Ska lägga spårad EPS på ett betonggolv och undrar, hade ni skruvat det mot plattan eller klarar det av att ligga "flytande". Tänker mig Platta > Spårad EPS > 2 lager golvgips > klinker
 
Är det enl instruktion?
När jag monterade detta i källaren så limmades skivorna direkt mot betongen med något fix. Sedan användes flytfix när klinkersen direktlimmades på de spårade skivorna. Dvs inte någon golvgips mellan.
Det byggde totalt ca 30-35 mm från betong till ovankant klinker.
I duschen så höjde jag klinkersen med flytspackel ovan eps plattorna. För att få fall som ej följde betonggolvet.
 
Är det LK's EPS16 skivor med aluminumplåt du tänker lägga?

Dessa kan du limma mot betonggolvet och lägga klinker direkt på. Så har jag gjort och det fungerar kanonbra med värmen!
Du måste dock använda LK's rekommenderade produkter, tror det var Casco lim och Kiilto flytfix...
 
Tack för svaren.. Jag fattar ingenting.
Jag har läst monteringsanvisningar för följande:

Spårskiva EPS 16 och spårskiva EPS 30/50/70.
Det är tydligen två olika system. På ena anvisningen kan man precis som ni skriver, plattsätta direkt på värmefördelningsplåten. På det andra "systemet" behöver man två lager limmade golvgipsskivor innan keramik.

Jag har en spårad EPS som är 30mm hög. Slangen är 16mm
Denna produkt är det jag köpt: http://www.rinkabyror.se/artikel/lk-sparskiva-eps-30mm-16-ror/

Frågan är om jag ska gå efter EPS 30/50/70:
Eller EPS 16.
 
Då är det EPS 30 du har.
 
Det gick KANON.
Allt är superstabilt, inga sprickor eller någonting.. och varmt blev det om fötterna kan man lugnt säga.

Ja la den spårade EPS16 skivan och tryckte ner slangen och matade fram till pumpen.
Därefter limmade jag två golvgipsskivor med varandra och placerade över plåten.
Slutligen primade jag skivorna och plattsatte golvet med fix.

Jag är supernöjd. Körde med ganska stora plattor och det gick jättebra.
 
Härligt, att det fungerar för dig! Hur stor yta har du lagt på? Klinker över hela, eller parkett?
Hur är din platta, isolerad eller inte?
Många frågor här nu..
 
Ungefär 25m2, det är klinker på hela ytan eftersom det är en hall. Det är en oisolerad platta, det är ett garage undertill så lite värme slinker ut under (därav EPS 16 skivan som isolerar lite). Värmefördelningsplåtarna är ju i kontakt med golvgipset så det mesta av värmen går ut i hallen.
Jag har lagt både med spårskivor i kök och flytspacklat in golvvärme + värmefördelningsplåtar. EPS 16 är helt klart att rekommendera, superenkelt och otroligt snabbt att komma igång med och lägga. Frästa spårskivor är också enkelt men tar tid eftersom du både måste fräsa egna spår och montera så att det inte blir några höjdskillnader. Finns många lösningar på hur man kan få till det. Det är bara kolla de välkända märkena LK och Uponor. Har kört båda systemen, LK känns enklare men det är en smaksak.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.