Hej.
En grabb i området har en EPA-traktor, ursprungligen en rätt snabb japansk sportbil. Det låter fruktansvärt högt och går betydligt snabbare än 30hm/h - som jag uppfattat är det max hastighet 30km/h som gäller för dessa bilar.

Jag har funderingar kring detta:
- Är max hastighet på bilen 30 eller ska föraren hålla max 30?
- behöver dessa bilar besiktigas?
- Jag fattar inte vad Transportstyrelsen skriver, rörigt. Är A-traktor, E-traktor och EPA 3 olika fordonsklasser?
 
F
Dracula Dracula skrev:
Hej.
En grabb i området har en EPA-traktor, ursprungligen en rätt snabb japansk sportbil. Det låter fruktansvärt högt och går betydligt snabbare än 30hm/h - som jag uppfattat är det max hastighet 30km/h som gäller för dessa bilar.

Jag har funderingar kring detta:
- Är max hastighet på bilen 30 eller ska föraren hålla max 30?
- behöver dessa bilar besiktigas?
- Jag fattar inte vad Transportstyrelsen skriver, rörigt. Är A-traktor, E-traktor och EPA 3 olika fordonsklasser?
Det är garanterat en A-traktor då det inte har varit tillåtet att bygga EPA-traktorer sen mitten av 70-talet.

A-traktorn får gå i 30km/h med en tolerans på 10% så max 33km/h om den skall gå lagligt. Numera har reglerna på dubbla lådor och lite andra regler försvunnit så numera är det i princip bara elektronisk strypning, antingen via omprogrammering av bilens ECU eller en piggy-back pryl (H-reg). Småpojkarna är kreativa och har nån form av knapp eller nåt sånt som kopplar ut H-reg och då går hans ljudliga traktor som en vanlig bil. Under växelspaksdamasken är väl ett relativt populärt ställe att gömma knappen har jag hört. A-traktor måste både kontrollbesiktigas samt registreringsbesiktigas i samband med att den byggs för att tex kontrollera att den går i max 30km/h och att baksäte samt bagage är spärrade.
 
  • Gilla
Dracula
  • Laddar…
F fsn skrev:
Det är garanterat en A-traktor då det inte har varit tillåtet att bygga EPA-traktorer sen mitten av 70-talet.

A-traktorn får gå i 30km/h med en tolerans på 10% så max 33km/h om den skall gå lagligt. Numera har reglerna på dubbla lådor och lite andra regler försvunnit så numera är det i princip bara elektronisk strypning, antingen via omprogrammering av bilens ECU eller en piggy-back pryl (H-reg). Småpojkarna är kreativa och har nån form av knapp eller nåt sånt som kopplar ut H-reg och då går hans ljudliga traktor som en vanlig bil. Under växelspaksdamasken är väl ett relativt populärt ställe att gömma knappen har jag hört. A-traktor måste både kontrollbesiktigas samt registreringsbesiktigas i samband med att den byggs för att tex kontrollera att den går i max 30km/h och att baksäte samt bagage är spärrade.

tack för utförligt svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.