Vilka sjuka prishöjningar som EON har gjort sedan 2021-07 28,5% det blir en snitt höjning med 19% per år.
Detta är betydligt värre än vad matjättarna gör då jag inte kan byta nät leverantör.
Eller köpa andra produkter. Hur länge skall nätägarna kunna ockra på oss konsumenter?

Tabell med elpriser, förbrukning och kostnader över månader, samt text om prisökning sedan juli 2021.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2107 för 18500Kw/år 7 269,00kr 0,39kr KW
2108 för 18500Kw/år 7 511,50kr 0,41kr KW
2208 för 18500Kw/år 8 575,00kr 0,46kr KW
2301 för 18500Kw/år 9 341,75kr 0,50kr KW
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Arg
H-Thomasson och 8 till
  • Laddar…
Jag har skickat frågan till EON.
Har alla nätägare höjt priset lika mycket som EON i Stockholm 28,5% på 18 månader?
 
  • Gilla
BoLundin
  • Laddar…
Hur mycket har din nätägare höjt priser det senaste åren?
Är det EON Stockholm som har höjt mest med 28,5% på 18 månader?
 
Jag saknar information om hur mycket andra nätägare har höjt priset senaste 18 månaderna?
Är det någon som kan svara?
 
Jag gissar att det är energi och inte effekt du syftat på. Även om du menar effekt så har du galna enheter. Energin mäts normalt sett i kilo-watt-timmar (kWh). Inte kelvin-watt (KW)
 
Men slut svara istället hur mycket har din nät ägare höjt priset?
EON Stockholm har höjt priset på fasta delen med 28,5% på 18 månader.
Är det ingen som kan svara?
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
U
Värre än så, vi har minskat förbrukningen med 40% men elnätsavgiften har ändå ökat med 40%. De har gjort om vårt prismodell för att numera ha effekttaxa och passade då på att höja fasta kostnaden rejält.

Stapeldiagram visar månadsavgifter, uppdelat i fasta, överförings- och effektavgifter, exklusive energiskatt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stapeldiagram som visar månatlig energianvändning i kWh över ett år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Arg
kashieda
  • Laddar…
M
Varför hänger folk upp sig på höjningar i %, det väsentliga är väl vad priset är: är det högre, lägre eller ungefär samma som vad andra tar?

Här kan man läsa en jämförelse mellan fastighetskostnader i landet: https://nilsholgersson.nu/
 
Därför att nätavgift är idag mer än 68 öre per kw hos EON. Under normala tider så är det rörliga priset mindre än 50öre.
Detta beroende på I mitt fall att EON hela tiden chock höjer priset och jag kan inte byta nätägare. Samt hos EON är det svårt att jämföra kw priset då detta beror på hur mycket man förbrukning. Därför är det viktigt att veta om det bara är EON som höjer priser hela tiden.
Hur mycket har din nätägare höjt priset?
 
I det udda fall att du har en effektavgift är den snarare på 116kr/kW.
 
Daniel det du talar om är priser efter juni 2021. Anser du att det är normala priser så har du rätt.
Jag tycker inte att det är normala priser.
Vad betalar du i fast avgift?
 
Nej, jag pratar om priser i år.
Men det är skillnad på effekt och energi.

Jag håller dock med om att mätpriserna är höga. Elnäten bör inte vara privata efter som de är monopol. Men även att man lotsas att extrema krav på tillgänglighet inte kostar är galet. Jag tänker så på kraven att gräva ner elnäten, sådana krav kommer naturligtvis att påverka fakturan.

Att nät inte bör vara monopol gäller alla nät.
 
Synd att ingen mer kan svar på höjningar ni har på Elnäts avgifter.
EON Stockholm har höjt 28,5% sedan 210701.
Alla vet att bensin priset har skenat 2021-07-01 så kostade en liter bensin16.39 Kr och den 2023-01-01 så kostade en liter bensin 19.2Kr det är en höjning med 17,14% hur kan då EON motivera en höjning under samma period med 28,5%?
Källa https://tanka.se/prishistorik och mina fakturor ifrån EON.
 
MrJay
Tekniska Verken Linköping (Elnät, 1-fas 16A)

Prisdatum: 2021-07
Fast årsavgift: 1530kr
Rörlig elöverföringsavgift öre/kWh: 25,50 öre

Prisdatum: 2022-07
Fast årsavgift: 1590kr
Rörlig elöverföringsavgift öre/kWh: 26,30 öre

Prisdatum: 2023-01
Fast årsavgift: 1790kr
Rörlig elöverföringsavgift öre/kWh: 29,30 öre
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.