit konstigt. Min fråga var om flytspacklet behövde armeras när man flyter på eps? Vet att eps aldrig armeras.
Men nu när jag flytat 2 skikt på totalt mellan 35-50mm så ska de vara lugnt då!

Rum nr 2 är vår hall. Ska in med golvvärme där också när jag ändå la i badrummet som är väg i väg med hallen. Där har jag nu gjutit eps när jag fick reda på det med rörmockan.

Då tror du de räcker med prima ordentligt? För eps behöver ju täckas med flytspackel inom 72 timmar på grund av uttrokningen.
Tjockleken är mellan 20-90 mm var tjockare platta under på vissa ställen under gamla parkettgolvet.

Ja har du blandat EPS:en "normalt" så har den bärighet nog bara tjockleken på flytspacklet över är ca 20 mm, och det är inget måste att man måste flyta över EPS inom 72 timmar.

Det viktigaste är alltid att det är rent & primat ordentligt.

EPS torkar lite åt alla håll & inte bara uppåt, så den kommer fortsätta torka även efter flytspacklingen.
Och flytspackling behöver oftast aldrig armeras om det inte är nått specialfall, industri till exempel eller poröst underlag och ett tunnare skikt.

Tänk på att 90 mm flytspackel kan ta nästan 90 dagar att torka ur ordentligt, man brukar räkna 1 dag per mm vid tjockare lager.
Lägger du klinkers är det ju inget problem, men du bör inte lägga plastmatta ell parkett tidigare.
 
  • Gilla
Ridbäck
  • Laddar…
Ang torktid så beror det ju helt på vilket spackel man använder.

Jag har flutit precis över slang, lagt nät och spacklat, har även lagt nät slang och sen spacklat.

Det där får man nästan kolla med spackel tillverkaren hur dom tycker man ska göra
 
nino nino skrev:
Ang torktid så beror det ju helt på vilket spackel man använder.

Jag har flutit precis över slang, lagt nät och spacklat, har även lagt nät slang och sen spacklat.

Det där får man nästan kolla med spackel tillverkaren hur dom tycker man ska göra
Då kan ju du tala om för mig vilken nytta nätet gör ;)

Snabbspackel är mycket dyrare, så troligtvis har det inte använts i detta fallet.

Vissa spackel kristaliserar viss del av vattnet/fukten, men återigen troligtvis inte i detta fallet.
 
J jawen skrev:
Då kan ju du tala om för mig vilken nytta nätet gör ;)

Snabbspackel är mycket dyrare, så troligtvis har det inte använts i detta fallet.

Vissa spackel kristaliserar viss del av vattnet/fukten, men återigen troligtvis inte i detta fallet.
Det får du fråga Ardex om, det är deras konstruktion.
Men jag antar att nätet är där för sprickarmering

Nu gissar du bara ang spacklet
 
nino nino skrev:
Det får du fråga Ardex om, det är deras konstruktion.
Men jag antar att nätet är där för sprickarmering

Nu gissar du bara ang spacklet
Jag gissar verkligen inte!

Har varit verksam väldigt många år inom just den branschen, och även under den tiden haft kontakt med" kemisterna" som testar & tar fram produkterna.

Mm, såklart alla som säljer saker vill sälja på kunderna allt som går, men ditt nät kommer inte göra någon skillnad.

Om ditt undergolv är poröst kommer inte vidhäftningen fungera, då alla cement produkter krymper något när dom torkar.

Betong som produkt har ett HELT annat användningsområde, OCH betong är bärande.
Därför fyller armering en mycket viktig roll!

Men i flytspackel svar NEJ
 
Du gissar väl att det är ett långsamt torkande spackel som blivit använt?

Jag har också varit i branschen, som hantverkare, i 20år

Spacklade jag ett golv så följde jag tillberkarnas anvisningar, då är det inte min konstruktion.
Det funkar säkert utan nät, men varför chansa när det är några 100lappar
 
nino nino skrev:
Du gissar väl att det är ett långsamt torkande spackel som blivit använt?

Jag har också varit i branschen, som hantverkare, i 20år

Spacklade jag ett golv så följde jag tillberkarnas anvisningar, då är det inte min konstruktion.
Det funkar säkert utan nät, men varför chansa när det är några 100lappar
Jag antar att det är ett vanligt förekommande flytspackel, och det räknas inte som "långsamt", så säga att jag "gissar" blir ju fel då snabbspackel sällan används av "vanliga konsumenter" som ska lägga + 50 mm.

