Hej,

Har en fjärrvärmeväxlare som är 33 år.

Teknikerbesök häromdagen, varmvattnet var 44 grader, under riktvärdet. Returvattnet för kallt, "kan innebära böter fr Eon", gamla komponenter och svårt att hitta reservdelar sa han också. Den vi har idag har en varmvattenbehållare, fyller vi badkaret så töms den och det kommer kallt vatten en stund innan varmvattnet är tillbaks. Enligt teknikern finns ingen behållare i de nya växlarna och de matar varmt vatten konstant.

Fick en offert för att byta fjärrvärmeväxlaren, se bild. Står nåt om tillägg för varmvattencirkulation om man har det. Har ju vattenburna radiatorer kopplat till fjärrvärmen så jag antar att jag ska välja tillägget med varmvattencirkulation? Vad är det som kostar 5900 kr före ROT för detta tillägg? Kan ju inte vara rent arbete tänker jag då hade priset efter ROT vart betydligt mindre än 5075 kr.
 
  • Svensk text om uppvärmningssystem, priser, ROT-avdrag, garantier och beställningsalternativ.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
VVC (varmvattencirkulation) har ingenting med vattenburen värme att göra.

VVC finns extremt sällan i enfamiljshus, utan oftast bara i större fastigheter.

VVC ser till att det konstant är varmt varmvatten fram till tappställerna.

Större delen av tillägget för VVC består i cirkulationspumpen.
 
Demmpa Demmpa skrev:
VVC (varmvattencirkulation) har ingenting med vattenburen värme att göra.

VVC finns extremt sällan i enfamiljshus, utan oftast bara i större fastigheter.

VVC ser till att det konstant är varmt varmvatten fram till tappställerna.

Större delen av tillägget för VVC består i cirkulationspumpen.
Så jag ska inte ha det antar jag. Hur konstaterar jag om jag har det idag eller inte?
 
Ett sättet är att ta tiden för hur länge det tar innan det kommer varmvatten i kranen "längst bort" när ingen har tagit varmvatten på några timmar.

Kommer varmvattnet inom några sekunder (max tio) så har du VVC, men tar det tex 30 sekunder så är det ingen VVC.
 
  • Gilla
Jörgen Petersson1
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Ett sättet är att ta tiden för hur länge det tar innan det kommer varmvatten i kranen "längst bort" när ingen har tagit varmvatten på några timmar.

Kommer varmvattnet inom några sekunder (max tio) så har du VVC, men tar det tex 30 sekunder så är det ingen VVC.
Det är minst 30 sekunder, om inte mer ibland. Tvättar händerna i kallt vatten hela tiden längst bort i huset för jag aldrig orkar vänta. Vad kan det kosta att installera VVC när man saknar en helt och hållet på befintlig anläggning? Om det typ är lika mycket som tillägget är det ju värt känner jag.
 
Det måste dras ett rör från fjv-centralen till lämplig punkt på befintliga varmvattenledningen.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Det måste dras ett rör från fjv-centralen till lämplig punkt på befintliga varmvattenledningen.
Tack, får ringa och diskutera det med montörer och om de ser att de kan lösa det genom enklare arbete.
 
M Mjolnir skrev:
Hej,

Har en fjärrvärmeväxlare som är 33 år.

Teknikerbesök häromdagen, varmvattnet var 44 grader, under riktvärdet. Returvattnet för kallt, "kan innebära böter fr Eon", gamla komponenter och svårt att hitta reservdelar sa han också. Den vi har idag har en varmvattenbehållare, fyller vi badkaret så töms den och det kommer kallt vatten en stund innan varmvattnet är tillbaks. Enligt teknikern finns ingen behållare i de nya växlarna och de matar varmt vatten konstant.

Fick en offert för att byta fjärrvärmeväxlaren, se bild. Står nåt om tillägg för varmvattencirkulation om man har det. Har ju vattenburna radiatorer kopplat till fjärrvärmen så jag antar att jag ska välja tillägget med varmvattencirkulation? Vad är det som kostar 5900 kr före ROT för detta tillägg? Kan ju inte vara rent arbete tänker jag då hade priset efter ROT vart betydligt mindre än 5075 kr.
Förstår inte vad du skriver. Vilket varmvatten är 44 grader under riktvärde? Har aldrig hört att fjärrvärme returen kan vara för kall. Låter hel snurrigt. Annars är det gnäll och straffavgifter att den är för hög. Jag tycker det låter som försäljare svammel. Visst är det bra att byta värmeväxlare efter 33 år. Men det du skriver låter inte seriöst. Om jag förstått rätt. Låter det inte seriöst. Rekomenderar att du kollar med någon annan först innan du säger ja.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
H
Du har inte funderat på en värmepump i stället för fjärrvärme. Bergvärme eller Luft/vatten?
Vad kostar fjärrvärmen per år samt hur många kwh köper du från fjärrvärmebolaget?
 
  • Älska
Mjolnir
  • Laddar…
H H-Thomasson skrev:
Du har inte funderat på en värmepump i stället för fjärrvärme. Bergvärme eller Luft/vatten?
Vad kostar fjärrvärmen per år samt hur många kwh köper du från fjärrvärmebolaget?
Nej tanken har inte slagit mig. Fast avgift för fjärrvärmen är 8 tkr per år. Förbrukar kanske 13000 kWh per år.
 
H
M Mjolnir skrev:
Nej tanken har inte slagit mig. Fast avgift för fjärrvärmen är 8 tkr per år. Förbrukar kanske 13000 kWh per år.
Vad blir totalkostnaden för fjärrvärme då.
En luftvatten drar ca 13000/3 = 4300 kwh el per år.
 
H H-Thomasson skrev:
Vad blir totalkostnaden för fjärrvärme då.
En luftvatten drar ca 13000/3 = 4300 kwh el per år.
Totalkostnaden blir omkring 20 tkr per år. Vad kostar det att installera luftvatten och kan man bara klippa fjärrvärmen hur som helst?
 
S
Du kommer få minskad förbrukning av fjärrvärmen med den nya värmeväxlaren. Främst är det varmvattenuppvärmningen som minskar.

Vad kostar en luft/vatten-värmepump och hur länge håller den?
 
Det är bara under den perioden då det inte behövs värme som "spillvärmen" från VVBn går till spillo, så så mycket energi kommer inte att sparas med plattvärmeväxlare.

Fjv-central som bygger på plattvärmeväxlare är betydligt nättare (tar mindre plats) än en med beredare.

En LVVP håller ca 15-20 år, en fjv-central håller 20-30(-40) år.
En LVVP låter en del utomhus.
 
S
Demmpa Demmpa skrev:
Det är bara under den perioden då det inte behövs värme som "spillvärmen" från VVBn går till spillo, så så mycket energi kommer inte att sparas med plattvärmeväxlare.

Fjv-central som bygger på plattvärmeväxlare är betydligt nättare (tar mindre plats) än en med beredare.

En LVVP håller ca 15-20 år, en fjv-central håller 20-30(-40) år.
En LVVP låter en del utomhus.
Det där är felaktigt antagande.
Att värma upp ett rum i utan styrning i källaren i onödan kommer inte huset till godo till fullo.

Jag tror vi sänkte fjärrvärmeförbrukningen med 5% vid motsvarande byte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.