Jag har installerat en kamin i vårt hus och fått dra en skorsten genom flera tak/golv. Entreprenören har på flera ställen råkat "krocka" med takstolar då de uppenbarligen inte stämmer med den ritning han fått (huset är byggt på 60-talet). Därför har han fått beställa extra böjar, så att skorstenen är vinklad 45 grader på två våningar.

Dessutom har han på övervåningen hunnit borra upp ett rätt stort hål i golvet (ca 4x6 cm) innan han insåg att det låg en takstol även där och fick flytta på skorstenshålet. Nu är skorstenen och kaminen klar, jag har fått faktura men jag får ingen respons på vad de har tänkt göra åt hålet som finns bredvid skorstenen.

Som hundägare och småbarnsfamilj känns det lite sådär att ha ett stort hål mitt i golvet bredvid en varm skorsten, där damm och leksaker kan stoppas ned. Självklart kan jag försöka bygga in skorstenen, men det är ju inte mitt fel att det blivit såhär.

Vad bör jag göra? Hålla inne betalningen tills "felet" är åtgärdat, eller i efterhand kräva skadestånd för vad det motsvarar i kostnad att åtgärda hålet för en fackman? Jag har redan påtalat att jag inte vill ha ett hål i golvet, men jag får inget bemötande alls på den punkten.

skorstenen.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu blir ju inte skorstenen varm där då men snyggt ser det ju inte ut... Det borde vara rätt lätt att snygga till det med en lite bit stavparkett som sågas/filas till rätt storlek så det handlar ju inte om något jättejobb.
Är du riktigt kräsen kan du ju kräva att de byter ut hela staven vilket inte heller är jättesvårt... Kapa den på mitten på två ställen med en Fein och ta bort mitten biten och bryt sedan försiktigt upp de två bitarna som blir kvar.
Skär bort fjädern på en ny stavparkettsbit och limma fast den... Lyfter du upp täckringen kan du dra i en skruv från sidan snett in så hålls biten på plats utan fjäder.

Köp ett riktigt bra lim för golv (t.ex. SikaBond AT-82) och ställ något tungt på medan det torkar.

Gör det själv och kräv en tusenlapp i kompensation eller ta dit dem och göra det...
 
Fast vad ska han göra åt det? Han fick en ritning, den var fel. Varifrån kom ritningen?

Mitt råd är att försöka få bort en bit av parketten under "kragen" till skorstensröret (där det inte syns) och laga hålet med.
 
Hör med montören om det inte finns större krage till skorstenen?
 
Jag är osäker, men om felet beror på att ritningarna inte stämmer så skulle det kunna vara så att ansvaret ligger på dig som fastighetsägare, inte på hantverkaren.
 
Ritningarna fick vi när vi köpte huset, men det märkte vi ganska snart att de inte stämde fullt ut med hur huset var byggt eftersom det bland annat var inritat ett duschrum på övervåningen, som inte finns i verkligheten :) Däremot är det ju lite konstigt att inte takstolarna ligger där de "borde" ligga, dvs parallellt under varandra per våning, men de gjorde de uppenbarligen inte.

Dock kan jag inte tänka mig att man ska godta ett hål i golvet av den anledningen. Vi kunde ju lika gärna inte haft några ritningar alls att gå efter.
 
Neyobi skrev:
Dock kan jag inte tänka mig att man ska godta ett hål i golvet av den anledningen. Vi kunde ju lika gärna inte haft några ritningar alls att gå efter.
Jo, men nu har du ju försett hantverkaren med ritningar som visar var han kan ta hål. Menar du att han borde ha ignorerat dina ritningar?
 
  • Gilla
Snickan och 1 till
  • Laddar…
Det är väl flera saker som spelar in i detta fall, för även om hantverkaren fått en ritning så skall man kontrollera att den stämmer för uppenbart finns det avvikelser och är man proffs så vet man det. Själva skorstenen är den godkänd, för det finns regler om sotning/inspektion om man har vinklat av den som skall godkännas av sotaren före eldning. För att återgå till ritningen som inte stämmer så ser jag argument som att du lämnat en felaktig ritning men om det fanns El o VVS i bjälklaget som han kapat var det isf ditt fel det med? Nej knappast det är hantisens skyldighet att kolla verkligheten och att återställa efter sig om han skadat något under sitt arbete. Så meddela att du inte betalar något innan skorstenen är besiktigad och godkänd och en ök om reglering av skadorna.
 
Skorstenen är besiktigad och godkänd (av entreprenören själv). Jag håller med om att det är uppgiftslämnarens (mitt)ansvar att ritningarna han baserar sitt arbete på är korrekt i första hand, men eftersom han vid detta lag hade tagit sig igenom två våningar innan och insett att takreglarna låg fel på dessa våningar (vilket orsakat merkostnader i form av extra böjar till skorstenen - som vi godkänt) så kan jag tycka att han borde ha insett att det fanns en risk att det på tredje våningen förelåg samma problem/avvikelse...
 
En eldstad skall och kan endast besiktigas för att bli godkänd, av sotaren. Använder du kaminen innan så kan det bli dyrt om något går fel och/eller sotaren upptäcker fel vid nästa sotning när den använts utan godkännande.
 
Han är skorstensfejarmästare och jag har fått ett sakkunnighetsbevis/besiktningsintyg som ska till kommunen, så för själva funktionen är jag egentligen inte så orolig (även om det säkert hade blivit bättre drag i skorstenen om den varit helt rak).
 
Hur är det numera, kan man få slutbeviset för bygglovet innan sotaren besiktigat? Enl. nya PBL så är det dyrt att använda något innan slutbeviset är utfärdat (osäker, men typ 22 000 i straffavgift).
 
I vårt fall räckte det med en bygganmälan, och enligt den fick inte eldstaden tas i bruk förrän vi hade ett anmärkningsfritt besiktningsintyg. Det ska också skickas in till kommunen. Vet inte om det skiljer sig mot byggloven om man t ex dragit skorstenen på utsidan av huset?
 
Om du gett dem den felaktiga ritningen kanske detta är ditt ansvar. Det beror väl på vad ni avtalat. Skulle entreprenören undersöka installationsmöjligheten?
 
http://publikationer.bygg.org/UserFiles/Standardavtal/Allmanna_bestammelser_ABS_09.pdf

2. För riktigheten av uppgifter, material, undersökningsmaterial,
konstruktioner och utsättning svarar den part som tillhandahållit dem.

Nu kanske det inte finns något avtal enligt ABS 09 mellan dig och entreprenör, men det känns iaf för mig självklart att den som tillhandahåller en uppgift också får ta ansvar för dess riktighet.
 
  • Gilla
Snickan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.