Funderar och funderar på hur vi ska ha vår källare i huset byggt -38.

Vattenburen golvvärme kommer installerats i gästrum och badrum. Men huvudvärken är ju lägrens under.

Sulan är oisolerad och runt 5-6 cm tjock.
Väggarna är dränerade från och med idag med isodrän osv.

En tanke som slog mig just då min sambo gillar behandlade betonggolv om vi helt enkelt kan bila bort sulan gjuta ca 10 cm eps betong med vattenburen golvvärme i och sedan aj ämna med vanlig betong för vidare behandling.

Inget organiskt, golvet släpper igenom fukten men isolerar samtidigt.

Vad är era tankar?

Vad hade ni gjort? Bygghöjden är begränsad men vi undviker gärna i största mån att gräva ut för mkt.
 
  • Orenoverad källare i äldre hus med synliga rör, grova väggar och betonggolv, redo för renovering och golvvärmeinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En delvis bilad golvsektion i en källare med synliga rör och dräneringsarbeten, vilket visar renoveringsprocessen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grundmur med synlig oisolerad betongsula och dränerade väggar i en källare från 1938, möjligt projekt för golvvärme installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan inte lägga golvvärmen i EPS. Golvvärmen måste ligga ovanför EPS som annars kommer att isolera bort värmen i golvet.
 
Är det vattenburen golvvärme hade jag 5/5 tillfällen lagt det i EPS:en om man ändå ska spackla på det.
 
P petererlandsson1194 skrev:
Du kan inte lägga golvvärmen i EPS. Golvvärmen måste ligga ovanför EPS som annars kommer att isolera bort värmen i golvet.

Menar du att man först ska gjuta med epsbetong för att sedan lägga slingan på och gjuta in den därefter?
 
Thyro89 Thyro89 skrev:
Är det vattenburen golvvärme hade jag 5/5 tillfällen lagt det i EPS:en om man ändå ska spackla på det.
Då hade du i fem av fem fall gjort fel. Det går givetvis, men i och med att EPS är isolerande så säger det ju sig självt att det inte är optimalt. Lägg det i.s.f. i ytskiktet. Men 100mm EPS är inte mycket isolering när det kommer till golvvärme..
 
Tack för input!

Hur skulle ni annars angripa detta?
Hört att nivell har lågbyggande system. Vill ha minsta möjliga åverkan men samtidigt i någon omfattning minska risk för fukt i golv och vandring av vattenburen golvvärme.
 
Gredelin Gredelin skrev:
Tack för input!

Hur skulle ni annars angripa detta?
Hört att nivell har lågbyggande system. Vill ha minsta möjliga åverkan men samtidigt i någon omfattning minska risk för fukt i golv och vandring av vattenburen golvvärme.
Sak du isolera så tunt så kommer det inte bli mycket till isolering. Du kommer att värma upp marken under huset.
EPS har ett värmeledningstal på 0,08 W/m K
Cellplast: 0,033 W/m K (mer än dubbelt så bra)
Du behöver mer än dubbla tjockleken på EPS än cellplast för att uppnå samma isolering.
Jag skulle aldrig lägga under 200mm cellplast på en oisolerad betongplatta om jag skulle ha värmegolv och det är även det i minsta laget. (EPS 400mm)
 
Nu händer grejer.
Vi landade i att bila upp och gräva ut 30 cm (slambil).
10 cm singel
10 cm eps
Golvvärme (vattenburen)
Flytspackel
Flytspackel industri.

Vi har dock stött på berg 10 cm från källargolvet. De bilder. Hur bör man hantera detta?
Borrmaskin och bilad betong i källarutgrävning där berg möter golvytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis utgrävd källargolv med berg som uppstått 10 cm från ytan med synliga rörledningar och kabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Källarrenovering med synlig berggrund, utgrävningsmaterial, kost och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Källarhörn med ett uppgrävt golv där berg syns nära ytan, en spade och kabel på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Gredelin Gredelin skrev:
10 cm singel
10 cm eps
Varför inte 5 cm singel och 15 cm xps?
 
Jarlingar Jarlingar skrev:
Varför inte 5 cm singel och 15 cm xps?
Varför inte. Mer berget som är issue då vi inte när längre ned än 10 cm på sina ställen.
 
Ang berget så gäller nog en större hammare helt enkelt.. :D
Sök på spräckkilar i forumet.

Lägg xps där du kan och kör eps-betong på det ojämna.
 
Huset stå ju delvis på berget. Känns riktigt skönt att spräcka det. Finns inga work arounds hur man inte tar bort det
 
10cm EPS är sämre än att ha 5cm cellplast.
Med 5cm cell alt 10cm EPS så kan du mer eller mindre skita i att isolera. De kommer att värma upp ett magasin av berg under huset och det kommer kosta i energi...
Finns det gropar i berget så måste du gjuta igen dessa innan då det annars kan stå vatten stillastående där.
 
P petererlandsson1194 skrev:
10cm EPS är sämre än att ha 5cm cellplast.
Med 5cm cell alt 10cm EPS så kan du mer eller mindre skita i att isolera. De kommer att värma upp ett magasin av berg under huset och det kommer kosta i energi...
Finns det gropar i berget så måste du gjuta igen dessa innan då det annars kan stå vatten stillastående där.
Tack för input.
Din åsikt är alltså att jag borde få bort berg. 5 cm singel och sedan hur mkt eps?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.