Hej

Vi har pratat med vår husförsäljare och han har sagt att vi ska räkna med 95-97% av huspriset kommer att bli summa man lägger på entreprenaden. Nu har vår bank hört av sig och säger att de tycker att det är dyrt.

Vad har ni andra lagt i procent på er entreprenad?

Är detta en hög summa?

Tacksam för svar.

Med entreprenadskostad menar jag allt utom hus, tomt, lagfart, pantbrev och bygglov.
Priset på huset har vi fått och det blir 1,8miljoner
 
Redigerat:
Vad menar ni med entreprenaden? Enbart huset i nyckelfärdigt skick exklusive tomtkostnad, inkoppling av el, vatten, avlopp, lagfart, pantbrev, bygglov mm mm. Om ni ger lite mer detaljer från er produktionskostnadskalkyl så kan ni säkert få lite mer vettiga svar.
 
Så själva huset kostar 1800' och att få det byggt kostar 97%*1800' = 1746'?
 
Ja det stämmer de är de uppgifter vi har fått från vår husförsäljare.
Så totalen skulle bli ca 3,6 miljoner
 
Vad är då övriga kostnader? Om huset kostar 97%, dvs ca 3,5 milj. vad är då resten? Ett hus för 3,5 milj. är väl inte så ovanligt. Jag förstår inte riktigt vad banken invänder mot. Är det att huset är för dyrt eller tror de att det finns andra kostnader som inte finns med i kalkylen som kommer att fördyra bygget och spräcka kalkylen?
 
Det har de inte gjort en vetig förklaring på, vi vill låna 3,6 milj. och sätta 400´ själva så vi kan fixa avlopp och vatten då det inte finns kommunalt. Vi ville bara höra med andra om deras kostnader är kanske så att man ska vända sig till en annan bank. Vi vill bygga vårt hus strax utanför en villaförort till Helsingborg.
 
OK, det verkar lite trångsynt av banken att inte räkna med totalbeloppet och istället bara titta på kostnaden för själva huset i förhållande till lånets storlek. För vår del så stod entreprenadkostnaden för huset för ca 80 % av det totala lånet. Sen valde vi att göra en del själva vilket resulterade att vi fick en värdering av huset när det var färdigbyggt så att lånekostnaden blev 85% av värdet. Det intressanta för banken borde vara vad huset+tomten, dvs allt är värt när det är färdigbyggt och inte hur stor procent av lånet som råkar vara entreprenaden.

Jag tycker absolut att ni ska prata med andra banker om ni upplever att ni inte är nöjda med deras synpunkter och villkor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.