Ardex har ju alltid "nichat" sig på snabbtorkande produkter, och jag har använt deras sedan 1988...K15 har alltid varit min favorit vid tunnare läggningar, men som idag runt 1000 kr säcken...Njjjaaaa.
Säger Ardex att du ska näta före flytspackling?
 
J jawen skrev:
Jag antar att det är ett vanligt förekommande flytspackel, och det räknas inte som "långsamt", så säga att jag "gissar" blir ju fel då snabbspackel sällan används av "vanliga konsumenter" som ska lägga + 50 mm.

Ardex har ju alltid "nichat" sig på snabbtorkande produkter, och jag har använt deras sedan 1988...K15 har alltid varit min favorit vid tunnare läggningar, men som idag runt 1000 kr säcken...Njjjaaaa.
Säger Ardex att du ska näta före flytspackling?
Tidigare så har jag för mig att det var nät i botten, slang och minst 13mm över rörhjässa, eller fylla till precis över rör, armering och sen 13mm spackel.
Det är/var på spånskiva, blev osäker på eps men jag har alltid nätat på eps, men det blir ju oftast så då det nästan alltid är golvvärme
 
nino nino skrev:
Tidigare så har jag för mig att det var nät i botten, slang och minst 13mm över rörhjässa, eller fylla till precis över rör, armering och sen 13mm spackel.
Det är/var på spånskiva, blev osäker på eps men jag har alltid nätat på eps, men det blir ju oftast så då det nästan alltid är golvvärme
Ja dom 13 mm grundar sig på, att det är ju hopplöst annars att få jämn yta över slingor (eller annat) om du inte kommer upp runt 13 mm över slingan. ( då det börjar trycka på lite i sidled)

Du får ingen hjälp alls av "flytet" annars & dessa jobb blir aldrig bra hahaha.
Sedan har man ju gärna lite marginal så inte "våld" ovanifrån kan skada slingan.

Spånskiva är ju lite speciellt, då får man prima koncentrerat noga ( ibland körde jag 1:1 första svängen)
Där måste man ju undvika att vattnet i pjucket inte går ner i spånskivan.

Men är bara golvspånskivan reglad korrekt behövs egentligen ingen särskild tjocklek på flytspacklingen för hållbarhet/bärighet, förutom att man "måste" flyta över slingorna så slingorna blir "inbäddade".
Och självklart får man bättre värmespridning på det färdiga golvet om man lägger lite tjockare.

Dom absoluta enda gångerna jag personligen använt nät (glasfiber ell galvat) eller armeringsmattor 3. 4 ell 6 mm, är vid "katastrof-golv" där undergolvet man ska flyta på inte hänger ihop eller är för poröst.

Eller att man fått borra ner förankringar ihop med armeringsnäten, för att ens få någon chans till hyffsat slutresultat för att undergolven är så dåliga.

Eller att man primar in nät över slingar för att den INTE ska flyta massor när man flyter. ( om dom fäst den för dåligt)

Tunnare el slingor däremot ligger ju nästan alltid på nät, Quicknet &vad allt nu heter.
 
Fast alla tillverkare av spackel och bkr och gvk har 13mm spackel och armering för bjälklagsförstyvning så det är branchregler
 
nino nino skrev:
Fast alla tillverkare av spackel och bkr och gvk har 13mm spackel och armering för bjälklagsförstyvning så det är branchregler
Bjälklagförstyvning är en helt annan sak.

Bjälklag är det som håller upp hela planet.
Bör använda golvgips (dött material) i dessa fall då också.

Och 13 mm flytspackel förstärker knappast bjälklaget.... Du sks upp i minst 32 mm då.
 
J jawen skrev:
Bjälklagförstyvning är en helt annan sak.

Bjälklag är det som håller upp hela planet.
Bör använda golvgips (dött material) i dessa fall då också.

Och 13 mm flytspackel förstärker knappast bjälklaget.... Du sks upp i minst 32 mm då.
Märkligt att du säger helt andra saker än gvk bkr och spackel tillverkarna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.