Efter att vi dränerade om huset har vi haft en provisorisk entrétrapp utav lastpallar, och har äntligen börjat tröttna på detta, och funderar nu på vilken typ av trapp vi ska bygga!

Problemet vi har är att ytterdörren är ganska hög (strax under 1m från mark) och den vätter ut mot infarten med en häck ca 4-5m från husväggen.
Så att ha trappen rakt utåt går inte, för då blockeras infarten.

Då den tidigare trappen var väldigt stor och klumpig, och kändes mörk och bara tog plats på infarten till huset, så skulle vi vilja hå något som känns mer luftig, men ändå inte "liten"..

Någon som varit i lite samma sits, och har förslag eller bilder på hur man kan göra, eller hur ni gjort?
Tycker det är svårt att hitta inspirerande bilder, då dom flesta bilder, eller instruktioner är på trappor med ett par-tre steg!

Är öppen för materialförslag också! Då jag gärna vill ha det så underhållsfritt som möjligt!

Ska se till att ta bilder på hur det ser ut idag också.

Med vänlig hälsning,
Christopher
 
Ett sätt är att göra som på denna skiss. Uppgång från två håll längs fasaden.det tar inte så stor plats men kan ändå se rätt pampigt ut. När man skall rita en trappa så är förhållandet mellan steghöjd och stegdjup viktigt. Vill du t.ex. ha sex stycken 17 cm höga steg, bör stegdjupet vara minst 26 cm.
Skiss av en dörr med sex trappsteg som leder upp till ingången från två sidor av fasaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Använd formeln 2xsteghöjd+stegdjup=620
 
Det var vad jag gjorde i inlägg #2. Fast jag använder 2xh+d=60-63 (i cm). Man måste ha lite koll på lutningen också.
 
Först och främst, tack för svaren! :)

Tog lite mått när jag kom hem och kom fram till att dörrens underkant ligger ca 95cm från mark.
Och vi har bara knappa 90cm fram till husknuten, men vid närmare eftertanke så gick den tidigare trappen förbi väggen en bit också, så där ser jag inga problem med att göra samma sak..

J justusandersson skrev:
Ett sätt är att göra som på denna skiss. Uppgång från två håll längs fasaden.[bild]
Jag var lite knapphänt med informationen känner jag nu när jag läser igenom mitt inlägg! :)
Ja, precis som du säger så blir det ju en trapp längs med fasaden (som den gamla var), men funderar främst på om jag "missar" någon idé på hur man kan göra! (finns väl egentligen inte många andra lösningar!)

Att ha trapp åt båda hållen ger i vårt fall inte någon riktig nytta känner vi, då vi ändå inte kan ha så pass stor "plattform" framför dörren att man kan komma inifrån gården och öppna dörren utan att behöva stiga ned på trappen som då vetter mot gatan.

Hann såklart inte hem innan det blev mörkt, men såhär ser det alltså ut för tillfället med vår provisoriska lösning som snart har 1års kalas!
Provisorisk trätrapp framför husdörr i skymningen med obelyst bakgrund och parkerad bil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


men har några bilder från prospektet som visar schabraket till trapp som stod där innan!
Gamla, slitna trätrappan vid husentré med tak, omgiven av grusgång och grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Provisorisk trappkonstruktion med en dörröppning 95cm ovan mark och begränsat utrymme fram till husknuten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hela utbyggnaden var bara stor och mörk, och frugan vågade knappt öppna dörren om det ringde på när det var mörkt ute.


Har funderat under dagen och har en tanke/idé som jag vill se om någon skriker rakt ut över! :)
Tanken är att gjuta en platta och bygga upp stommen med Lecablock, och gjuta egna plan och sättsteg i betong!

Har skissat lite snabbt hur jag tänker:

Själva stommen utav Leca tänker jag mig likt detta:
Skiss av utomhustrappa byggd av Lecablock på en betongplatta, med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Planstegen tänker jag mig måtten: 140x28x5cm.
Och sättstegen skulle då bli: 140x16x5cm.

Tanken är då att fortsätta med dessa steg på ovansidan för att bilda en plattform.
Svartvit skiss av en trapp med plan- och sättsteg, möjligtvis av betong, utan räcke eller staket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Så slutresultatet skulle se ut ungefär såhär! (Räcke/staket tar vi vid ett senare tillfälle! ;) )
3D-skiss av husfasad med tegel, en dörr och nydesignad trapp i betong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med dom snabba måtten jag hittat på Leca-block så får jag till ca.
Plansteg: 28cm
Sättsteg: 16cm

Detta skulle, enligt formeln ge 60cm, skulle detta fungera tror ni?
Mätte lite på grundputsen där trappen satt från början och där hade dom måtten:
Plansteg: 30cm
Sättsteg: 15cm

Största frågan nu är väl främst huruvida dessa steg skulle klara belastningen, eller om dom behöver vara tjockare än 5cm, eller stöttas underifrån på ett bättre sätt, speciellt på toppen, där dom inte har hjälp utav sättstegen..

Mycket text och bilder blev det, men hoppas att ni har lite kritik och tankar kring detta! :)

Med vänlig hälsning,
/Christopher
 
Detta fantastiskt pampiga hus förtjänar en fin trappa. Jag tycker din grundtanke är bra. Det måste vara stenmaterial både med hänsyn till omgivningen och att det inte finns något tak längre. Med rätt armering och betongkvalitet måste dina tänkta dimensioner fungera. Lecastenen bör putsas på utsidan. Dessutom behöver du någon form av snyggt och stabilt räcke. En variant som jag använt mig av många gånger är polerat rostfritt rör som bockas så att det följer trappans form. Stag och fästen svetsas på med TIG svets, det blir väldigt snyggt och diskret. Fäst räcket i hus och i lecasten, inte i betongen. Det finns gott om mekaniska verkstäder eller montage företag som kan göra sådana jobb. Den enda detalj jag funderar över är de steg som sticker utanför knuten. Det ser lite dumt ut. Där skulle behövas någon form av stensarg som markerar stegkanten. Eventuellt lite putsad lecasten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.