E
Skrivet av: Ludde

Kul för dom som har byggt med större aktörer som kan betala, värre är det för alla oss som byggt med mindre firmor som inte skulle klara att betala dessa summor! Dom kommer bara gå i konkurs och sen starta ett nytt företag med annat namn. Vänta var känner jag igen det arbetssättet ifrån...? Ja, just det ja, det är ju så det fungerar i hela byggbranschen! Bygg fort men fel och sen går du i konkurs ett tag för att sen börja om på ny kula och lura fler kunder! Vi är många nu som avskyr byggare och byggbranschen som helhet...
Att vi sen har en regering (oavsett om den är vänster eller höger) som inte begriper att resultatet av ROT-avdrag blir att hantverkar höjer sina priser gör ju bara att det dröjer längre innan branscen saneras!
 
E
Skrivet av: Klas

Ludde: NCC tar sitt ansvar och bygger om hus för fullt nu. Jag har jobbat tillsammans med NCC nu i 1½ år med att åtgärda enstegstätade fasader och vi har hunnit med 4 områden nu i olika orter. Sen i våras håller vi på med ett 5:e område där alla hus, utom några få, byggs om till luftade fasader. Jag är själv elektriker och min firma har INTE höjt timdebiteringen p.g.a. ROT-avdraget. Däremot tar vi ut en administrativ avgift på 495:- tror jag det är när det skall vara ROT-avdrag eftersom firman får en hel del administration med ROT-avdragen.
Under våren/sommaren var jag också på ett område med PEAB där vi har åtgärdat 2 hus som "provhus" och sen skall det utvärderas och husägarna skall säga vad dom tycker om det och så och när alla är nöjda så drar vi igång där också.

Jag vet också att det finns många byggare som avskyr gnälliga kunder som ändrar sig hela tiden och inte vet vad dom vill ha gjort.
Jag har själv råkat ut för en kund som ändrade sig lite mer än halvvägs igenom en badrumsrenovering. Hon ville då ha duschen på en annan plats. Handfatet skulle flyttas ½ meter och toaletten skulle till en ny plats och det skulle byggas upp en glasblocksvägg för att skärma av toaletten. Hon blev rasande när byggaren sa åt henne att det kommer givetvis att kosta mer då eftersom de får bila upp klinkern & golvvärmen igen för att kunna flytta på vatten & avlopp till den nya placeringen. Hon krävde att byggaren skulle hålla sitt lämnade pris (som var på den installation vi höll på med och inte på den nya hon ville ha). Arbetet avbröts hos kunden. Arbetet återupptogs 3 månader senare och då var det en ny byggare. Golvet bilades upp och hon fick badrummet som hon ville ha det, men hon kom när jag monterade spotlightsen i taket och ändrade sig om de. Hon ville ha andra spotlights istället. Jag förklarade att det blir lite dyrare då eftersom jag redan köpt ut dessa till henne, men det var helt plötsligt okej med henne. Jag jobbade på löpande räkning åt henne eftersom hon inte begärt någon offert ifrån oss.
 
E
Skrivet av: Ludde

Klas, läs min första mening igen...!

Vidare, påstår du att det inte stämmer att många har "fulhöjt" sina priser, ja då är du OTROLIGT naiv!

Jo, det är alltid kundens fel, du har helt rätt Klas! Gode gud!!!
 
E
Skrivet av: Maria

Det måste ju finnas en anledning till att seriösa byggare helst undviker att jobba mot privatpersoner. Finns både ohederliga privatpersoner och klåpare till byggare. Dock lyfts ju bara ena sidan upp i media.
I fallet ovan kan jag tycka lite synd om byggaren om han måste betala för att han använt ett godkänt system? Det kallar inte jag för byggfusk. Byggarna litar ju på att systemet fungerar. Det borde vara de som tagit fram och godkänt systemet som ska betala!

Angående fulhöjningen av taxorna pga ROT håller jag med om att vissa gör det. Tycker hela grejen med att det är byggaren som ska ansöka om avdraget är galet. Borde vara konsumenten själv som får ansöka. Då skulle det inte påverkat timdebiteringen på samma sätt. Nu vill ju hantverkaren ha en del av kakan eftersom det är han som står för det administrativa jobbet och ev. fördröjning av betalningen.
 
E
Skrivet av: Ludde

Maria, prata gärna med gamla byggare som var med förra gången vi hade ROT-avdrag. Dom skrattar gott och berättar gärna om hur mycket dom tjänade!
Vem tror du driver fram alla dessa oprövade byggmetoder?!
Om man inte inser att byggbranschen är genomrutten så är man otroligt naiv!
Varför tror du att dom helst undviker privatpersoner? Det är lättare att bygga dagis och skolor som blir fuktskadade/mögeldrabbade efter några år!!!! Där tandlösa kommungubbar inte klagar på samma sätt som privatpersoner. Eller de större bolagen som ägnar sig åt asfaltkarteller! Var inte så otroligt naiv!!!
 
E
Skrivet av: Varma

#Ludde. Varför så argsint? Du drar alla över en kam och spottar och fräser. Vi har byggt till hemma med en fantastisk snickare. Snabbt och rätt var hans stil. :) Tog dessutom inga överpriser. Att du iom ditt inlägg kastar skit på honom också gör mig lite sur faktsikt.
 
E
Skrivet av: Ludde

Re: Varma
Så för att det finns några enstaka seriösa byggare så får man inte påpeka det faktum att större delen av byggbranschen är genomrutten?! DET GÖR MIG RIKTIGT SUR FAKTISKT!
 
E
Skrivet av: Andreas

En sorglig historia.
Oavsett jag har percis gott igenom en process med att byta fasad på mitt hus för att kunna säljhuset och flytta till samma ort som min barn bor på. Är skild sen några år tillbaka. Tillbaka till historien jag har fått en ersättning av Gar-Bo och själv fått betala ca 340` för att kunna få fasaden utbytt för att överhuvudtaget sälja huset. Nu när huset är sålt blev det liksom inga pengar över till handpenning till ny bostad. Kanske är det mitt fel att fasaden åt upp min eventuella vinst på huset. Så här står man utan hus, skuldfri men utan pengar. Tänk på att det här är sorgliga historier, i mitt fall var det Götenehus och Handelsbanken tjänade pengar medan jag förlorade allt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.