2 261 läst · 2 svar
2k läst
2 svar
EPA-TRAKTOR, hastighet? Besiktning?
Hej.
En grabb i området har en EPA-traktor, ursprungligen en rätt snabb japansk sportbil. Det låter fruktansvärt högt och går betydligt snabbare än 30hm/h - som jag uppfattat är det max hastighet 30km/h som gäller för dessa bilar.
Jag har funderingar kring detta:
- Är max hastighet på bilen 30 eller ska föraren hålla max 30?
- behöver dessa bilar besiktigas?
- Jag fattar inte vad Transportstyrelsen skriver, rörigt. Är A-traktor, E-traktor och EPA 3 olika fordonsklasser?
En grabb i området har en EPA-traktor, ursprungligen en rätt snabb japansk sportbil. Det låter fruktansvärt högt och går betydligt snabbare än 30hm/h - som jag uppfattat är det max hastighet 30km/h som gäller för dessa bilar.
Jag har funderingar kring detta:
- Är max hastighet på bilen 30 eller ska föraren hålla max 30?
- behöver dessa bilar besiktigas?
- Jag fattar inte vad Transportstyrelsen skriver, rörigt. Är A-traktor, E-traktor och EPA 3 olika fordonsklasser?
Det är garanterat en A-traktor då det inte har varit tillåtet att bygga EPA-traktorer sen mitten av 70-talet.Dracula skrev:Hej.
En grabb i området har en EPA-traktor, ursprungligen en rätt snabb japansk sportbil. Det låter fruktansvärt högt och går betydligt snabbare än 30hm/h - som jag uppfattat är det max hastighet 30km/h som gäller för dessa bilar.
Jag har funderingar kring detta:
- Är max hastighet på bilen 30 eller ska föraren hålla max 30?
- behöver dessa bilar besiktigas?
- Jag fattar inte vad Transportstyrelsen skriver, rörigt. Är A-traktor, E-traktor och EPA 3 olika fordonsklasser?
A-traktorn får gå i 30km/h med en tolerans på 10% så max 33km/h om den skall gå lagligt. Numera har reglerna på dubbla lådor och lite andra regler försvunnit så numera är det i princip bara elektronisk strypning, antingen via omprogrammering av bilens ECU eller en piggy-back pryl (H-reg). Småpojkarna är kreativa och har nån form av knapp eller nåt sånt som kopplar ut H-reg och då går hans ljudliga traktor som en vanlig bil. Under växelspaksdamasken är väl ett relativt populärt ställe att gömma knappen har jag hört. A-traktor måste både kontrollbesiktigas samt registreringsbesiktigas i samband med att den byggs för att tex kontrollera att den går i max 30km/h och att baksäte samt bagage är spärrade.
F fsn skrev:Det är garanterat en A-traktor då det inte har varit tillåtet att bygga EPA-traktorer sen mitten av 70-talet.
A-traktorn får gå i 30km/h med en tolerans på 10% så max 33km/h om den skall gå lagligt. Numera har reglerna på dubbla lådor och lite andra regler försvunnit så numera är det i princip bara elektronisk strypning, antingen via omprogrammering av bilens ECU eller en piggy-back pryl (H-reg). Småpojkarna är kreativa och har nån form av knapp eller nåt sånt som kopplar ut H-reg och då går hans ljudliga traktor som en vanlig bil. Under växelspaksdamasken är väl ett relativt populärt ställe att gömma knappen har jag hört. A-traktor måste både kontrollbesiktigas samt registreringsbesiktigas i samband med att den byggs för att tex kontrollera att den går i max 30km/h och att baksäte samt bagage är spärrade.
tack för utförligt svar!
Liknande trådar
-
Besiktning löpande under entreprenad
Juridik -
Bra besiktningsbolag husrenovering Stockholm / Nacka
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Vem utför opartisk besiktning av husgrund/sprickor/betongarbete?
Grund & Markarbeten -
Hjälp med tolkning av risker på besiktning av brunnar och rörledningar
Vatten & Avlopp -
id nummer vid en besiktning av bilen?
Övrigt Off Topic