Hej!
Jag håller på att renovera vårt badrum 1,6*3,3 m. Vårt hus är byggt i början på 70-talet och saknar isolering under plattan. Jag har bilat ur betongen i badrummet och ska gräva ur för att få plats med ca 20-30 cm EPS betong som jag ska ha fyllkroppar i i form av 1200*600*100 mm EPS skivor S80. Uppe på EPS betongen så kör jag ett tunt lager med flytspackel och rullar ut Platon Multi matta. Uppe på den så har jag tänkt att lägga golvvärmen och flytspackla upp ett golv med fall.

Jag har tänkt göra så här efter urgrävning så börjar jag med fiberduk som jag viker upp mot angränsande massor under plattan. Därefter 150 mm makadam och sedan går jag på med EPS betong, skull nog vilja komma i närheten av 300 mm Eps betong/isolering. Om jag bara använder EPS betong så hamnar kostnaden på 5000-6000 kronor så jag tänkte använda sparkroppar av EPS skivor 1200*600*100 och direkt på dessa så lägger jag 1200*600*70mm eller det kanske inte går utan behöver var 50 mm EPS betong i mellan? Om det går behöver man limma ihop dessa? Behöver det vara mellanrum i sidled se bild mellan sparkropparna eller kan man lägga kant i kant?

Tacksam om någon har några åsikter om det eller gjort en liknande lösning ?

//Janne

Två diagram visar konstruktion av vägott, isolering och dränering med text och måttangivelser.
 
Finns det något som hindrar att du gör en mer traditionell platta? Makadam i botten, sedan lämplig tjocklek av EPS-skivor för att sedan lägga antingen vanlig betong eller EPS-betong överst.
 
  • Gilla
wretan
  • Laddar…
Det var någon som pratade på att om man gör tätt med EPS skivor så kan man eventuellt få problem med fukt i väggarna då fukten söker sig ut mot kantbalken (Känns så här i efterhand att han diskuterade källarvägg). Och torktiden blir ju ganska lång med vanlig betong. Men det är ju klart att det blir ju en stor skillnad i pris att bygga upp med 300 mm med cellplast och gjuta med vanlig betong ovanpå. Man kan ju använda EPS att fylla ut mellanrummet som uppstår mellan EPS skivan och den bilade kanten och göra en övergjutning av betong på 10 cm. Badrummet kommer nog att stå ett tag innan det blir flytspacklad och använder man EPS betong så är det ju ingen torktid på den och då räcker det ju med 50 mm men kanske ska ta lite extra.
Det är nog den bästa lösningen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.