Hej,



Vi är i startgroparna för att dra igång vårt bygge och har precis fått utkast på entreprenadkontrakt. Är följande delar rimligt?

  • Kontraktets grund är ABS 18. Enligt ABS 18 gäller 30 dagars betalningsvillkor, vår entreprenör har dock skrivit in 15 dagars betalningsvillkor under ”Övrigt”. Är detta vanligt eller bör jag stå fast vid 30 dagar? Med tanke på dagens räntor vill man ju gärna ha så många dagars betalningsvillkor som möjligt.

  • Är följande betalplan rimlig?
    Färdig grund – 20%
    Stomrest Hus – 10%
    Uppreglade innerväggar – 20%
    El och VA innerväggar – 10%
    Klart för målning – 10%
    Färdigt kakel – 10%
    Färdigt för slutbesiktning – 10%
    Vid slutbesiktning – 10%

  • Är 3500kr per vecka ett rimligt vite för försening?


Tack på förhand!
 
Jag hade nog personligen försökt se till att ha 20% kvar till avslutad, godkänd samt åtgärdad besiktning.
Tycker personligen att vitet låter lågt, du kommer inte ens kunna bo på hotel och täcka extra omkostnader som dyrare mat under tiden med 3500kr/vecka. Nu har jag inte byggt något hus själv men stått med annat renoveringsprojekt som drog över 3 månader vilket gjorde att vi inte hade möjlighet till att tvätta hemma på 5 månader. Så där av att jag är stenhård på vite i kontrakt efter denna upplevelse, det måste kännas.
 
  • Gilla
Den ofrivillige klåparen
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Jag hade nog personligen försökt se till att ha 20% kvar till avslutad, godkänd samt åtgärdad besiktning.
Tycker personligen att vitet låter lågt, du kommer inte ens kunna bo på hotel och täcka extra omkostnader som dyrare mat under tiden med 3500kr/vecka. Nu har jag inte byggt något hus själv men stått med annat renoveringsprojekt som drog över 3 månader vilket gjorde att vi inte hade möjlighet till att tvätta hemma på 5 månader. Så där av att jag är stenhård på vite i kontrakt efter denna upplevelse, det måste kännas.
Hej, tack för ditt svar! Jag har också hört från andra håll att vitet är för lågt och bör ligga på 1-2% av den totala entreprenadkostnaden.
 
Ta vad jag säger med en nypa salt här för jag har som sagt inte byggt något helt hus så vet varken vad som hantverkare förväntar sig eller vad man brukar kunna kräva, vet dock att de självklart vill ha så låg risk som möjligt så man bör nog vara på det klara med sina krav innan man valt hantverkare. Vet inte om det kanske är värt att skriva det som att 10% erhålls när kommunen godkänt så att man får ta huset i användning och de sista 10% ges när samtliga punkter i besiktningsprotokollet är avslutade, oberoende besiktningsman avgör vilka punkterna är vid tvist. Då riskerar de inte att sakna 20% för att ni bråkar om fogar eller repor på någon sockel men ni har samtidigt kvar något för att se till att de faktiskt gör klar de där sista grejerna som man annars behöver jaga dem i veckor för.
 
wildeside
J Jakob N skrev:
Hej, tack för ditt svar! Jag har också hört från andra håll att vitet är för lågt och bör ligga på 1-2% av den totala entreprenadkostnaden.
Färdig grund – 20%
Tät utsida – 15%
Uppreglade innerväggar – 15%
El och VA innerväggar – 15%
Färdigt kakel, klart för målning – 15%
Efter godkänd slutbesiktning och åtgärdade eventuella besiktnings anmärkningar – 20%

15 vs 30 dagar gör väl ingen större skillnad räntemässigt.

Vite 1-2% av kontraktssumman.
 
J Jakob N skrev:
Hej,



Vi är i startgroparna för att dra igång vårt bygge och har precis fått utkast på entreprenadkontrakt. Är följande delar rimligt?

  • Kontraktets grund är ABS 18. Enligt ABS 18 gäller 30 dagars betalningsvillkor, vår entreprenör har dock skrivit in 15 dagars betalningsvillkor under ”Övrigt”. Är detta vanligt eller bör jag stå fast vid 30 dagar? Med tanke på dagens räntor vill man ju gärna ha så många dagars betalningsvillkor som möjligt.

  • Är följande betalplan rimlig?
    Färdig grund – 20%
    Stomrest Hus – 10%
    Uppreglade innerväggar – 20%
    El och VA innerväggar – 10%
    Klart för målning – 10%
    Färdigt kakel – 10%
    Färdigt för slutbesiktning – 10%
    Vid slutbesiktning – 10%

  • Är 3500kr per vecka ett rimligt vite för försening?


Tack på förhand!
Vitet ska maxa ut på 5% av entreprenadsumman. Så minst 0.5% av entreprenadsumman/vecka. 10 veckor är lång tid. Vitet skall ju täcka era merkostnader/vecka
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.