Har kollat på ett Smålandshus som byggs av Skanska som entreprenör. Enligt tillverkaren har de fått godkännande av kommunen för att tillverka ett antal hus i samma stil. Nu till min fråga: kan Skanska/ Smålandsvillan diktera vilken färgtyp man ska ha på sitt hus? Enligt säljaren kan jag inte få detta omålat för att kommunen gett Skanska tillåtelse för projektet med byggnader i samma stil/ färg. Hemsidan på Smålandsvillan säger att man kan få huset omålat, men tydligen inte detta projekt. Vad ska man tro? Ovillig säljare? Vill de tjäna pengar på arbetet/ färgen?
 
Kolla detaljplanen för området. Det är möjligt att man från början önskat en homogen byggnation och då är det inte entreprenören som bestämt färgen (även om jag inbillar mig att man idag inte är lika strikt som tidigare).
 
Med all sannolikhet så är det kommunen som i sin detaljplan för området, ställt vissa villkor för att bevilja bygglov och det kan varken husfabrikant eller entreprenör göra något åt.
Vi har precis så i vårt område, det har från kommunens sida, i detaljplanen, ställts upp ett antal villkor för att få bygglovet beviljat med motiveringen att det nya området ska ansluta till ursprunglig kulturbygd, och det var fler krav än färgen kan jag lova, även om både färgtyp och kulör naturligtvis också ingick i "kravlistan" ;)

//Christina.


*EDIT*Men faktum är att nu i slutänden så ser jag det som enbart positivt (det gjorde jag inte från början ;)), det hade definitivt inte passat in i omgivningen med en samling nya hus som alla är olika målade i en salig blandning av möjliga/omöjliga nyanser ::)
 
Ja, gud ske pris för kravet på enhetlighet. De brukar dock vara tidsbegränsade och se hur det ser ut när efter kanske tio år, alla inom området låter fantasin flöda fritt...
 
ja hur skulle det se ut om alla fick måla som de ville, i vårt kvarter är det en tok som målat huset RÖTT med VITA knutar-otroligt! 8)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.