Hej, min byggare renoversde en tvättstuga för tre år sedan. Garantibevis, intyg mm lämnsdes direkt vid färdigställandet. Jag reklamerade vissa av mig påpekade fel, bl a brister i tätskikt på vägg, felaktigt fall mot glvbrunn mm som även bekräftades av e besiktningsman. Punkterna skall nu ptgärdas tre pr efter färdigställandet. Byggaren har tio års garanti så jag tycker att den bör gälla först när anmärkningarna är åtgärdade, men vad gäller ?
 
När entreprenaden är godkänd börjar garantitiden, vilken normalt är 2 eller 5 år. Dock ansvarar entreprenören för fel i 10 år (med vissa förutsättningar).
Du säger att entreprenaden besiktigats, godkändes entreprenaden då av besiktningsmannen så är garantitiden påbörjad.
 
Hej, tack för svar, nej den är inte godkänd, vilket står tydligti protokollet från 2021, byggaren harskrivit avslut och intyg i december 2019.
 
Det är den där tioårsperioden som jag är intresserad av mest.
 
O olof63 skrev:
Hej, tack för svar, nej den är inte godkänd, vilket står tydligti protokollet från 2021, byggaren harskrivit avslut och intyg i december 2019.
Det låter lite konstigt. Det är väldigt vanligt att en besiktning ger ”entreprenaden godkänd med anmärkningar”. Är det inte så här?

Vad exakt ör det för brister? Du nämner tätskikt på vägg. För en tvättstuga finns inga krav på tätskikt på väggen, utom 5 cm upp från golvet.
 
Hej, det är nog för att det är helkaklat med dusch? Anmärkningen gäller felaktigt fall mot brunn ssmt att det är en otillåten ej vattentät inspektionslucka i våtzon 1.
 
OK, så det var mer än tvättstuga.
 
Men det här låter inte som en slutbesiktning av en entreprenad, utan en särskild besiktning som kallats till efter att ett problem noterats?

När reklamerade du felet till entreprenören? Det är väldigt viktigt att fel reklameras utan dröjsmål, speciellt fel som är lätt att konstatera.
Om reklamationen gjordes i samband med besiktningen, 2 år efter färdigställandet, så försämras läget för dig tyvärr.

Utifrån tiderna du angett finns det risk att garantitiden gäller från när entreprenören anmält att han är klar, så länge du inte motsatt dig det eller i vart fall reklamerat väsentliga fel inom rimlig tid.
 
Den reklamerades skriftligen samma vecka som byggaren lämnade, typ december 2019, sedsn dess har vi trsgglat med annat så tröttnade och gjorde en besiktning där nya fel dök upp.
 
DÅ har jag tittat på dokumentationen;

Skadedatum (översvämning) Februari 2019
Återställt/reparerat December 2019
Reklamerat December 2019

Alla intyg (Säker vatten, våtrum mm) är utfärdade 191219

Reklamation har skett vid flera tillfällen, och slutade med att jag begärde en slutbesiktning där
byggaren var närvarande i Oktober 2021. Resultatet av den besiktningen var Ej godkänd, då det
uppdagades att det satt en ej vattentät inspektionslucka < 1 m från duschen. Därtill konstaterades
att fallet i golvet ej var korrekt utfört.

Vi har tjafsat under flera år om detta och jag börjar ledsna. Jag vill inte ta in en annan entreprenör utan
att byggaren som gjort fel också skall avhjälpa felet. Frågan är när de olika garantititerna börjar gälla
eftersom jag aldrig godkänt entreprenaden ? Sedan undrar jag vad den där 10-åriga garanti-tiden
egentligen är värd. Jag vill ju att byggaren korrigerar sina misstag så att jag kan få en "ren" besiktningsrapport vid en kommande försäljning, så som det ser ut nu är det ju värdesänkande att ha ett renoverat badrum/tvättstuga som ej blivit godkänd. Att justera fallet och ta bort inspektionsluckan tror jag är rätt stora kostnader.
 
Här är lite bilder;

1) inspektionslucka i våtzon 1 (kan nämna att byggaren gjorde den inre väggen/slitsen för kort och fick därför bygga på med en ytterligare kaklad vägg för att linjera med bänken, den extraväggen har ingen anslutning till tätskikt alls utan bara ditmonterad, jag vet inte heller om den har tätskikt under kaklet. Det är den inre väggen som är del av hela badrummets tätskikt.

2) golvlutning/fall som blivit fel

Badrum med duschhörna, tvättmaskin, vita och svarta kakel, färgade handdukar och en röd hink.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen metallram i en kaklad vägg, leder till mörkt utrymme, golv synligt i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad hörna med lossande blå färg och vit fog, synlig isolering, nedfallna partiklar och spår av slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Badrum med duschhörna, tvättmaskin, vita och svarta kakel, färgade handdukar och en röd hink.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen metallram i en kaklad vägg, leder till mörkt utrymme, golv synligt i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad hörna med lossande blå färg och vit fog, synlig isolering, nedfallna partiklar och spår av slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En gul byggnivå på mörkgrå klinkergolv vid en dörrtröskel visar lodrät position.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Badrum med dusch, handfat, spegel och handdukar. Öppen dörr leder till grön trädgård. Ljust, hemtrevligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
bygging_1919
  • Laddar…
BirgitS
O olof63 skrev:
Därtill konstaterades
att fallet i golvet ej var korrekt utfört.
Med tanke på hur det har skötts av byggaren hittills så tror ju jag att fallet inte kommer att åtgärdas om du inte stämmer byggfirman. Detta för att det innebär att hela golvet och nedersta kakelraden måste bort för att sen göra ett korrekt fall innan nytt tätskikt och kakel/klinker sätts.
 
det är väl i farans riktning, all dokumentation är ju till byggarens nackdel.
 
När börjar garantitiden gälla dånefterdom jag inte godkänt arbetet ?
 
O olof63 skrev:
När börjar garantitiden gälla dånefterdom jag inte godkänt arbetet ?
Var entreprenören med på besiktningen? Om inte, blev han tydligt inbjuden via mail eller annat som du har sparat?
Hur har entreprenören reagerat på besiktningsanmärkningarna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.