Hej

Vi ska bygga en entretrappa till huset och tänkte se om ni kan hjälpa till med lite frågor.
Tanken är att fästa bärlina i husfasaden och sen ha en platå och några trappsteg.

men till mina frågor, räcker det att bygga träkonstruktionen direkt på marken utan några plintar eller hade ni gjutit plintar på den lilla platå som kommer till?

en annan fråga jag tänker på är att om vi tappar något igenom de springer som kommer finnas, hur får man upp det?
på våra andra trädäck har vi fält in luckor som inte syns men här vet jag inte hur det skulle gå till?

tredje frågan är mer estetiskt, hade ni gjort en halvmåne trappa som på röda bilden nedan, eller hade ni hellre gjort en trappa som går rakt ner som vi har idag, med räcke på sidan?
 
  • Betongentrétrappa med tre steg och räcke framför vit husfasad, en katt ligger på ett trappsteg, sopborste till vänster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Halvmåneformad entrétrappa i trä framför rött hus med gult dörr och blommande buskar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bygg en stor trapp med en rejäl avsats utanför dörren, som på bild.
Kan du, fäll in ett galler i avsatsen så det går att skrapa av skorna.
Trappen kan byggas löst i garaget eller under tak och sen ställas på plats.
Taket, som inte är med på bild kan nog stöttas med snedsträvor för att slippa ha stolpen i vägen.

Lycka till.
/W
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.